Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school gebruikt diverse instrumenten om het onderwijs en de resultaten te bewaken:
-Methode gebonden toetsen
-Methode onafhankelijke toetsen, zoals IEP-toetsen
-Doorstroomtoets IEP
Resultaten van tussentijdse toetsen worden gebruikt om de onderwijsbehoeften van leerlingen beter te duiden. Aanpassingen in instructie, aanbod en begeleiding worden indien nodig gedaan.
Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau.
Eén van de bijbehorende wijzigingen is dat scholen in de schoolgids moeten opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Scholen moeten ouders en leerlingen hier actief over informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school.
Procedure
Eind groep 7 worden uitstroomprofielen na IEP besproken met groepsleerkrachten groep 6, 7 en 8, met intern begeleider en directeur. Streven is komen tot een realistisch advies. Na toetsperiode, op 12 juni. Daarna bespreekt de leerkracht groep 7 het voorlopig uitstroomprofiel met de leerling en ouders tijdens een adviesgesprekken.
In groep 7 zullen de oudergesprekken in juni niet op verzoek plaatsvinden. Leerkracht groep 7 wordt hierin gefaciliteerd. Dit voorlopig uitstroomprofiel is gebaseerd op het beeld van de school op het gebied van taakaanpak, zelfstandigheid, kind eigen kenmerken zoals zelfvertrouwen en natuurlijk de resultaten vanuit de niet gebonden en methode toetsen in ons leerlingvolgsysteem Parnassys.
Ouders krijgen duidelijk te horen dat dit een voorlopig advies betreft en dat het kind in groep 8 zich nog verder ontwikkelt. In groep 7 en 8 worden ouders geïnformeerd over open dagen, kijkdagen en workshops binnen de locaties van voortgezet onderwijs. Leerlingen met een advies voor praktijkgericht onderwijs worden door de intern begeleider aangemeld voor een testronde op die onderwijslocatie. M afname IEP toetsen groep 8 gepland in november.
Schooladviezen voorbereiden in November(leerkracht groep 7,8, IB-er, directeur) Het voorlopig schooladvies wordt besproken tijdens oudergesprekken in November. De doorstroomtoets wordt afgenomen op 4 en 5 februari. (papieren versie)
Uiterlijk 15 maart ontvangen leerlingen de uitslag. De resultaten worden besproken met leerling, daarna uitdraai mee naar huis. De leerkracht groep 8 houdt 18? maart adviesgesprekken met ouders en leerlingen. Ouders ontvangen een handleiding en schrijven hun kind zelf in op het Middelbaar onderwijs voor 1 april. Het genoemde advies wordt ingevoerd in het IEP-systeem.
Niet alle leerlingen hebben de verplichting om deze eindtoets te maken, al mag het wel. De volgende leerlingen hoeven geen eindtoets te maken:
… Leerlingen die volgens hun ontwikkelingsperspectief uitstromen naar het Voortgezet Speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding;
… Leerlingen met een IQ lager dan 75
... Leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.
...Valt uw kind niet in deze categorie? Dan maakt uw kind wel de eindtoets.
Ook als uw kind mogelijk naar het praktijkonderwijs (pro) of speciaal onderwijs (voortgezet onderwijs) gaat.
Uitslag van deze IEP-toets wordt met de leerling besproken en met de ouders schriftelijk en/of mondeling gedeeld. Dit is afhankelijk per situatie. Hierbij wordt o.a. rekening gehouden met de beheersing van de Nederlandse taal. Als de uitslag zorgt voor een ander advies dan door de school gegeven:
Hoger: School bespreekt uitslag met ouders. Hierbij kijken we ook weer naar kenmerken als: taakhouding, zelfvertrouwen, zelfstandigheid en motivatie. Ouders nemen uiteindelijk de beslissing om het kind op eerdergenoemd niveau te houden of stellen dit naar boven bij.
Lager: Het door de school gegeven advies blijft gehandhaafd. Bij een afwijkende uitslag gaan ouders en school altijd met elkaar in gesprek. De aanmelding van de leerlingen wordt door school verzorgd. Het inschrijfformulier wordt vergezeld van een onderwijskundig rapport ingevuld door de groepsleerkracht. De rapportage wordt met de brugklasmentor van de ontvangende school en de leerkracht van groep 8 doorgesproken. Daarbij ligt de contactname bij de mentor van de brugklas.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze visie op sociale veiligheid is het creëren van een leefomgeving waarin verschillen tussen mensen niet bepalend zijn voor onbegrip op welke manier dan ook. Door acceptatie op gelijkwaardige basis en een goede communicatie is er een veilige leefomgeving. Onze visie en kernwaarden hebben bij het bereiken van de doelen een leidende rol.
IKC De Kameleon hanteert 4 basisafspraken die de visie en de kernwaarden borgen. Deze afspraken zijn bij ieder bekend en ook zichtbaar in het gebouw.
* Samen: we spelen samen, we leren samen, we werken fijn samen
* Respect: we hebben respect voor onze eigen normen en waarden, we hebben respect voor de ander die anders is, we hebben respect voor de materialen waarmee we werken en spelen, die van jezelf en van anderen
* Welkom: iedereen is welkom op IKC De Kameleon
* Veilig: we hebben vertrouwen in elkaar en beschermen elkaar
Kindcentrum de Kameleon heeft in het schooljaar 2021/2022 het predicaat 'basisarrangement'.
Het laatste inspectieonderzoek dateert van 2019. Hieronder een beknopt overzicht van de bevindingen:
Thema-onderzoek extra ondersteuning op 21-03-2019
De volgende punten geeft de inspecteur aan:
- Betrokken team intrinsiek gemotiveerd team
- Gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel
- Hart voor leerlingen
- Cultuur om leerlingen binnen onze school te houden
- Leerlingen geen stempel meegeven van speciaal onderwijs
- Leerkrachten weten veel van de leerlingen en kennen de leerlingen
Advies vanuit inspecteur:
- Duidelijk en scherp geformuleerd schoolondersteuningsprofiel opstellen
- OPP gebruiken om uitstroomprofiel helder te formuleren
- Opp gebruiken om inhoud te geven aan het onderwijsprogramma
- D.m.v. een helder SOP grenzen aangeven van ondersteuningsmogelijkheden van de school
De inspecteur heeft aangegeven geen reden te zien voor een extra of vroegtijdig schoolbezoek!