Welke doelen staan in het schoolplan?
De laatste paar jaar hebben we grote stappen gezet in onze schoolontwikkeling. We realiseren ons echter dat er nog werk aan de winkel is om zaken te optimaliseren, of voor het eerst echt aan te pakken. Hieronder de punten waaraan wij vinden dat we de komende jaren moeten werken.
Visie, personeel en organisatie
We hebben gekozen voor het werken in tandemgroepen waarbij wij zoveel mogelijk samenwerking zoeken tussen twee groepen. Dit kan op het gebied van instructie, het inrichten van de hoeken, het vormgeven van thema’s, maar ook bijvoorbeeld de inzet van personeel. Hierin is nog veel te winnen, het blijkt soms lastig om samen op te blijven trekken. In plaats van te vertrekken vanuit gezamenlijkheid en pas als het echt niet anders kan elkaar tijdelijk los te laten, wordt nu nog regelmatig gekozen voor primair de controle over de ‘eigen groep’ en vanuit daar gekeken of er samenwerkingsmogelijkheden zijn. Hierdoor is het eerder werkdrukverhogend dan -verlagend en is er minder flexibiliteit dan mogelijk is. Van belang lijkt te verkennen wat ons gezamenlijke doel is met deze manier van werken en op basis daarvan afspraken te maken.
In het strategisch beleidsplan van OcTHO is opgenomen dat de scholen een actief beleid hebben om ouders te betrekken bij de school en de ontwikkeling van hun kind. Dat heeft Ter Tolne nog niet.
Schoolklimaat
In het schooljaar 2022-2023 zijn er succescriteria vastgesteld met betrekking tot ons pedagogisch handelen. In de praktijk blijkt het lastig om deze allemaal consequent toe te passen, het vraagt meer aandacht om dit te onderhouden en misschien ook een meer concrete invulling. Ook het vertrekken vanuit de kernwaarden vraagt extra aandacht.
Vanuit het team is al een aantal keer geopperd ons te bekwamen in traumasensitief onderwijs. Dat lijkt een goede verdiepingsslag zodra we tevreden zijn over ons pedagogisch klimaat.
Onderwijskundig beleid
Wij groeien steeds meer naar betekenisvol onderwijs binnen thema’s waarbij we proberen doelen aan elkaar te koppelen. We hebben behoefte aan meer handvatten om te kunnen garanderen dat alle kerndoelen aan bod komen zonder dat we bij ieder thema het wiel opnieuw uit moeten vinden, wat leidt tot een hoge werkdruk. Het invullen van het hoekenwerk, het bewegend leren en de inzet van coöperatieve werkvormen gaat steeds beter, maar ook daar kunnen we nog een slag maken. Bij de kleuters willen we daarnaast de ingezette weg naar spelend leren verder vervolgen.
Leerdoelgericht werken volgens leerlijnen lukt steeds beter, maar het beheersingsgericht onderwijs moet nog meer inhoud krijgen en is nog een punt van aandacht.
Uit de evaluatie van ons onderwijs is gebleken dat de aandacht voor automatiseren en de executieve vaardigheden in het verleden te weinig is geweest. Bij het automatiseren is vorig jaar al verbetering gekomen, al verdient het nog extra aandacht, m.b.t. de executieve vaardigheden hebben we behoefte aan een doorgaande lijn en duidelijke afspraken.
Er is een borgingsdocument burgerschapsonderwijs, dit moeten we de komende tijd regelmatig evalueren en eventueel bijstellen.
Kwaliteitszorg
We werken met werkgroepen die ook verantwoordelijk zijn voor het up-to-date houden van de kwaliteitskaarten en het regelmatig onder de aandacht brengen van (ontwikkelingen op het gebied van) het betreffende vak- of vormingsgebied. Om de verantwoordelijkheid te delen is het goed te onderzoeken welke aandachtsgebieden en bijbehorende kwaliteitsdocumenten onder een werkgroep kunnen vallen.
Ondersteuning
We zoeken al geruime tijd naar manieren om de administratiedruk voor leerkrachten zo laag mogelijk te houden door dubbele administratie te voorkomen en te zoeken naar een vorm die leerkrachten als ondersteunend ervaren i.p.v. belastend. Dit is een continu proces en zullen we niet apart benoemen.
De kennis en vaardigheden m.b.t. het onderwijs aan en de begeleiding van kinderen met een taalontwikkelstoornis, een stoornis in het autistisch spectrum, of een cognitief hoge begaafdheid zijn niet altijd toereikend en vraagt dus extra aandacht.
Samenwerking
Binnen de Brede School Tholen zijn wij een van de partners die altijd open staan voor samenwerking met andere partijen. De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat we dat op meer gebieden willen. We gaan ons daarom ook meer richten op de samenwerking met partijen buiten de Brede School Tholen. De eerste contacten met een kinderopvang organisatie zijn al gelegd. We willen verkennen welke andere samenwerkingen bijdragen aan de doelen die wij nastreven.