Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Elke groep heeft zijn eigen accenten op leerinhouden en vakgebieden. Bij de kleuters zijn de leerlingen dagelijks bezig met voorbereidende reken- en taalactiviteiten en het aanleren van sociale vaardigheden. Bij de kleuters wordt het zelfstandig werken en de zelfredzaamheid gestimuleerd en ontwikkeld. Dit alles binnen een thematische context waarin het spel van de kinderen belangrijk is.
Kinderen gaan per schooljaar heel wat uren naar school. Er is een wettelijk vastgesteld minimum aantal uren dat leerlingen naar school moeten. CBS De Wieken voldoet aan de eisen die gesteld zijn.
De onderwijstijd wordt verdeeld over de verschillende vakgebieden, waarbij Nederlandse taal en rekenen tenminste de helft van de onderwijstijd beslaan. Over het aanbod binnen de verschillende vakgebieden en de gebruikte methoden en methodieken kunt u in de schoolgids uitgebreide informatie vinden.
Het is onze ambitie om, als het even kan in het belang van de leerling en de andere leerlingen en met passende ondersteuning, alle kinderen een plaats te bieden bij ons op school. Daarvoor hebben we een School Ondersteunings Profiel geschreven. Daarin worden de mogelijkheden van de ondersteuning besproken. Het SOP is opvraagbaar op school en te vinden in Vensters. Graag gaan we met ouders in gesprek over de specifieke ondersteuningsbehoefte van hun kind.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ook in de toekomst willen we een dorpsschool zijn waar kinderen, als het even kan, terecht kunnen. Door met interne en externe professionals samen te werken, kunnen we veel bieden. Hierin willen we nog specifieker inzoomen op het individuele kind, maar daarbij de groep niet uit het oog verliezen. Ook voor kinderen die 'aan de bovenkant' extra ondersteuning nodig hebben, willen we ons aanbod verstevigen. Het kennisniveau van het team willen we op pijl houden en uitbreiden.
Iedere vrijdagmorgen is onze eigen 3+ peutermeespeelgroep bij ons op school. Zij maken gebruik van het kleuterlokaal om samen te spelen en te werken. Meer informatie hierover kunt u opvragen op school.