Kindcentrum Jij

Abtslaan 15 4844 SL Terheijden

  • Samenhang tussen Nederlands, Engels, wereldoriëntatie en de expressievakken.
  • Veel individuele aandacht
  • Lezen is de basis voor leren
  • Schoolfoto van Kindcentrum Jij

Het team

Toelichting van de school

Op onze school zetten de leerkrachten ook hun extra expertise in. Zo hebben wij verschillende specialisten binnen de school aanwezig. Zie hoofdstuk 3.1

Als team zijn we voortdurend in ontwikkeling. We leren - net als kinderen - een leven lang. Dat doen we door teamscholing, inspiratiesessies, het volgen van trainingen en cursussen, maar vooral ook door het dagelijkse inhoudelijke gesprek met elkaar te voeren. De directie, kwaliteitscoördinator en administratief medewerkster zorgen ervoor dat onze leerkrachten hun volle aandacht kunnen geven aan het geven van goed onderwijs. 



Wij nodigen u graag uit verder te kijken op onze website (www.kindcentrumjij.nl) of langs te komen bij ons op school. Graag tot dan!

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof gaat de directie zo snel mogelijk op zoek naar een vervanger. 
 Het bestuur is aangesloten bij Leswerk. Leswerk regelt voor diverse schoolbesturen in de regio West-Brabant de organisatie van korte vervangingen en tijdelijke vacatures die ontstaan voor het waarnemen van de eigen medewerkers van de basisscholen binnen de schoolbesturen. Het lerarentekort maakt dit wel steeds moeilijker. Er wordt altijd geprobeerd om dezelfde persoon meerdere dagen achter elkaar te laten invallen. Dit lukt echter niet altijd. We proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van invallers die bekend zijn met de school. Lesuitval proberen we te allen tijde te voorkomen. Als er geen invaller beschikbaar is, wordt er een beroep gedaan op een leerkracht die op dat moment geen groep heeft. Wanneer deze opties niet mogelijk zijn, kan er ook worden gekozen om een groep te verdelen over de andere groepen. In uiterste noodzaak moet een groep helaas thuisblijven. Dit wordt tijdig gecommuniceerd. 

De afwezigheid van een collega en het gevolg hiervan voor de groep (invaller, verdelen of naar huis) wordt z.s.m. gecommuniceerd met de betreffende ouders via Parro. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

 

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het team van onze school is volop in ontwikkeling om nog beter passend onderwijs te kunnen bieden. Al onze leerkrachten zijn in staat om de basisondersteuning in de klas te kunnen bieden.

Daarnaast is er bij Stichting Openbaar Basisonderwijs West-Brabant (OBO) voldoende expertise beschikbaar. Er is een adviseur onderwijskwaliteit en er zijn twee adviseurs passend onderwijs. Daarnaast werken we nauw samen met de begeleiders passend onderwijs vanuit het samenwerkingsverband.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Met het schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden.

Kijkend naar de ondersteuningsmogelijkeden, hebben we de ambitie om onze doorgaande lijn van 0-7 jaar te versterken en verder uit te bouwen.

Door de start van onze eerste opvang aan anderstalige nieuwkomers is de noodzakelijk expertise in deze groep aanwezig, maar is het wenselijk dat deze kennis nog verder verspreid wordt over de andere groepen. Na één jaar nieuwkomersonderwijs stromen enkele van deze leerlingen door naar onze reguliere groepen. We hebben binnen het bestuur een adviseur nieuwkomersonderwijs die de school hierin begeleid.

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Eerste vriendjes maken en spelend leren 

Bij Kindcentrum Jij creëren we elke dag een veilige en uitdagende speelomgeving voor alle kinderen. Ook voor de allerkleinsten. Onze babyspecialisten van de kinderopvang zorgen er met gerichte activiteiten voor dat elke baby zich op zijn of haar eigen tempo ontwikkelt in onze dagopvang. Daarnaast hebben we een leuke dreumesgroep. Hier kan elke dreumes spelen en leren met vriendjes en vriendinnetjes. De dreumes heeft veel te zien, doen en ontdekken. Binnen zijn er uitdagende speelhoeken waar het kind vol fantasie kan spelen. Buiten kunnen de kinderen lekker rennen of samen met vriendjes op 'avontuur' gaan.



Spelen, leren en ontdekken bij de peutergroep 

Spelenderwijs leert de peuter een heleboel. Zo werken we aan de taalontwikkeling. Dit doen we door het zingen van liedjes en het benoemen van de dingen die we doen. Voor de woordenschat lezen we elke dag voor. Maar er is ook ruimte voor beginnend rekenen, bijvoorbeeld door elke dag tot 10 te tellen. We benoemen de dagen van de week en leren de begrippen veraf en dichtbij. 



Bij een peutergroep maakt elk kind snel vriendjes en vriendinnetjes. Een kind ontwikkelt zich gemakkelijker wanneer hij of zij meerdere dagen in een vast ritme naar de opvang komt. Het biedt rust en stabiliteit. Kinderen worden socialer van de opvang, leren rekening houden met elkaar en hoe ze samenwerken met andere kinderen. Ook de pedagogisch medewerkers leren ieder kind, de behoeftes en zijn of haar ontwikkeling beter kennen. Hierdoor kunnen ze de kinderen gemakkelijker begeleiden en stimuleren in zijn of haar ontwikkeling. We hebben een goede samenwerking met school. Er is een vloeiende overgang tussen opvang en onderwijs. Dankzij Peuterstart is de overstap naar de basisschool een stuk minder groot.



Spelen, leren en ontdekken bij de kleutergroep

Bij de kleuters ligt de nadruk op het spelen en ontwikkelen. Ieder kind leert op een natuurlijke en creatieve manier zichzelf en de wereld te ontdekken. De aangeboden activiteiten nodigen uit tot spel en het opdoen van ervaringen. Daarnaast worden verschillende leerdoelen expliciet aangeboden door de leerkracht. Vanuit bepaalde thema's worden de hoeken in de klas ingericht en de lesjes gegeven. 


Terug naar boven