Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resultaten van de meest recente eindtoets (mei 2023) zijn nog niet verwerkt in Vensters.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Resultaten van leerlingen worden dagelijks nauwkeurig gevolgd en gebruikt om het onderwijsaanbod vorm te geven. Het dagelijks werk, observaties, gesprekken met kinderen en het digitale werken met Snappet geven leerkrachten inzicht in waar kinderen staan in hun ontwikkeling.
Twee maal per schooljaar worden de kinderen van de groepen 3 t/m 8 getoetst m.b.v. Cito-toetsen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met Kanvas. Kleuters worden in hun ontwikkeling gevolgd door het observatiesysteem KIJK. Hiermee volgen we de kinderen op langere termijn.
Deze tussentijdse resultaten worden geanalyseerd op basis van Data-Duiden-Doelen-Doen.
Data analyses vinden op school-, groeps-, en individueel niveau plaats. Wij hanteren daarbij een schoolstandaard waarin we ons streefdoelen hebben vastgelegd. Daarmee bewaken we de kwaliteit van ons onderwijs.
Toetsdata krijgen betekenis door ze te verklaren: welk leerkrachthandelen heeft bijgedragen aan de resultaten?
Na het analyseren en bespreken van de resultaten kunnen nieuwe doelen worden gesteld, ook deze liggen op het gebied van leerkrachthandelen.
Te onderzoeken gebieden zijn:
- Leerstofdoelen
- Leertijd
- Didactisch handelen
- Klassenmanagement
- Pedagogisch handelen
- Schoolklimaat
Vervolgens wordt gekeken welke acties voor welke kinderen nodig zijn om hun doelen voor de komende periode te kunnen gaan halen.
De adviezen voor Voortgezet Onderwijs worden zorgvuldig samengesteld en met ouders en kind besproken. We bereiden kinderen voor op het vervolgonderwijs door ze de kennis en de vaardigheden te leren die ze nodig hebben om met succes hun schoolloopbaan te kunnen vervolgen.
In het document "Procedure PO-VO voor ouders" staat o.a. het volgende beschreven:
-Uitgangspunten schooladvies
-Wettelijke regels
-Advisering
-Tijdlijn
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Vaart is een samenwerkingsschool waar het samenleven wordt geoefend en kinderen worden ondersteund in hun ontwikkeling naar sociaal en verantwoordelijke burgers in een brede samenleving.
Onze leerlingen moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. Dat betekent dat ze zichzelf mogen zijn en daarbij rekening moeten houden met de belangen van de anderen om hen heen. Respect is dan ook een belangrijk kernwoord. Kinderen moeten zich veilig voelen op school met leerkrachten die hen vertrouwen schenken. We leren kinderen dat ze weerbaar mogen zijn en TROTS zijn op wie ze zijn en wat ze kunnen bereiken.
Basisschool De Vaart heeft nog geen inspectieoordeel. De voormalige fusiescholen scoorden allen voldoende.
Onze kwaliteitschecklist geeft aan de hand van de inspectiestandaarden een overzicht van de bijbehorende beleidsdocumenten. In deze documenten is het beleid van de De Vaart vastgelegd. In het jaarlijkse schoolplan worden de voorgenomen kwaliteitsontwikkelingen beschreven.