SWBS Pork

Zanglijster 38 9561 CB Ter Apel

  • Onze onvolprezen carnavalsgroep.
  • Schoolfoto van SWBS Pork
  • Schoolfoto van SWBS Pork
  • Schoolfoto van SWBS Pork
  • Schoolfoto van SWBS Pork

Het team

Toelichting van de school

Vanuit de gidsgelden van de gemeente hebben we een vakleerkracht gymnastiek.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is, proberen wij een invaller te krijgen. Meestal lukt dit, maar helaas niet altijd. We zoeken voor de eerste dag intern een oplossing. Wanneer een leerkracht langer ziek is en we geen invaller kunnen vinden zijn we genoodzaakt ouders te vragen hun kind thuis te houden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepsverdeling voor het schooljaar 2023 -2024

-Directeur: Ans Alers

-Ib-er: Marcha Teuben (aanwezig op ma/en vrij

 

Groep 1/2A: Juf Melanie

Groep 2B/3: Juf Marrie en juf Natascha

Groep 4/5: Juf Lisa en juf Rita

Groep 6: Juf Herma en juf Kim

Groep 7: Juf Lisa en juf Nienke

Groep 8: Juf Marita en meester Geert

-Onderwijsassistent : Kim Hospers, Sanne Schregardus

-Vrijwilliger : Sonja 

-Vakleerkracht gym

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 werken we in de onderbouw met combinatiegroepen waarin zowel kinderen van groep 1 als groep 2 en 3 zitten. Jonge kinderen zijn nieuwsgierig. Ze willen graag alles weten en meemaken. Zo zijn jonge kinderen vaak nieuwsgierig naar wat oudere kinderen al kunnen en willen dit dan zelf ook bereiken. Ook oudere kleuters die nog moeite hebben met de leerstof kunnen aansluiten bij de leerstof die een jongere kleuter krijgt op hetzelfde niveau. In een gecombineerde kleutergroep 1/2 is daar ook de ruimte voor. 

Dit schooljaar hebben we ervoor gekozen om de 3 onderbouwgroepen te combineren naar een 1/2 en een 2/3 waarbij groep 1 woensdag vrij is.

Spelend leren
Voor het jonge kind is het spel een belangrijk middel om zich te ontwikkelen. Spelen is leren. Er bestaat een duidelijke verhouding tussen spelen en het opdoen van kennis. Door middel van het spelen van een spel kan een kind beoogde leerdoelen behalen. Het zorgt ervoor dat jonge kinderen op een ontspannen manier kennis vergaren die zij in de volgende groepen nodig hebben om de leerstof te kunnen begrijpen. Grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven komen dan ook veelvuldig aan bod. 

Het onderwijsaanbod
Het onderwijsaanbod in onze onderbouwgroepen sluit aan bij de verschillende ontwikkelingsniveaus van de kinderen en brengt hen steeds een stapje verder in hun ontwikkeling (zone van de naaste ontwikkeling). We werken daarbij vanuit thema’s, onderwerpen die dichtbij de belevingswereld van de kinderen staan (bijv. vakantie, vriendjes, de seizoenen, sinterklaas enz.) en passen bij hun ontwikkelingsniveaus en behoeften. De activiteiten hebben voor hen betekenis en ontwikkelingswaarde. Leren vindt vooral plaats in een functionele, ‘levensechte’ context en/of spel. We spelen/werken in hoeken en aan tafels. Er is ruimte voor zowel eigen initiatief van het kind als voor (be-)geleide opdrachten uit initiatief van de leerkracht. Uiteraard doen we naast de activiteiten in de hoeken en aan de tafels ook veel kleine kringactiviteiten.

Werken in hoeken
Door verschillende en rijk ingerichte hoeken, bieden we de kinderen ruime kansen voor een veelzijdig spel. Bovendien is in een hoek genoeg ruimte om eigen initiatief te tonen en leren de kinderen zelfstandig te werken. In onze groepen hebben de kinderen de keuze uit veel verschillende hoeken. Bij elk thema passen we de hoeken zo aan dat ze bij het thema aansluiten. 

Zicht op ontwikkeling

We werken met concrete leerlijnen met meetbare doelen waarbinnen de leerkrachten de ontwikkeling van het jonge kind volgen. Het onderwijs wordt aan de hand van de behaalde en openstaande doelen aangeboden. Binnen de verschillende onderbouwgroepen is er hierdoor een duidelijke doorgaande leerlijn. De doelen vormen een goede aansluiting op het onderwijs in groep 3.

Vanaf dit schooljaar maken ook de kinderen van groep 3 veelvuldig gebruik van de hoeken en werken vanuit dezelfde thema's als van de kleuters. Daarnaast heeft groep 3 Veilig Leren Lezen voor taal en Getal en Ruimte voor rekenen. Voor Schrijven Pennenstreken.

                                                                               

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Groep 4-8 werkt sinds een paar jaar vanuit de samenhangende methode "Alles-in-1" waarbij bijna alle vakken geintegreerd worden aangeboden op basis van 5 thema's per jaar. Voor rekenen wordt Getal & Ruimte gebruikt en voor schrijven Pennenstreken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01 

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.   

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.  

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.   

De school hoeft het niet alleen te doen.  

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. 

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal BasisOnderwijs en het Speciaal Onderwijs.  Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.   

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01 

Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voorschoolse opvang en naschoolse opvang wordt in het schoolgebouw geregeld in samenwerking met Primenius Opvang. Hier zijn kosten aan verbonden. Opvang is tevens mogelijk op vrije dagen en in de schoolvakanties.

In ons kindcentrum staat het kind (echt) centraal door in het ontwikkelproces en het welbevinden het kind ook daadwerkelijk te betrekken. Met een positieve benadering heten we ieder kind welkom. De basis van onze opvang is een veilige, uitdagende, innoverende, gestructureerde en sfeervolle omgeving.

Alle kinderen van 2 tot 4 jaar heten we graag welkom op de peutergroep PURK. De peuters kunnen hier heerlijk komen spelen, zingen, knutselen, leren en nog veel meer! De peuteropvang is geopend op maandag, dinsdag en donderdag tussen 8.30-14.00 uur.

Alle kinderen uit groep 1 t/m 8 zijn welkom bij de voorschoolse opvang, club PORK, vanaf 7.00 uur (op aanvraag vanaf 6.30 uur) tot 8.30 uur, en vanaf 14.00 uur tot 18.00 uur (op aanvraag tot 18.30 uur)

We ontbijten samen en ontspannen, nog even wakker worden zodat we weer hard aan het werk kunnen op school.

Ook na schooltijd en in de vakanties staat club PORK klaar met drinken en fruit, sport en spel, ontspanning, huiselijke gezelligheid en een luisterend oor. Heeft u vragen of wilt u uw kind aanmelden? Primenius Opvang is bereikbaar op telefoonnummer : 0591 724110.

Terug naar boven