Kbs Helder Camara

Zuringveld 1 4847 KS Teteringen

  • vooraanzicht vanaf het Zuringveld
  • De school heeft in samenwerking met Bibliotheek Breda een echte bibliotheek in de school.
  • Op school stimuleren we het samenwerken tussen kinderen.

Het team

Toelichting van de school

Binnen Kbs Helder Camara werken we met een enthousiast, ambitieus en professioneel team. Binnen het team is een diversiteit in leeftijden, waardoor we van elke leeftijdsgroep een vertegenwoordiging hebben.

In schooljaar 2023-2024 beschikken we over meerdere onderwijsassistenten die we deels bekostigen vanuit de de subsidie Nationaal Programma Onderwijs. Ons team wordt daarnaast versterkt door twee conciërges en twee administratief medewerkers. 

Het team staat open voor ontwikkeling en beschikt hierdoor over uiteenlopende expertises van reken- leescoördinator tot scheidingscoach en gedragsspecialist. Meer specifieke informatie over de diversiteit aan expertises vindt u in onze schoolgids.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast bieden we ruimte voor stageplaatsen voor potentiele leerkrachten en onderwijsassistenten. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw. Wel heeft Phoenix enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie. 

Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.  Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hebben we nog de mogelijkheid van het inzetten van een Qrabbl medewerker of een medewerker vanuit Leswerk. Is er geen vervanging beschikbaar dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld. In het protocol is opgenomen dat in het uiterste geval een groep voor een dag thuisgehouden wordt, maar dat is zeker niet ons uitgangspunt.  

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen 1/2 zijn als combinatiegroep geformeerd. Dit omdat leerlingen instromen zodra ze 4 jaar worden.

Momenteel zijn er geen andere combinatiegroepen in de school. Mocht het vanwege een daling of stijging van leerlingaantallen nodig zijn dan kan school ervoor kiezen een combinatiegroep te starten.

Daarnaast plaatsen wij nieuwe leerlingen op basis van leeftijd, geslacht en eventuele onderwijsbehoeften. Daar waar er 'meerlingen' op school instromen plaatsen we die in overleg met ouders samen of apart van elkaar.

Als het beter is dat een leerling een schooljaar moet overdoen/herhalen, dan volgt daar een gesprek over met ouders, leerkracht en intern begeleider. School heeft hierin het eindoordeel. 

Daar waar we groepen mengen volgen we een door de MR goedgekeurd beleid. Ook hierin is de indeling bindend na laatste oordeel van de school.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn de schooltijden van Kbs Helder Camara gewijzigd. De groepen 1 en 2 zijn op vrijdagmiddag vrij en maken daardoor jaarlijks ongeveer 900 lesuren. De groepen 3 tot en met 8 maken door de verandering in schooltijden gedurende 3 schooljaren 980 lesuren. Op deze manier komen we voor alle groepen tot de norm van 7520 die door de inspectie is gesteld.   

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We bieden extra ondersteuning voor leerlingen met taalachterstand. Tevens hebben we een aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Meer- en hoogbegaafdheid

We hebben op Kbs Helder Camara de visie dat alle leerlingen, inclusief de meer- en hoogbegaafden, een plek hebben waar ze zich thuis voelen en lekker in hun vel zitten. We willen dat ze een aanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden, leren leren en werken aan hun executieve functies, waarbij altijd aandacht is voor het zijnsluik en waar mogelijk binnen de klas. De school beschikt over leraren met kennis en expertise op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Sinds schooljaar 2021-2022 mogen wij ons specialist in meer-en hoogbegaafdheid noemen. 

Minervagroep

Er is op Kbs Helder Camara ook een Minervagroep voor leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 aanwezig. Hiermee bundelen we de gezamenlijke krachten en versterken het gemeenschappelijk belang, namelijk het geven van passend onderwijs aan onze meer- en hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast vergroten we op deze manier de mogelijkheid voor deze groep leerlingen om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten. De kleuters en de leerlingen uit groep 3 hebben, waar nodig, toegang tot individuele- of groepscoaching. Zo is ons aanbod beschikbaar voor alle leerjaren. 

Atlasklas

In de Atlasklas dragen wij bij aan Passend Onderwijs, zo thuisnabij mogelijk, voor de leerlingen van de werkeenheid Noord-Oost-Noord en thuiszittende leerlingen uit de regio RSV Breda  die willen re- integreren in het schoolsysteem.  Leerlingen leren vanuit; ervaringen, gezamenlijk delen, beleven en reflectie. Zij leren dat zij keuzes hebben in gedrag m.b.t. de ontwikkeling door zowel het ervarende als het rationele neurologische subsysteem in te zetten. Het gedrag in de klas ontwikkelt zich ten positieve en de veerkracht van de leerling wordt versterkt. De leerkracht vervult hierbij een belangrijke rol.

Onze visie is dat preventief werken, problemen en doorverwijzingen naar SO4 kunnen voorkomen vanuit een talent gedreven houding en werkwijze. De begeleiding is vooral gericht op gedragsverandering, het positief veranderen van het zelfbeeld en competentiegevoelens van de leerling. Het uitgangspunt is dat de leerling na deelname Atlasklas volledig in een reguliere groep in- of terugstroomt. Wanneer leerlingen geclusterd worden en gezamenlijk aan hun doelen werken, vergroot je het gevoel van inclusiviteit. Door die inclusiviteit leren leerlingen van en met elkaar en komen ze sneller tot de kern.  

Vanuit de competentieontwikkeling en een positief zelfbeeld kan een thuiszittende leerling zichzelf ontplooien en starten met re-integratie passend bij zijn/haar ontwikkeling in het schoolsysteem.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

- We waarborgen de Atlasklas en vergroten de transfer naar de regio;

- We bieden een beredeneerd aanbod bij de kleuters;

- We volgen een teambrede scholing in kindertalentfluisteraar;

- We volgen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van MHB-onderwijs;

- Reken-, lees- en taalonderwijs op niveau houden dat past bij onze schoolweging en ambitie;

- Pedagogische standaard verder vormgeven binnen onze school;

- Groepsgeluk inzetten in de groepen waarbij we ook gebruik maken van coaching vanuit de fortunagroep. 

Onze ambitie is verder opgenomen in het Koersplan 2022-2026. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf in het gebouw van de school. 

Onze school is gehuisvest in dezelfde MFA (multifunctionele accommodatie) als één van de partners, te weten Kober Kinderopvang, die zorg draagt voor kinderopvang. Samen bieden we een doorlopende leerlijn Engels.

Daar waar leerlingen naar onze school komen die daarvoor op een kinderdagverblijf hebben gezeten vindt er een 'warme' overdracht plaats. Met instemming van ouders wordt er een gesprek gevoerd tussen de kinderopvang en onze kleuterbouwcoördinator. Zo stemmen we af op de behoefte van uw kind(eren). Met Kober organiseren we een 'warme' overdracht door de kinderen van de peutergroep al was momenten mee te laten draaien met de kleuters op het leerplein, het schoolplein, de speelzaal en een (kring)activiteit in de klas. 

Terug naar boven