Kindcentrum Jij

Abtslaan 15 4844 SL Terheijden

  • Samenhang tussen Nederlands, Engels, wereldoriëntatie en de expressievakken.
  • Veel individuele aandacht
  • Lezen is de basis voor leren
  • Schoolfoto van Kindcentrum Jij

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

In 2024 had onze school geen 8e groepers. Er is dus geen doorstroomtoets afgenomen. Vandaar dat de data van het functioneringsniveau en streefniveau ook over het jaar 2022-2023 gaan.

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze kunnen zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Het tijdpad voor de aanmelding op het VO verandert hiermee:




  • Tussen 10 en 31 januari ontvangen de leerlingen hun voorlopig schooladvies.

  • In de eerste of tweede week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets. 

  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

  • Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. 

  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs. 



Wat toetst de IEP Doorstroomtoets?

De IEP Doorstroomtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging (spelling) en rekenen. De uitslag van de IEP Doorstroomtoets geeft informatie over het niveau dat jouw kind beheerst én een advies voor een schooltype voor het vervolgonderwijs. Wat betekent de uitslag? Het schooladvies is gebaseerd op de gehele basisschoolperiode van jouw kind. De uitslag van de IEP Doorstroomtoets geldt als een tweede, objectief gegeven bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Is de uitslag op de IEP Doorstroomtoets hoger, dan bekijkt de basisschool het schooladvies opnieuw. Is de uitslag lager, dan geldt het schooladvies van de basisschool.


Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met een nieuw leerlingvolgsysteem: IEP. We gebruiken al een tijdje de eindtoets van IEP en nu dus ook het leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar maken de leerlingen uit groep 3 t/m 8 de IEP-toetsen. In groep 1/2 maken de leerlingen geen toetsen, maar observeert de leerkracht de kinderen aan de hand van de leerlijnen Jonge Kind uit Parnassys.

Deze vorm van toetsing zal (vooralsnog) ook gehanteerd blijven worden tijdens de de transitie naar het Agora-onderwijs. 



Wij analyseren de resultaten op school-, groeps- en individueel niveau. De schoolanalyse helpt ons om de kwaliteit van ons aanbod te evalueren en eventueel te verbeteren. Afspraken die we aan de hand van deze analyse maken, noteren we in kwaliteitskaarten. Groepsanalyses gebruiken we om te bepalen of een specifieke groep wellicht iets anders nodig heeft. Leerlinganalyses tot slot, geven ons inzicht in de leerdoelen die de leerlingen wel en nog niet beheersen. Hier kunnen we ons onderwijs op aanpassen.



De resultaten op schoolniveau worden ter verantwoording jaarlijks aan het bestuur en de onderwijsinspectie verstrekt. Ouders ontvangen alle toetsgegevens van hun kind op het schoolrapport. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe komt het schooladvies tot stand?

Wij geven onze leerlingen in groep 8 een passend schooladvies vanuit hoge verwachtingen. Dit is gebaseerd op de bevindingen van onze leerkrachten gedurende acht jaar en de gehele ontwikkeling, te zien in het IEP toetssysteem. De leerkrachten vullen voor alle leerlingen de plaatsingswijzer in, dit gebeurt al in groep 7. Op basis hiervan wordt eerst een richtinggevend voorlopig advies gemaakt en met ouders en de betreffende leerling besproken. Daarna volgt er een vergadering (leerkrachten, kwaliteitscoördinator en directeur) waarbij iedere leerkracht alle kinderen van de groep bespreekt. Het voorlopig advies wordt na de lesmaanden december, januari en februari vervolgens omgezet naar het schooladvies.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IK ontwikkel mezelf, JIJ staat centraal, WIJ zijn verbonden!

Het welbevinden speelt een grote rol binnen ons onderwijs waardoor wij structureel aandacht hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Op het gebied van gedrag vinden wij het belangrijk dat we met elkaar omgaan op een respectvolle manier en een leeromgeving bieden waarbij we kinderen hun talenten ontwikkelen. Vaardigheden als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en van je fouten leren, zijn onmisbaar. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbondenheid
  • Eigenheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven