Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Vaart is verdeeld in 5 units met ieder een aantal basisgroepen. In een basisgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar, dus bijvoorbeeld leerlingen van groep 5 en 6. Zo kunnen kinderen nog meer van en met elkaar leren.
Er zijn twee onderbouwunits met een aantal groepen 1/2. In deze units, met een gevarieerde en uitdagende leeromgeving, leren kinderen vanuit spel en beweging. De kinderen kunnen naar keuze gebruik maken van de verschillende ruimtes in de unit. Vanuit vrije keuze krijgen kleuters ontwikkelingsgelegenheid en groeien ze toe naar een taakgerichte leer- en werkhouding.
Op de middenbouwunit (met groepen 3/4) wordt gestart met meer methodisch onderwijs. Daarnaast is er nog veel ruimte voor spel. Spel om van te leren en spel om dat wat je geleerd hebt toe te kunnen passen. Op het leerplein zullen daartoe hoeken worden ingericht. Het thematisch werken vanuit de onderbouw wordt in deze bouw voortgezet en vormt een overgang naar het thematisch werken in de bovenbouw.
In de twee bovenbouwunits (5/6 en 7/8) wordt verder gewerkt aan een stevige basis voor taal, lezen en rekenen. De wereld oriënterende vakken worden thematisch aangeboden vanuit het concept van onderzoekend leren.
Iedere basisgroep heeft een vaste leerkracht en een eigen groepsruimte. Met hun eigen groepsruimte als basis, maken leerlingen gebruik van andere beschikbare instructie- en werkplekken. Leerkrachten binnen een unit zijn met elkaar verantwoordelijk. Binnen de unit delen we groepen in met leerlingen met dezelfde instructiebehoefte, zodat we een passend onderwijsaanbod kunnen doen. Leerlingen kunnen dus ook instructies en begeleiding krijgen van andere leerkrachten. Om dat te kunnen realiseren zijn de lesroosters horizontaal samengesteld, dit betekent dat bepaalde vakgebieden op hetzelfde tijdstip gegeven worden. De groepen hebben bijvoorbeeld allemaal op het hetzelfde moment rekenen. De leerlingen werken met een weektaak. Op de weektaak staan taken die de leerlingen zelfstandig kunnen verwerken en keuzetaken.
Een kleuter leert vooral door middel van spel. De leerkracht zorgt voor een leerrijke omgeving en begeleiding. Spelenderwijs verwerft een kleuter de benodigde vaardigheden.
De vakgebieden worden daar waar mogelijk in betekenisvolle samenhang aangeboden.
Passend onderwijsaanbod
We willen vanuit een integraal onderwijsconcept ieder kind bieden wat het nodig heeft. Ons doel is goed onderwijs te bieden voor ieder kind, passend bij uiteenlopende onderwijsbehoeften en met ruimte voor eigen leerstijlen en eigen talent.
Leerlingen verschillen in onderwijsbehoeften, leerlingen zijn niet gebaat bij een aanbod dat voor alle leerlingen gelijk is. In ons dagelijks onderwijs kunnen we, doordat we met unitonderwijs en flexibele niveaugroepen werken, al veel leerlingen van een passend onderwijsaanbod voorzien.
Voor leerlingen die behoefte hebben aan een specifiek ondersteuningsaanbod bieden verschillende leerpleinarrangementen. Op alle leerpleinen is daartoe onderwijs(ondersteunend) personeel aanwezig.
leerpleinarrangementen richten zich o.a. op:
- Leerlingen die verrijking nodig hebben
- Leerlingen met (een kans op) vertraagde taal- en/of leesontwikkeling
- Leerlingen met (een kans op) vertraagde rekenontwikkeling
- Leerlingen die op sociaal en/of emotioneel gebied extra ondersteuning nodig hebben
Bewegingsonderwijs wordt gegeven door vakleerkrachten van Beweegpartner. Het doel van beweegpartner is om ieder kind te laten bewegen binnen zijn of haar eigen natuurlijke bewegingsdrang. Bewegen met plezier staat centraal in uitdagende lessen met veel vrijheid. De fysieke gesteldheid van de kinderen wordt in kaart gebracht. Gekeken wordt naar conditie, basismotoriek, lichaamsbeheersing, sportief gedrag en inzet.
Binnen de school is expertise aanwezig op de gebieden van sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag.
Wij bieden ook onderwijs aan leerlingen met beperkingen in gehoor, visus of andere lichamelijke beperkingen.Daar waar geen pasklare oplossingen zijn willen we maatwerk bieden en oplossingsgericht werken.
We kunnen, indien nodig, expertise inschakelen. Hiervoor zijn wij aangesloten bij het Samenwerkingsverband Rijnstreek. Andere organisatie waar wij terecht kunnen zijn o.a. Educatieve Ambulante Dienst en Centrum Jeugd en Gezin .
Ook als ouder kunt u terecht bij deze organisaties, via deze website van het Samenwerkingsverband leest u meer over het ondersteunpunt voor ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities ten aanzien van het bieden van aanvullende of extra ondersteuning zijn:
-Structureel beter aansluiten op de onderwijsbehoeften van alle kinderen, dit doen we o.a. door te werken met instructiegroepen waarbij kinderen instructie krijgen op hun eigen niveau.
-Specialisme (door)ontwikkelen onder teamleden (gedrag, HB, taal/lezen en rekenen).
Richting de toekomst willen we steeds inclusiever onderwijs geven. Dat betekent dat wij (school en de stichting) ernaar streven om zoveel mogelijk kinderen binnen het reguliere onderwijs te houden.
Dit betekent dat er maatwerk geleverd zal gaan moeten worden en dat plaatsing op De Vaart mede afhankelijk is van de mogelijkheden.
Mogelijkheden op het gebied van kennis, ruimte, tijd en middelen bepalen of plaatsing haalbaar en verantwoord is.Het gaat dan om kinderen die nu nog verwezen worden naar het (S)BO, met problematieken zoals:
-kinderen die cognitief beperkt zijn, maar wel sociaal emotioneel in staat zijn om zich binnen onze school te kunnen ontwikkelen
-kinderen met een ASS (aan autisme verwante stoornis) of gedragsproblemen, waarbij ook geschikte ruimtes en begeleiding ingezet kan worden
-kinderen met een fysieke en/of geestelijke beperking
De kinderopvang maakt onderdeel uit van IKC De Vaart. Het even binnenlopen bij elkaar voor uitwisseling is een vanzelfsprekendheid.
Voor de doorgaande lijn wordt het overdrachtsformulier (met toestemming van ouders) naar school gemaild. Bij peuters die meer zorg of ondersteuning nodig hebben vindt een warme overdracht plaats. Indien nodig vindt er breed overleg plaats tussen kinderopvang, basisschool, ouders en betrokken externe partijen.