Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schooljaar 2023-2024 starten we met 11 groepen, nl. groep:
0-1, 1-2, 1/2, 3, 4, 5/6, 7 en 8
Drie TEC-groepen. Twee groepen met het 3-dagenmodel en één groep met het 5-dagenmodel.Bij bepaalde instructies en activiteiten wordt er regelmatig groepsdoorbrekend gewerkt.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school.
De ondersteuning die wij kunnen bieden:
Kindcentrum De Oude Vaart biedt opvang -en onderwijs aan kinderen van 0-13 jaar.Kinderen in de leeftijd 0 tot 4 jaar kunnen terecht op het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal.
Vanaf ongeveer drie-en-een-half jaar kunnen kinderen instromen in de 0-1 groep, om de overgang van peuter naar kleuter soepel te laten verlopen.
Na deze groep stromen zij door naar de volgende groepen.
Leerlingen uit groep 2 met een achterstand in de beheersing van de Nederlandse taal kunnen extra ondersteuning binnen de groep krijgen, gericht op verbetering van de mondelinge taalvaardigheid (Schakelklas).
Voor alle kinderen proberen we optimale ontwikkelingskansen te bieden en aan te sluiten bij hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Het is de taak van de leerkracht om de onderwijsbehoeften te benoemen en het onderwijsaanbod erop af te stemmen. De ontwikkeling wordt nauwlettend gevolgd via analyses van de resultaten, observaties en besprekingen. De leerkracht werkt hierin samen met de interne begeleider. Extra ondersteuning zal zoveel mogelijk in de groep plaatsvinden. Blijven er nog zorgen dan kan de de hulp in geroepen worden van externen. We werken nauw samen met een orthopedagoog en meerdere ambulante begeleiders. Dit gebeurt altijd in samenwerking en met toestemming van ouders. Soms is diagnostisch onderzoek nodig om beter inzicht te krijgen in leerstoornissen of bij sociaal- en emotionele problematiek. Onze school valt onder het Samenwerkingsverband Zeeuws Vlaanderen en werkt samen met andere scholen en instanties binnen de regio. GGD en Aan-Z zijn hierin een belangrijke partner.
Doubleren
Op Kindcentrum De Oude Vaart kan elk kind funtioneren op zijn of haar niveau. Er blijven enkel een kind zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. We proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepast leerstof een betere oplossing. Ouders worden betrokken bij deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.Kleuterverlening
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlening als een kind, geboren voor 1 januari, niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op onze school vindt kleuterverlening plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen het KC wordt intensief samengewerkt met de kinderopvang. Peuters kunnen vanaf ongeveer drie en een half jaar, meedraaien in de peuter-kleutergroep. Deze groep is een gecombineerde groep van 3- en 4-jarigen. Door de dubbele bezetting (leerkracht en pedagogisch medewerker) is het mogelijk om optimaal af te stemmen op het ontwikkelingsniveau van alle kinderen. Bij het samenstellen van het aanbod wordt niet alleen gekeken naar leeftijd, maar ook naar de ontwikkelingsbehoefte. 3- en 4-jarigen werken met en door elkaar. Door deze aanpak is de doorgaande lijn van peutergroep naar kleuterklas optimaal vormgegeven. Of peuters gebaat zijn bij deelname aan deze groep, wordt door de ouders in overleg met de pedagogisch medewerker vastgesteld. De pedagogisch medewerker gebruikt hiervoor de gegevens uit het KIJK leerlingvolgsysteem. De peuter- en kleuterjuffen stemmen samen de thema's af die het schooljaar aan de orde komen. De Kijk! vormt hierbij het uitgangspunt. Methodes als "Uk en Puk" en "Onderbouwd" worden ingezet om het aanbod vorm te geven.
Binnen ons aanbod van het jonge kind is taal een speerpunt. De taalspecialist jonge kind creëert een taalrijke leeromgeving met doelgerichte materialen en veel uitdaging. Hierbij is een nauwe samenwerking met de ouders waardoor zij actief betrokken worden bij het onderwijs aan hun kind.