Nutsbasisschool Teteringen

Breeschot 18 4847 EW Teteringen

  • Verwonderen en nieuwsgrierig maken met biologie+ lessen (Nibi) en in samenwerking met Natuurwijs
  • In kleine groepen samenwerken volgens de coöperatieve leerstrategieën (CLS).
  • Het aanbod is gevarieerd en passend bij verschillende niveaus. Net als de verwerking
  • Een glimp van onze eigen schooltuin
  • Een glimp van onze eigen schooltuin

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De groep telde in totaal 23 leerlingen waarvan er 22 de eindtoets hebben gemaakt.

We zijn dit schooljaar gestart met het in kaart brengen van de prognose. Dit hebben we gedaan aan de hand van de eerdere Cito-resultaten van deze groep. Naast deze harde data hebben we ook gekeken naar de zachte data. Aan de hand van de E7 resultaten hebben we onderstaande uitstroom voorspelling op 1S/2F niveau gemaakt. Daarbij hebben we 'taalverzorging' buiten beschouwing gelaten. Dit gezien we hier geen goede voorspelling op konden maken vanuit de E7 resultaten. 

1S rekenen: 23%

2F lezen: 59%

De prognose liet ons inzien dat deze groep ver onder het streven van de schoolnorm zou uitstromen. Aan de hand van deze prognose hebben we enkele interventies bepaald. Zo zijn we actief met het gehele team in gesprek gegaan (door het voeren van schoolbesprekingen) over de resultaten en hebben we daarbij gekeken naar onze cirkel van invloed. We hebben afspraken en interventies bepaald die we schoolbreed hebben doorgevoerd. Daarnaast hebben we ingezet op de ontwikkeling van de leerkrachtvaardigheden.

Deze interventie was met name (schoolbreed) gericht op het verbeteren van de didactische (reken)vaardigheden.

Het uiteindelijke eindresultaat:1S rekenen: 50%2F lezen: 68,2%

Het rekenresultaat valt positief op. Het is, kijkend naar de uitstroom van de afgelopen drie jaar, het beste resultaat wat we hebben behaald. Natuurlijk moet in acht genomen worden dat iedere groep, ieder jaar weer, uit een andere samenstelling bestaat als ook dat onze school maar één groep 8 heeft die uitstroomt. Toch valt het positieve resultaat op en valt dit, ons inziens, te wijten aan de inzet van de leerkracht en de verbetering van diens vaardigheden. 

Het leesresultaat komt hoger uit dan de voorspelling. Toch blijft dit percentage ver achter bij de schoolnorm. Dit valt deels te wijden aan de leerling kenmerken. Zo kent deze groep 6 dyslecten. We hebben aan het begin van het schooljaar kansrijk geadviseerd en daarbij ook gewerkt met dubbele adviezen (zoals bijvoorbeeld 'havo/vwo'). Uiteindelijk hebben we aan de hand van de eindresultaten één advies heroverwogen en naar boven bijgesteld. 

We zijn tevreden over de positieve trend, maar we zien ook in dat er nog winst te behalen is. Het is daarom van belang om dit te vieren maar ook eerder bepaalde interventies door te zetten, te evalueren en/of eventueel bij te stellen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 werken wij met MijnKleutergroep. We volgen de leerlingen in hun ontwikkelen, observeren signaleren en interveniëren waar nodig en passen ons aanbod aan. Onze ontwikkelregistratie zetten we neer middels dit systeem. 

Vanaf groep 3 werken wij met methodetoetsen passen bij onze methodieken. Daarnaast nemen we twee keer per jaar de Cito toetsen af om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en te vergelijken met andere scholen met dezelfde schoolwegingscategorie. 

Ons onderwijsresultaat bespreken we twee keer per jaar met al onze leerkrachten. Dit doen we tijdens een zogenoemde 'schoolbespreking'. We analyseren, signaleren en bepalen schoolbrede interventies. 

Naast het schoolresultaat volgen we het groeps- en leerlingresultaat. Naast dat deze uit de methode- en Cito toetsen is af te leiden hebben we drie keer per jaar een groepsbespreking waarbij we zowel de sociaal emotionele als cognitieve resultaten bespreekbaar maken. Naast groepsbesprekingen bespreken we individuele leerlingen (waarbij dat nodig is) tijdens een leerlingbespreking. 

Deze vormen van resultaat bespreken worden vooraf voorbereid door het managementteam. Zij maken de eerste analyse en bepalen dan ook de eerste interventies die van belang zijn voor de hele school. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Zie onze schoolgids voor het beleid protocol po-vo.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit, omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Eigenaarschap
  • Eerlijkheid en transparantie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven