Bonifatiusschool

Kapelweg 15 9561 GA Ter Apel

  • Schoolfoto van Bonifatiusschool
  • Schoolfoto van Bonifatiusschool
  • Schoolfoto van Bonifatiusschool
  • Schoolfoto van Bonifatiusschool
  • Schoolfoto van Bonifatiusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij het schrijven van deze schoolgids konden de eindtoets resultaten van schooljaar 2022-2023 nog niet automatisch aangeleverd worden. Vandaar dat ik deze hier toevoeg.

Fundamenteel niveau (1F) Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen ditfundamentele niveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Op de Bonifatiusschool behaalde in 2023 99,1% van de leerlingen dit fundamentele niveau 1F. Dit is ruim boven de signaleringswaarde van 85% en ook hoger dan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat op 94,5% zit.

Streefniveau (2F/1S)

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Op de Bonifatiusschool behaalde in 2023 57,9% van de leerlingen dit streefniveau 2F/1S. Dit is boven de signaleringswaarde en is gelijk aan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat ook op 57,9% zit.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school maakt, net als alle andere scholen in Nederland, gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS) Een LVS geeft de leerkrachten, kinderen en ouders inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen. Bij de kleuters maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem behorend bij het Digikeuzebord. Door middel van observaties wordt de ontwikkeling van ieder kind in kaart gebracht aan de hand van behaalde leer- en ontwikkelingsdoelen. Deze observaties worden gebruikt om de leerling een passend onderwijsaanbod te bieden.

Voor groep 3 t/m groep 8 maken we gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar worden bij alle leerlingen toetsen afgenomen op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. Door de resultaten te analyseren kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de leerlingen. Naast de toetsen rekenen en taal, vinden we het ook belangrijk om de verdere ontwikkeling van een kind in kaart te brengen, zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen. Door middel van vragenlijsten binnen het IEP LVS leren we kinderen nadenken over hun eigen ontwikkeling en geven we ze inzicht in hun sterke kanten en in hun ontwikkelmogelijkheden. Zo brengen we de totale ontwikkeling van ieder kind in kaart. De leerkracht gebruikt al deze gegevens vervolgens om voor iedere leerling een passend onderwijsaanbod te verzorgen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met betrekking tot de verwijzing naar het voortgezet onderwijs (VO) valt ons op dat dubbele adviezen passender zijn. Na drie jaar VO zitten leerlingen die een dubbel advies kregen nog steeds op één van de twee niveaus. Bij enkele adviezen is er nog wel eens sprake van af- of opstromen. De VO-scholen geven ook de voorkeur aan een dubbel advies. We hebben onze advisering aangepast en geven dubbele adviezen, uitzonderingen daargelaten.   

VO-advies

In schooljaar 2022-2023 kregen de leerlingen van de Bonifatiusschool de volgende schooladviezen voor het voortgezet onderwijs:

VWO: 28,6%

VMBO G/T-HAVO: 21,4%

VMBO KB-GT: 35,7%

VMBO BB-KB: 14,3%

De leerlingen stroomden in schooljaar 2022-2023 uit naar de RSG in Ter Apel, naar het Hondsrugcollege en naar het Terra College in Emmen.

             

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het ontzettend belangrijk dat onze kinderen zich prettig en veilig voelen op school. Dit doen we door de kinderen vertrouwen te geven en met regelmaat onze waardering naar hen uit te spreken. We werken pro-actief aan de sociale veiligheid van onze kinderen op school. Hierbij maken we gebruik van KiVa. Meer informatie kunt u vinden op www.kivaschool.nl


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Vertrouwen
  • Waardering

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs is belast met het toezicht op het onderwijs. Zij houdt toezicht op naleving van de wettelijke voorschriften en bevordert de ontwikkelingen van het onderwijs in overleg met de schooldirectie. De Bonifatiusschool heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs.

In de bijlage het inspectieverslag van het bestuurlijk onderzoek in 2019. Vanaf pagina 32 vindt u de waardering van onze school. 

Terug naar boven