OBS De Vlinder

Jan Westerlaan 3 9561 GN Ter Apel

Schoolfoto van OBS De Vlinder

Het team

Toelichting van de school

Vakleerkracht vormingsonderwijs

Het aanbod vormingsonderwijs biedt leerlingen de kans om begrip en respect op te bouwen voor de godsdienst of overtuiging van anderen. Omdat de naam godsdienstonderwijs vooral lijkt te doelen op cognitieve kennisoverdracht vanuit een specifieke levensbeschouwing, wordt tegenwoordig vaak de naam vormingsonderwijs gebruikt. Ouders hebben voor hun kinderen een uniek recht op vormingsonderwijs dat in de Wet op het primair onderwijs is vastgelegd. De lessen vormingsonderwijs worden op vrijdag gegeven door Anita Kloppenburg.

Vakleerkracht muziek

Als school hebben we een driejarige muziekimpuls ontvangen van 2017 tot en met 2021. We hebben dat traject afgerond en we werken nog steeds samen met Kunstenschool ZG. In het komende schooljaar zetten we opnieuw in op een vakdocent voor het muziekonderwijs.

Vakleerkrachten gymnastiek

Missie op het bewegingsonderwijs:

Het bewegingsonderwijs heeft als doel om de leerlingen te leren dat bewegen leuk is, blijvend moet zijn en dat dit zelfstandig kan, maar ook in teamverband en dat dit perspectief biedt op een gezond leven.  

Visie op het bewegingsonderwijs:

De visie van de vaksectie gym sluit aan bij het CAR-model. Een gezonde leefstijl begint met bewegen. Op De Vlinder nemen de leerlingen deel aan beweegactiviteiten, in een sfeer van sociale veiligheid. Onze leerlingen leren zich gedurende hun schooljaren dat bewegen plezierig is en dat het leren beheersen en ontwikkelen van de eigen motoriek bijdraagt aan een gezonde leefstijl.  

Om de missie en de visie te bereiken gebruiken wij onder andere de volgende bouwstenen:  

Leren bewegen
Leerlingen leren binnen hun eigen mogelijkheden beter deelnemen aan veel nieuwe en bekende activiteiten rond bewegingsuitdagingen die afgeleid zijn van de actuele bewegingscultuur.
Gezond bewegen                   
Leerlingen leren een positieve houding te creëren t.a.v. gezond en veilig bewegen. Ze ervaren beweegactiviteiten met verschillende inspanningsniveaus.
Bewegen betekenis geven
Leerlingen inleiden in de veelzijdige bewegingscultuur zodat ze een eigen bewuste keuze kunnen maken binnen het sportaanbod. Plezier in bewegen staat daarbij voorop.
Bewegen regelen
Leerlingen leren de aangeboden beweegactiviteiten met aangereikte regels en afspraken zelfstandig op gang te brengen, te houden en af te ronden. Zij verkennen daarbij het functioneren in meerdere rollen.
Samen bewegen
Leerlingen worden zich bewust van hun eigen rol en gedrag en dat van anderen in beweegsituaties. Zij leren hun eigen (on)mogelijkheden en die van anderen accepteren en daarmee om te gaan.  
Beweegcontexten verbinden
Leerlingen leren over activiteiten die op straat, pleinen en speelveldjes worden gedaan of van sport zijn afgeleid. De beweegactiviteiten in deze contexten kennen hun eigen doel en regels. Op OBS De Vlinder werken twee vakleerkrachten gymnastiek.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het openbaar onderwijs Westerwolde streeft naar continuïteit in het onderwijsproces. Om deze niet te verstoren, wil zij dat gedurende het schooljaar zo min mogelijk wisselingen voor de groep plaatsvinden. Daarom verleent het bestuur tijdens schoolperiodes alleen verlof aan een medewerker als daar een zwaarwegende reden voor is. In de verlofregeling Openbaar onderwijs Westerwolde (hierna OOW) 2024 staat vastgelegd waarvoor medewerkers van OOW verlof kunnen aanvragen (dit is vastgelegd in de cao-PO). Dit verlof kan worden aangevraagd bij de directeur van onze school. De directeur geeft aan wel of niet in te stemmen met de verlofaanvraag en stuurt het ingevulde en ondertekende verlofformulier door naar het schoolbestuur. Het schoolbestuur geeft wel/geen toestemming voor het verlof.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

