De Twijn

Prof. Zeemanstraat 216 4532 JM Terneuzen

Schoolfoto van De Twijn

In het kort

Toelichting van de school

De basisschool vormt een belangrijke periode in een kinderleven. Voor een periode van acht jaar lang vertrouwt u uw kind dagelijks toe aan de zorg van ‘de juffen en de meesters’. Een periode van acht jaar, die mede de basis legt voor de verdere ontwikkelingvan uw zoon of dochter. Een school kiezen valt dan ook niet mee, want scholen verschillen in werkwijze, in aanpak en in sfeer.
Op deze site krijgt u een beeld van de organisatie en kwaliteit van onze school. Ook kunt u onze school vergelijken met andere scholen in de buurt. Om een volledig beeld te krijgen, nodigen wij u graag uit om een kijkje bij ons te komen nemen. U bent van harte welkom.
Graag tot ziens op De Twijn!

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Plezier
  • Samen
  • Groeien
  • Veiligheid

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Het schooljaar 2024-2025 starten we met 202 leerlingen.

Op onze school zitten kinderen uit alle wijken van Terneuzen. Ongeveer 50% van onze leerlingen komt uit ons directe voedingsgebied, de wijk Serlippens. De grote diversiteit aan religieuze, sociale en culturele achtergrond van de bewoners in Terneuzen zien we terug op onze school. 

Basisschool De Twijn is onderdeel van het Integraal Kindcentrum (IKC) ‘De Twijn’. We werken nauw samen met de collega's van de kinderopvang. Gezamenlijk bieden we een startgroep aan voor 3- en 4-jarige kinderen. De kinderen die onze school op 4-jarige leeftijd binnenkomen hebben bijna allemaal deze groep bezocht. In de startgroep werken de pedagogisch medewerker van de kinderopvang en de leerkracht van school intensief samen aan de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 3 en 4 jaar. Hierdoor is de leerlingenoverdracht optimaal georganiseerd en verloopt de overgang van peuter naar kleuter voor onze kinderen erg goed.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
192
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Onze school is onderdeel van IKC De Twijn. Samen met onze kernpartner, Juultje De Twijn van kinderopvangorganisatie Prokino, organiseren we arrangementen op het gebied van onderwijs, opvang, zorg, sport en ontspanning voor kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar.

Opvang en onderwijs stemmen voortdurend hun programma's en aanbod op elkaar af. Zo ontstaat er een doorgaande lijn in ontwikkeling voor alle kinderen die gebruik maken van ons IKC. 

Bij Juultje De Twijn werken wij met het Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma Uk & Puk. Uw kind beleeft samen met handpop Puk de leukste avonturen en leert spelenderwijs de wereld kennen. Bij dit programma komen de eerste stapjes op het gebied van rekenen, taal en sociale vaardigheden uitgebreid aan bod. Door de duidelijke structuur op onze kinderopvang raakt uw kind geleidelijk aan bekend met het ritme van de basisschool. Als uw kind 3 jaar oud is, kan hij/zij ook naar de peuter- en kleuterklas. In deze groep zitten kinderen van 3 en 4 jaar. Het aanbod in deze groep wordt volledig afgestemd op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. Op deze wijze 'rekenen we af' met de traditionele grens die wordt getrokken tussen de peutergroepen en kleutergroepen.

Daarnaast bieden we voor-  en naschoolse opvang voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Bij de BSO werken we met verticale groepen. Net zoals in een gezin spelen en werken kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep. Op de BSO wordt gewerkt met het speciaal door Prokino ontwikkelde activiteitenprogramma DOEN!

Daarnaast bieden we binnen de 'Verlengde Schooldag' een uitgebreid naschools activiteitenaanbod aan. Elk half jaar wordt het aanbod vernieuwd en kunnen kinderen opnieuw inschrijven. Omdat we alle activiteiten voor iedereen bereikbaar willen houden, proberen we alle activiteiten gratis aan te bieden. Alle activiteiten staan gepland op de maandag tot en met vrijdag van 14:30 uur tot 15:15 uur.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Privacy  

Op school behandelen we de privacy van onze leerlingen zorgvuldig. Om goed onderwijs te kunnen geven, onze leerlingen te begeleiden en de administratie bij te houden, bewaren we gegevens over onze leerlingen. We bewaren alleen gegevens die nodig zijn voor het onderwijs. Deze gegevens worden veilig opgeslagen en alleen bevoegde personen hebben toegang tot ze.

Voor het gebruik van foto's en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de schoolwebsite, sociale media, infobrief (via Parro), vragen we bij inschrijving uw toestemming. Ouders kunnen altijd besluiten om geen toestemming te geven of eerder gegeven toestemming in te trekken. Als u vragen heeft over het gebruik van foto's en video's, kunt u terecht bij de groepsleerkracht of directeur.

