RK Basisschool De Kameleon

Leliestraat 26 4537 RJ Terneuzen

Schoolfoto van RK Basisschool De Kameleon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toen de IEP-toets op ons pad kwam hebben we deze eindtoets goed bekeken en kwamen we tot de conclusie dat deze toets ‘meer’aansluit bij hetgeen de kinderen krijgen aangeboden (referentieniveaus) en de wijze waarop getoetst wordt ‘kindvriendelijker’ is. Met name op het terrein van rekenen heeft het taalniveau minder invloed op het resultaat.  Deze toets is ons erg goed bevallen en de resultaten:verbazingwekkend hoger dan andere jaren. We gebruiken de IEP- toetsen in de andere leerjaren tot en met groep 3.

Iedere leerling heeft een eigen resultatenoverzicht conform de referentieniveaus: waar scoor ik in de tabel van de referentieniveaus. Dat de kinderen met plezier naar school komen wisten we al, dat ze veel leren …….weten we nu ook.

scores schooljaar 2022-2023

Landelijk gemiddelde van IEP-toets: 80,0

Gemiddelde Kameleonscore: 77,4

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school gebruikt diverse instrumenten om het onderwijs en de resultaten te bewaken:       

-Methode gebonden toetsen       

-Methode onafhankelijke toetsen, zoals IEP-toetsen     

-Eindtoets IEP

Resultaten van tussentijdse toetsen worden gebruikt om de onderwijsbehoeften van leerlingen beter te duiden. Aanpassingen in instructie, aanbod en begeleiding worden indien nodig gedaan. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure 

Eind groep 7 worden uitstroomprofielen na IEP besproken met groepsleerkrachten groep 6, 7 en 8, met intern begeleider en directeur. Streven is komen tot een realistisch advies. Na toetsperiode, op 19 juni. Daarna bespreekt de leerkracht groep 7  het voorlopig uitstroomprofiel met de leerling en ouders tijdens een adviesgesprekken.

In groep 7 zullen de oudergesprekken in juni niet op verzoek plaatsvinden. Leerkracht groep 7 wordt hierin gefaciliteerd. Dit voorlopig uitstroomprofiel is gebaseerd op het beeld van de school op het gebied van taakaanpak, zelfstandigheid, kind eigen kenmerken zoals zelfvertrouwen en natuurlijk de resultaten vanuit de niet gebonden en methode toetsen in ons leerlingvolgsysteem Parnassys.  

Ouders krijgen duidelijk te horen dat dit een voorlopig advies betreft en dat het kind in groep 8 zich nog verder ontwikkelt. In groep 7 en 8 worden ouders geïnformeerd over open dagen, kijkdagen en workshops binnen de locaties van voortgezet onderwijs. Leerlingen met een advies voor praktijkgericht onderwijs worden door de intern begeleider aangemeld voor een testronde op die onderwijslocatie. M afname IEP toetsen groep 8 gepland in november. 

Schooladviezen voorbereiden (leerkracht groep 7,8, IB-er, directeur) donderdag 18 januari. Tussen 10-31 wordt voorlopig schooladvies besproken in oudergesprekken.  De doorstroomtoets wordt afgenomen op 6 en 7 februari. (papieren versie) 

Uiterlijk 15 maart ontvangen leerlingen de uitslag. De resultaten worden besproken met leerling, daarna uitdraai mee naar huis. De leerkracht groep 8 houdt 18 maart adviesgesprekken met ouders en leerlingen. Ouders ontvangen de inschrijfformulieren via de leerkracht en de school zorgt voor een centrale aanmelding voor 1 april. Het genoemde advies wordt ingevoerd in het IEP-systeem.   

Niet alle leerlingen hebben de verplichting om deze eindtoets te maken, al mag het wel. De volgende leerlingen hoeven geen eindtoets te maken:             

  … Leerlingen die volgens hun ontwikkelingsperspectief uitstromen naar het Voortgezet Speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding;              

… Leerlingen met een IQ lager dan 75             

 ... Leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.              

...Valt uw kind niet in deze categorie? Dan maakt uw kind wel de eindtoets.                 

Ook als uw kind mogelijk naar het praktijkonderwijs (pro) of speciaal onderwijs (voortgezet onderwijs) gaat.                  

Uitslag van deze IEP-toets wordt met de leerling besproken en met de ouders schriftelijk en/of mondeling gedeeld. Dit is afhankelijk per situatie. Hierbij wordt o.a. rekening gehouden met de beheersing van de Nederlandse taal.  Als de uitslag zorgt voor een ander advies dan door de school gegeven:

 Hoger:       School bespreekt uitslag met ouders. Hierbij kijken we ook weer naar kenmerken als: taakhouding, zelfvertrouwen, zelfstandigheid en motivatie. Ouders nemen uiteindelijk de beslissing om het kind op eerdergenoemd niveau te houden of stellen dit naar boven bij. 

Lager:         Het door de school gegeven advies blijft gehandhaafd. Bij een afwijkende uitslag gaan ouders en school altijd met elkaar in gesprek. De aanmelding van de leerlingen wordt door school verzorgd. Het inschrijfformulier wordt vergezeld van een onderwijskundig rapport ingevuld door de groepsleerkracht.? De rapportage wordt met de brugklasmentor van de ontvangende school en de leerkracht van groep 8 doorgesproken. Daarbij ligt de contactname bij de mentor van de brugklas.? 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie op sociale veiligheid is het creëren van een leefomgeving waarin verschillen tussen mensen niet bepalend zijn voor onbegrip op welke manier dan ook. Door acceptatie op gelijkwaardige basis en een goede communicatie is er een veilige leefomgeving.  Onze visie en kernwaarden hebben bij het bereiken van de doelen een leidende rol. 

IKC De Kameleon hanteert 4 basisafspraken die de visie en de kernwaarden borgen. Deze afspraken zijn bij ieder bekend en ook zichtbaar in het gebouw.

* Samen: we spelen samen, we leren samen, we werken fijn samen  

* Respect: we hebben respect voor onze eigen normen en waarden, we hebben respect voor de ander die anders is, we hebben respect voor       de materialen waarmee we werken en spelen, die van jezelf en van anderen  

* Welkom: iedereen is welkom op IKC De Kameleon

* Veilig: we hebben vertrouwen in elkaar en beschermen elkaar

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respecteer (jezelf en anderen)
  • Samen (spelen leren werken)
  • Veiligheid (vertrouw en help)

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Kindcentrum de Kameleon heeft in het schooljaar 2021/2022 het predicaat 'basisarrangement'. 

Het laatste inspectieonderzoek dateert van 2019. Hieronder een beknopt overzicht van de bevindingen:

Thema-onderzoek extra ondersteuning op 21-03-2019  

De volgende punten geeft de inspecteur aan: 

  • Betrokken team intrinsiek gemotiveerd team 
  • Gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel 
  • Hart voor leerlingen 
  • Cultuur om leerlingen binnen onze school te houden 
  • Leerlingen geen stempel meegeven van speciaal onderwijs 
  • Leerkrachten weten veel van de leerlingen en kennen de leerlingen

Advies vanuit inspecteur: 

  • Duidelijk en scherp geformuleerd schoolondersteuningsprofiel opstellen 
  • OPP gebruiken om uitstroomprofiel helder te formuleren 
  • Opp gebruiken om inhoud te geven aan het onderwijsprogramma 
  • D.m.v. een helder SOP grenzen aangeven van ondersteuningsmogelijkheden van de school  

De inspecteur heeft aangegeven geen reden te zien voor een extra of vroegtijdig schoolbezoek! 

Terug naar boven