DEBOS

De leerkrachten van OBS De Vlinder gaan regelmatig met de groepen naar de bibliotheek in Ter Apel om het lezen van boeken te stimuleren. In het komende schooljaar gaan we de bibliotheek op school (DEBOS) invoeren om het stimuleren van het lezen van een boek nog meer te stimuleren.. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over acht schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.
 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over acht schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.
 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorg en begeleiding

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het leerlingvolgsysteem ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het leerlingvolgsysteem Kindbegrip (sociale veiligheid). We werken opbrengstgericht en vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In de ‘Werkwijzer Basiskwaliteit’ staat beschreven hoe wij de zorgstructuur hebben ingericht. Dit beleidsdocument is een groeidocument en voortdurend in ontwikkeling. 

De zorgstructuur is gebaseerd op het handelingsgericht werken (Pameijer & van Beukering, 2008) binnen de 1-zorgroute. Naast het ondersteuningsplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (hierna SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we (geen) zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt.

We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend, maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (3x per jaar, na de meting met Kindbegrip, de midden- en eindtoetsen van Cito). Tijdens de groepsbespreking komen de ontwikkeling van de groep en de ontwikkeling van de individuele leerling aan de orde. Er wordt hierbij gekeken naar het resultaat (wat zie je?), de analyse (verklaring van het resultaat) en een verbeteraanpak (wat ga je anders doen?). Op individueel niveau worden de leerling besproken met een accent op de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en mogelijke interventies. De interne begeleider zorgt, aan het eind van het schooljaar, dat de leerkrachten de groepsoverdracht doen. De afspraken, naar aanleiding van het overleg, worden vastgelegd en gemonitord. Binnen de groep krijgen de leerkrachten te maken met verschillende niveaus van zorg: sommige kinderen hebben geen extra begeleiding nodig, voor andere is uitgebreide hulp noodzakelijk.

De zorg van ons schoolteam is gebaseerd op het signaleren, analyseren, diagnosticeren, remediëren en evalueren van ‘kindproblemen’ op elk te noemen gebied. De aanpak van de zorg kent de volgende fasen (het stappenplan):  

I signaleren Groepsleerkracht.
II analyseren groepsleerkracht, IB-er, zorgteam, ouders, collega’s.
III diagnosticeren IB-er, groepsleerkracht, externe deskundige.
IV remediëren groepsleerkracht, eventueel IB-er.
V evalueren groepsleerkracht, IB-er, zorgteam, ouders.  

Binnen het stappenplan worden de volgende stadia van de zorg vormgegeven:

  • preventieve zorg (bijv. tijdens de instructie
  • niet geplande observaties (bijv. door het geven van beurten of correcties van het leerlingenwerk);
  • geplande observaties;
  • foutenanalyses;
  • diagnostisch gesprek (bijvoorbeeld een rekengesprek);
  • afnemen van bijvoorbeeld een diagnostisch rekenonderzoek (extern).   

Samen met de interne begeleider proberen de leerkrachten voor alle leerlingen een zo optimaal mogelijk ontwikkelingsproces gedurende de schoolperiode te garanderen. Voor meer informatie verwijzen wij naar het SOP of het document ‘Werkwijzer Basiskwaliteit’. Op onze school werkt een interne begeleider die de directie adviseert bij het ontwikkelen van onderwijs- en zorgbeleid in de school en bij het bovenschools zorgbeleid. Daarnaast draagt zij kennis over aan collega’s binnen de school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven