Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1/2 zijn als combinatiegroep geformeerd. Dit omdat leerlingen instromen zodra ze 4 jaar worden.
Momenteel zijn er geen andere combinatiegroepen in de school. Mocht het vanwege een daling of stijging van leerlingaantallen nodig zijn dan kan school ervoor kiezen een combinatiegroep te starten.
Daarnaast plaatsen wij nieuwe leerlingen op basis van leeftijd, geslacht en eventuele onderwijsbehoeften. Daar waar er 'meerlingen' op school instromen plaatsen we die in overleg met ouders samen of apart van elkaar.
Als het beter is dat een leerling een schooljaar moet overdoen/herhalen, dan volgt daar een gesprek over met ouders, leerkracht en intern begeleider. School heeft hierin het eindoordeel.
Daar waar we groepen mengen volgen we een door de MR goedgekeurd beleid. Ook hierin is de indeling bindend na laatste oordeel van de school.
Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn de schooltijden van Kbs Helder Camara gewijzigd. De groepen 1 en 2 zijn op vrijdagmiddag vrij en maken daardoor jaarlijks ongeveer 900 lesuren. De groepen 3 tot en met 8 maken door de verandering in schooltijden gedurende 3 schooljaren 980 lesuren. Op deze manier komen we voor alle groepen tot de norm van 7520 die door de inspectie is gesteld.
We bieden extra ondersteuning voor leerlingen met taalachterstand. Tevens hebben we een aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Meer- en hoogbegaafdheid
We hebben op Kbs Helder Camara de visie dat alle leerlingen, inclusief de meer- en hoogbegaafden, een plek hebben waar ze zich thuis voelen en lekker in hun vel zitten. We willen dat ze een aanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden, leren leren en werken aan hun executieve functies, waarbij altijd aandacht is voor het zijnsluik en waar mogelijk binnen de klas. De school beschikt over leraren met kennis en expertise op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Sinds schooljaar 2021-2022 mogen wij ons specialist in meer-en hoogbegaafdheid noemen.
Minervagroep
Er is op Kbs Helder Camara ook een Minervagroep voor leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 aanwezig. Hiermee bundelen we de gezamenlijke krachten en versterken het gemeenschappelijk belang, namelijk het geven van passend onderwijs aan onze meer- en hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast vergroten we op deze manier de mogelijkheid voor deze groep leerlingen om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten. De kleuters en de leerlingen uit groep 3 hebben, waar nodig, toegang tot individuele- of groepscoaching. Zo is ons aanbod beschikbaar voor alle leerjaren.
Atlasklas
In de Atlasklas dragen wij bij aan Passend Onderwijs, zo thuisnabij mogelijk, voor de leerlingen van de werkeenheid Noord-Oost-Noord en thuiszittende leerlingen uit de regio RSV Breda die willen re- integreren in het schoolsysteem. Leerlingen leren vanuit; ervaringen, gezamenlijk delen, beleven en reflectie. Zij leren dat zij keuzes hebben in gedrag m.b.t. de ontwikkeling door zowel het ervarende als het rationele neurologische subsysteem in te zetten. Het gedrag in de klas ontwikkelt zich ten positieve en de veerkracht van de leerling wordt versterkt. De leerkracht vervult hierbij een belangrijke rol.
Onze visie is dat preventief werken, problemen en doorverwijzingen naar SO4 kunnen voorkomen vanuit een talent gedreven houding en werkwijze. De begeleiding is vooral gericht op gedragsverandering, het positief veranderen van het zelfbeeld en competentiegevoelens van de leerling. Het uitgangspunt is dat de leerling na deelname Atlasklas volledig in een reguliere groep in- of terugstroomt. Wanneer leerlingen geclusterd worden en gezamenlijk aan hun doelen werken, vergroot je het gevoel van inclusiviteit. Door die inclusiviteit leren leerlingen van en met elkaar en komen ze sneller tot de kern.
Vanuit de competentieontwikkeling en een positief zelfbeeld kan een thuiszittende leerling zichzelf ontplooien en starten met re-integratie passend bij zijn/haar ontwikkeling in het schoolsysteem.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- We waarborgen de Atlasklas en vergroten de transfer naar de regio;
- We bieden een beredeneerd aanbod bij de kleuters;
- We volgen een teambrede scholing in kindertalentfluisteraar;
- We volgen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van MHB-onderwijs;
- Reken-, lees- en taalonderwijs op niveau houden dat past bij onze schoolweging en ambitie;
- Pedagogische standaard verder vormgeven binnen onze school;
- Groepsgeluk inzetten in de groepen waarbij we ook gebruik maken van coaching vanuit de fortunagroep.
Onze ambitie is verder opgenomen in het Koersplan 2022-2026.
Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf in het gebouw van de school.
Onze school is gehuisvest in dezelfde MFA (multifunctionele accommodatie) als één van de partners, te weten Kober Kinderopvang, die zorg draagt voor kinderopvang. Samen bieden we een doorlopende leerlijn Engels.
Daar waar leerlingen naar onze school komen die daarvoor op een kinderdagverblijf hebben gezeten vindt er een 'warme' overdracht plaats. Met instemming van ouders wordt er een gesprek gevoerd tussen de kinderopvang en onze kleuterbouwcoördinator. Zo stemmen we af op de behoefte van uw kind(eren). Met Kober organiseren we een 'warme' overdracht door de kinderen van de peutergroep al was momenten mee te laten draaien met de kleuters op het leerplein, het schoolplein, de speelzaal en een (kring)activiteit in de klas.