Bij het verwerken van persoonsgegevens houden we ons aan de relevante wetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie over onze aanpak en uw rechten, kunt u terecht op de website van Elevantio: Privacyverklaring - Elevantio.  Als u nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze Functionaris voor Gegevensbescherming via [email protected]

Agressie, geweld en seksuele intimidatie

Wij vinden het belangrijk om een veilige school te creëren waar zowel kinderen als leraren zich thuis en op hun gemak voelen. Een school waar ouders hun kinderen met vertrouwen naartoe laten gaan. Een school waar iedereen weet en voelt dat het veilig is en waar iedereen met respect behandeld wordt, ongeacht hun rol binnen de school.

We hebben een schoolveiligheidsbeleid. Hierin zijn onder andere de wettelijke richtlijnen, informatie over alle functionarissen binnen de school met betrekking tot sociale veiligheid, het klachtenreglement, de meldcode en meldplicht, het ARBO-beleid (fysieke veiligheid en controle van speeltoestellen), sociale media, preventief beleid, veiligheidsmonitoring en protocollen met betrekking tot dit onderwerp opgenomen.

Gedragscode

Het kan voorkomen dat onderwijspersoneel geconfronteerd wordt met intimiderend gedrag van ouders. Het is belangrijk dat scholen duidelijk maken dat dit gedrag niet getolereerd wordt. Daarom is er de overheidscampagne ‘Veilige Publieke Taak’, die aandacht vraagt voor respectvol gedrag jegens personeel in openbare functies, waaronder het onderwijs. In het kader van respectvol gedrag is er een gedragscode ontwikkeld voor ouders met kinderen op scholen van onze onderwijsgroep, of ouders die overwegen hun kind(eren) aan te melden. De gedragsnormen zijn als volgt:

  • Agressie en geweld, zowel fysiek als verbaal, tegen medewerkers, directie, stagiaires, leerlingen of bestuursleden van de school worden nooit getolereerd.
  • Medewerkers in de school moeten de ruimte krijgen om hun werk goed te doen.
  • Hun aanwijzingen moeten worden opgevolgd.
  • De orde mag op geen enkele wijze worden verstoord.
  • Houd u aan de schoolregels die ook voor de kinderen gelden.
  • Benader uw kind, andere kinderen, de leerkracht en andere ouders positief.
  • Breng uw kind op tijd naar de klas.
  • Bewaar de rust in het schoolgebouw.
  • Maak een afspraak met de leerkracht als u iets wilt bespreken.
  • Uit eventuele ontevredenheid naar de leerkracht of de directie zonder te schelden, dreigen of schreeuwen.

Daarnaast geldt de regeling voor time-out, schorsing en verwijdering (zie de klachtenprocedure) en wordt gehandeld volgens het veiligheidsplan van de school.

Handle with care

Onze school neemt deel aan het project ‘Handle with Care’, waarin we samenwerken met de politie. Het doel van dit project is om een leerling die mogelijk te maken heeft gehad met huiselijk geweld en/of kindermishandeling, en waarbij de politie is ingeschakeld, de volgende dag op school een veilige omgeving te bieden.

Uit onderzoek blijkt dat dit een groot verschil kan maken. De leerkracht kan de leerling dan steunen en rekening houden met wat hij of zij nodig heeft. Het is belangrijk dat een leerling zich gehoord, gezien en begrepen voelt. Door deze aandacht kan een leerling eerder tot rust komen, sneller herstellen van wat hij of zij heeft meegemaakt en mogelijk letsel voorkomen.

Om de leerling deze ondersteuning te kunnen bieden, informeert de politie onze school door middel van een ‘Handle with Care-signaal’. Bijzonderheden en details over de thuissituatie worden niet aan ons doorgegeven door de politie. Als de directeur of intern begeleider het signaal ontvangt, zal hij of zij zo snel mogelijk contact opnemen met de groepsleerkracht van de betreffende leerling om de leerling de nodige ondersteuning te bieden. Vervolgens zal de groepsleerkracht of intern begeleider contact opnemen met de ouders om hen te informeren over de stappen die op school zijn genomen.

Als school behandelen we het signaal van de politie zeer zorgvuldig. We delen het alleen met collega's die hiervan op de hoogte moeten zijn. Bovendien slaan we het signaal niet op en registreren we het niet in een systeem. Het doel van 'Handle with Care' is puur om de leerling de volgende dag na huiselijk geweld de benodigde ondersteuning te bieden. Daarom is het signaal nergens terug te vinden.Bij elk incident probeert Veilig Thuis eerst contact op te nemen met de ouders om hen vooraf te informeren over het 'Handle with Care'-signaal dat naar school wordt gestuurd. Als dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld als ouders niet bereikbaar zijn), gebeurt dit zo snel mogelijk achteraf.Als u meer wilt weten over dit project, neem dan gerust contact met ons op.

Terug naar boven