Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kleutergroepen (groepen 1/2) zijn heterogeen samengesteld. Kinderen van 4 t/m 6 jaar zitten bij elkaar in de klas. Op deze manier stimuleren we zowel de sociale ontwikkeling als het soepel laten verlopen van de overgang van thuis naar school en de aansluiting naar groep 3.
De verdeling van de tijd over de diverse vakgebieden is een indicatie. Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen worden hierin eventueel aanpassingen gedaan om hun ontwikkeling te optimaliseren.
Het team van onze school is volop in ontwikkeling om nog beter passend onderwijs te kunnen bieden. Al onze leerkrachten zijn in staat om de basisondersteuning in de klas te kunnen bieden. Daarnaast zijn we bezig met het scholen van specialisten. Op dit moment zijn er leerkrachten bezig of voornemens om te scholen in:
- Rekenspecialist
Daarnaast is er bij Stichting Openbaar Basisonderwijs West-Brabant (OBO) voldoende expertise beschikbaar. Er zijn schoolbegeleiders die de school kunnen ondersteunen in het creëren van passend onderwijs. Hun expertisegebieden zijn respectievelijk pedagogiek en didactiek. Daarnaast werken we nauw samen met de begeleiders passend onderwijs vanuit het samenwerkingsverband
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met het schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden.
Kijkend naar de ondersteuningsmogelijkeden, hebben we de ambitie om onze doorgaande lijn van 0-7 jaar te versterken en verder uit te bouwen.Door de start van onze eerste opvang aan anderstalige nieuwkomers is het noodzakelijk de expertise over deze doelgroep en hun specifieke onderwijsbehoeften uit te breiden. We hebben binnen het bestuur een Coördinator NT2 die de school hierin begeleid
Eerste vriendjes maken en spelend leren
Bij Kindcentrum Jij creëren we elke dag een veilige en uitdagende speelomgeving voor alle kinderen. Ook voor de allerkleinsten. Onze babyspecialisten zorgen er met gerichte activiteiten voor dat je baby zich op zijn of haar eigen tempo ontwikkelt in onze dagopvang. Daarnaast hebben we een leuke dreumesgroep. Hier kan je dreumes spelen en leren met vriendjes en vriendinnetjes. Jouw dreumes heeft veel te zien, doen en ontdekken. Binnen zijn er uitdagende speelhoeken waar je kind vol fantasie kan spelen. Buiten kunnen de kinderen lekker rennen of samen met vriendjes op 'avontuur' gaan.
Spelen, leren en ontdekken bij de peutergroep
Spelenderwijs leert je peuter een heleboel. Zo werken we aan de taalontwikkeling van je peuter. Dit doen we door het zingen van liedjes en het benoemen van de dingen die we doen. Voor de woordenschat lezen we elke dag voor. Maar er is ook ruimte voor beginnend rekenen, bijvoorbeeld door elke dag tot 10 te tellen. We benoemen de dagen van de week en leren de begrippen veraf en dichtbij.
Bij een peutergroep maakt je kind snel vriendjes en vriendinnetjes. Je kind ontwikkelt zich gemakkelijker wanneer hij of zij meerdere dagen in een vast ritme naar de opvang komt. Het biedt rust en stabiliteit. Kinderen worden socialer van de opvang, leren rekening houden met elkaar en hoe ze samenwerken met andere kinderen. Ook de pedagogisch medewerkers leren je kind, de behoeftes en zijn of haar ontwikkeling beter kennen. Hierdoor kunnen ze je kind gemakkelijker begeleiden en stimuleren in zijn of haar ontwikkeling. We hebben een goede samenwerking met school. Er is een vloeiende overgang tussen opvang en onderwijs. Dankzij Peuterstart is de overstap naar de basisschool een stuk minder groot.Spelen, leren en ontdekken bij de kleutergroep
Bij de kleuters ligt de nadruk op het spelen en ontwikkelen. Ieder kind leert op een natuurlijke en creatieve manier zichzelf en de wereld te ontdekken. De aangeboden activiteiten nodigen uit tot spel en het opdoen van ervaringen. Daarnaast worden bepaalde leerdoelen expliciet aangeboden door de leerkracht. Vanuit bepaalde thema's worden de hoeken in de klas ingericht en de lesjes gegeven.