Kbs De Wegwijzer

Kriekenstraat 43 4847 HE Teteringen

  • Leerkracht met taakkaart
  • Leerkracht begeleidt leerling
  • Samen fruit eten
  • Samen spelen op het groene schoolplein.
  • Schoolfoto van Kbs De Wegwijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen van onze groepen 8 hebben deelgenomen aan de Eindtoets Cito. Het resultaat van alle vakgebieden samen is goed. Vergeleken met de voorgaande schooljaren zien we dit schooljaar een hoger resultaat wat betreft de referentieniveaus. We zijn er als school trots op dat we de leerlingen van groep 8 gedurende hun schoolloopbaan op Kbs De Wegwijzer op een dusdanige manier hebben begeleid, dat we kunnen stellen dat deze groep leerlingen hun potentieel heeft kunnen benutten.Zowel lezen als taalverzorging op 1F en 2F niveau en rekenen op 1F en 1S niveau scoren zeer ruim boven de inspectienorm en ruim boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen. Hiermee hebben we onze schoolambitie behaald. De resultaten van de Cito eindtoets komen overeen met de resultaten die deze groep leerlingen de afgelopen jaren heeft behaald in ons eigen LVS (leerlingvolgsysteem). Van de 51 leerlingen in groep 8 stroomde in het schooljaar 2022-2023 een relatief grote groep leerlingen uit naar Havo en VWO en een relatief kleine groep naar VMBO -B en VMBO- K. De groep die naar Mavo (VMBO-T) uitstroomde is ten opzichte van eerdere schooljaren ongeveer gelijk gebleven. Er stroomden dit schooljaar geen leerlingen uit naar VMBO specifiek of VSO. Bijna alle gegeven schooladviezen waren gelijk aan de adviezen op basis van de eindtoetsscore. Deze resultaten worden minimaal eenmaal per jaar besproken met de MR.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van IEP, welke landelijk genormeerd zijn. We hebben in 2023 gekozen voor het leerlingvolgsysteem IEP, omdat IEP  de nadruk legt op de groei van het kind ten opzichte van zichzelf. Dit past geheel in onze visie. Deze IEP toetsen nemen we twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van groei van leerlingen individueel en van de groep als geheel. Daarnaast krijgen wij op deze manier inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs. De toetsen worden geanalyseerd en op basis daarvan wordt bekeken wat we goed doen en wat beter kan. Verbeterpunten worden opgesteld, vastgelegd en uitgevoerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 7 wordt het pre-advies opgesteld door de leerkrachten en intern begeleider. Bij het opstellen van het pre-advies wordt er gekeken naar de resultaten uit het leerlingvolgsysteem voor de basisvakken lezen, rekenen en spelling, de observaties van de leerkrachten in de groep en naar kindkenmerken m.b.t.  werkhouding, inzet en motivatie. Het pre-advies wordt met de ouders besproken tijdens het oudergesprek in juni van groep 7.

Vervolgens wordt er eind januari in groep 8 een voorlopig advies opgesteld door leerkrachten en intern begeleider.   Dit voorlopige advies is net als het pre-advies gebaseerd op de resultaten van het leerlingvolgsysteem, observaties van de leerkrachten en kindkenmerken. Het voorlopige advies wordt besproken met ouders en geeft richting voor het bezoeken van de open dagen. Vanaf huidig schooljaar (2023-2024) wordt de  doorstroomstroomtoets van Iep afgenomen. Deze vindt plaats in de week van 5 februari 2024. 

De uitslag van de doorstroomtoets wordt meegenomen in het definitieve advies dat ouders en leerling krijgen in de week van 18 maart 2024. Het definitieve advies wordt opgesteld door de leerkracht van groep 8 en intern begeleider. De directie is betrokken bij het hele proces.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een KiVaschool!

Wanneer leerlingen in een groep leren en leven, oefenen ze op een heel natuurlijke manier een aantal sociale vaardigheden. Wij helpen leerlingen vanaf de kleuterklas om hun sociale vaardigheden nog beter te ontwikkelen. Hiervoor gebruiken we KiVa.

Voor verdere informatie kunt u onze website KiVa Wegwijzer bekijken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Goede sociale omgang
  • Vertrouwen in jezelf en elkaar
  • Welbevinden en eigenwaarde.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven