Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
DEBOS
De leerkrachten van OBS De Vlinder gaan regelmatig met de groepen naar de bibliotheek in Ter Apel om het lezen van boeken te stimuleren. In het komende schooljaar gaan we de bibliotheek op school (DEBOS) invoeren om het stimuleren van het lezen van een boek nog meer te stimuleren..
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over acht schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over acht schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.
Zorg en begeleiding
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het leerlingvolgsysteem ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het leerlingvolgsysteem Kindbegrip (sociale veiligheid). We werken opbrengstgericht en vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In de ‘Werkwijzer Basiskwaliteit’ staat beschreven hoe wij de zorgstructuur hebben ingericht. Dit beleidsdocument is een groeidocument en voortdurend in ontwikkeling.
De zorgstructuur is gebaseerd op het handelingsgericht werken (Pameijer & van Beukering, 2008) binnen de 1-zorgroute. Naast het ondersteuningsplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (hierna SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we (geen) zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt.
We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend, maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (3x per jaar, na de meting met Kindbegrip, de midden- en eindtoetsen van Cito). Tijdens de groepsbespreking komen de ontwikkeling van de groep en de ontwikkeling van de individuele leerling aan de orde. Er wordt hierbij gekeken naar het resultaat (wat zie je?), de analyse (verklaring van het resultaat) en een verbeteraanpak (wat ga je anders doen?). Op individueel niveau worden de leerling besproken met een accent op de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en mogelijke interventies. De interne begeleider zorgt, aan het eind van het schooljaar, dat de leerkrachten de groepsoverdracht doen. De afspraken, naar aanleiding van het overleg, worden vastgelegd en gemonitord. Binnen de groep krijgen de leerkrachten te maken met verschillende niveaus van zorg: sommige kinderen hebben geen extra begeleiding nodig, voor andere is uitgebreide hulp noodzakelijk.
De zorg van ons schoolteam is gebaseerd op het signaleren, analyseren, diagnosticeren, remediëren en evalueren van ‘kindproblemen’ op elk te noemen gebied. De aanpak van de zorg kent de volgende fasen (het stappenplan):
I signaleren Groepsleerkracht.
II analyseren groepsleerkracht, IB-er, zorgteam, ouders, collega’s.
III diagnosticeren IB-er, groepsleerkracht, externe deskundige.
IV remediëren groepsleerkracht, eventueel IB-er.
V evalueren groepsleerkracht, IB-er, zorgteam, ouders.Binnen het stappenplan worden de volgende stadia van de zorg vormgegeven:
- preventieve zorg (bijv. tijdens de instructie
- niet geplande observaties (bijv. door het geven van beurten of correcties van het leerlingenwerk);
- geplande observaties;
- foutenanalyses;
- diagnostisch gesprek (bijvoorbeeld een rekengesprek);
- afnemen van bijvoorbeeld een diagnostisch rekenonderzoek (extern).
Samen met de interne begeleider proberen de leerkrachten voor alle leerlingen een zo optimaal mogelijk ontwikkelingsproces gedurende de schoolperiode te garanderen. Voor meer informatie verwijzen wij naar het SOP of het document ‘Werkwijzer Basiskwaliteit’. Op onze school werkt een interne begeleider die de directie adviseert bij het ontwikkelen van onderwijs- en zorgbeleid in de school en bij het bovenschools zorgbeleid. Daarnaast draagt zij kennis over aan collega’s binnen de school.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.