In het schooljaar 2024-2025 zal er een nieuw schoolplan geschreven worden, tot dat moment wordt er gewerkt aan de doelen die gesteld zijn in het plan van aanpak 'de basis op orde' dat de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 bestrijkt.
Onderstaande ambities staan vermeld in het schoolplan 2019-2023.
Leerkrachtvaardigheden
De eindopbrengsten zijn drie jaar achter elkaar onvoldoende geweest (al geconstateerd tijdens de interne kwaliteitsaudit van OcTHO in 2018) en ook de resultaten van de LVS-toetsen laten hetzelfde beeld zien. Het team heeft uitgesproken meer aandacht aan de doorgaande lijn te willen besteden en ook meer les te willen geven volgens leerlijnen.
De focus zal eerst komen te liggen op het verbeteren van de leerkrachtvaardigheden door invoering van het doordacht passend lesmodel. De doorgaande lijn komt aan de orde bij het maken van afspraken rond de diverse vakgebieden, pas daarna gaan we de focus leggen op het lesgeven op leerlijnen.
Samenwerken
In de rapportage van de interne kwaliteitsaudit wordt al genoemd dat het team vindt dat er te weinig gebruik gemaakt wordt van het kijken bij elkaar, leren van elkaar en feedback geven. Daarnaast wil het team meer gebruik maken van de talenten en kwaliteiten van teamleden. Tijdens een studiedag over de toekomst van Ter Tolne wordt geconstateerd dat het grootste deel van het team het erg lastig vindt om eerlijke feedback te geven en het team er een handje van heeft óver elkaar te praten en niet mét elkaar. Dit staat in schril contrast met de ervaren sociale cohesie en betrokkenheid bij elkaar.
Focus op resultaat
Zoals bij leerkrachtvaardigheden al genoemd werd, zijn de resultaten de afgelopen jaren onder de maat. Naast het instructiemodel dat ingevoerd is, zullen afspraken gemaakt worden over ten minste alle basisvaardigheden en deze afspraken zullen geborgd worden. Resultaten worden geanalyseerd om te kunnen constateren of de maatregelen het gewenste effect hebben.
Leerkrachten voelen zich niet altijd voldoende toegerust voor of gesteund bij het vormgeven van onderwijs op verschillende niveaus, waaronder onderwijs aan anderstalige nieuwkomers of volgens een OPP. Anderzijds is er een zekere laksheid bij het team te ontdekken waar het gaat om het nakomen van afspraken op het gebied van leerlingenzorg. De komende jaren zal er veel aandacht geschonken worden aan de zorgstructuur en het realiseren van adequate begeleiding van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
Leiderschap en personeel
In december 2018 heeft er een directiewissel plaatsgevonden. Het team heeft vanaf het begin dat deze directeur aantrad uitgesproken dat er behoefte was aan een duidelijke richting en visie. De komende tijd zal er aandacht blijven voor het ontwikkelen van een toekomstbestendige visie en een passend onderwijsconcept dat de gevraagde kaders zal bieden. Opvallend is het hoge ziekteverzuim als gevolg van burn-out de afgelopen jaren. De inzet van de werkdrukmiddelen, het voorkomen en uitbannen van bureaucratie en aandacht voor werkdruk en werkplezier zijn dus van groot belang.
Pedagogisch klimaat
Het team is tevreden over de klassenvergaderingen die gehouden worden en de manier waarop de sociale veiligheid aandacht krijgt door de inzet van de vertrouwenspersoon en de anti-pestcoördinator. Ook de leerlingenraad wordt erg gewaardeerd. Er is wel behoefte aan duidelijkere regels en afspraken en misschien nog wel meer: het consequent door iedereen handhaven daarvan.
Het pedagogisch beleid zal de komende tijd extra aandacht krijgen, zo ook de borging daarvan. Een punt van aandacht dat genoemd wordt en ook van invloed is op de resultaten is de motivatie van de leerlingen en het eigenaarschap. Mogelijk is er een verband met de, al jaren, lage score op de vraag ‘Hoe graag ga je naar school?’ uit de vragenlijst van PO-Vensters.
Ouderbetrokkenheid
De betrokkenheid van een deel van de ouders is groot. Helaas soms zo groot dat leerkrachten veel tijd moeten besteden aan het verantwoorden van keuzes en besluiten die hen onwelgevallig zijn. Anderzijds is er een groep ouders die verantwoordlijkheden gemakkelijk naar school doorschuift. Leerkrachten hebben bij beide groepen het gevoel dat ze het toch niet goed kunnen doen en naast dat dit veel tijd kost, verhoogt het de werkdruk aanzienlijk. Zeer tevreden is het team met de sterke medezeggenschapsraad en ouderraad. Ook de beschikbare ouderhulp wordt zeer gewaardeerd, al blijft het lastig om dit in álle groepen helemaal naar wens te krijgen.
Imago
De aanstaande verhuizing maakt een eind aan veel problemen, maar levert een nieuwe uitdaging op. We moeten op zoek naar manieren waarop we ons als Ter Tolne kunnen onderscheiden van de andere gebruikers van het pand. We zullen op zoek gaan naar onze eigenheid en uniciteit en onze PR versterken.