Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Voor de groepen (0)/1/2, hanteren we altijd een combinatiegroep, omdat kinderen van 4-6 jaar veel van elkaar leren (bv. regels en routines) en omdat het taalaanbod rijker is, dan wanneer 4- of 5- jarigen apart worden begeleid.
De kinderen doorlopen in totaal 8 groepen. Ze beginnen in groep 1 en gaan, als alles naar wens gaat, ieder jaar door naar een hogere groep. Er kunnen redenen zijn waardoor een kind een groep overdoet of versneld de groepen doorloopt, maar dit gaat dan altijd in overleg en met toestemming van de ouders.
Alle kinderen zijn anders. De school houdt rekening met deze verschillen en stemt het onderwijs zo veel mogelijk af op de behoefte van het kind. Leerstof, tempo en niveau kunnen daarom aangepast worden aan de behoefte van de individuele leerling. Indien uw zoon of dochter een afwijkend programma gaat volgen, wordt u daarover altijd geïnformeerd.
Onze school werkt met het leerstofjaarklassensysteem en kan doorgaans homogene groepen, met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd, samenstellen.
Dit is echter niet altijd haalbaar, door de leerlingenaantallen en de samenstelling van de groepen. In het schooljaar 2020 – 2021 werken we met een combinatiegroep 4/5.
De kinderen doorlopen in totaal 8 groepen. Ze beginnen in groep 1 en gaan, als alles naar wens gaat, ieder jaar door naar een hogere groep. Er kunnen redenen zijn waardoor een kind een groep overdoet of versneld de groepen doorloopt, maar dit gaat dan altijd in overleg en met toestemming van de ouders.
Alle kinderen zijn anders. De school houdt rekening met deze verschillen en stemt het onderwijs zo veel mogelijk af op de behoefte van het kind. Leerstof, tempo en niveau kunnen daarom aangepast worden aan de behoefte van de individuele leerling. Indien uw zoon of dochter een afwijkend programma gaat volgen, wordt u daarover altijd geïnformeerd.
Overeenkomstig het Referentiekader Passend Onderwijs omschrijven we basisondersteuning als het door het samenwerkingsverband afgesproken geheel van preventieve en lichte curatieve interventies die de school binnen haar onderwijsstructuur planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau, eventueel met samenwerkende ketenpartners, uitvoert. In het ontwikkelperspectief van de leerling staat de onderwijsbehoefte van de leerling beschreven. De onderwijsbehoefte geeft aan wat hij/zij nodig heeft om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen onze school. Wij proberen aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen en bieden daarvoor een bepaalde mate van ondersteuning. Wanneer een kind specifieke onderwijsbehoeften heeft waarin wij niet direct kunnen voorzien, kunnen wij ondersteuning vragen bij het Ondersteuningsteam. De geboden ondersteuning kan praktisch van aard zijn, maar ook intensieve vormen van begeleiding binnen onze school omvatten. Ook een verwijzing naar een andere school behoort tot de mogelijkheden. Binnen ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs zijn afspraken gemaakt over de minimaal te bieden ondersteuning (basisondersteuning) en extra ondersteuning.
De extra ondersteuning wordt binnen onze samenwerkingsverband vorm gegeven door middel van arrangementen en worden door de school aangevraagd bij het Ondersteuningsteam. De arrangementen worden ingezet binnen het regulier basisonderwijs. Arrangementen worden jaarlijks bijgesteld naar aanleiding van evaluatie en behoefte van de scholen.
In het kader van preventieve en licht curatieve interventies maken wij gebruik van:
- het CITO leerlingvolgsysteem en ParnasSys een kleutervolgsysteem, te weten DORR
- een handboek ondersteuning en begeleiding binnen het team:
- hoe te handelen bij situaties die om vroegtijdig ingrijpen vragen / signaleren, dit SOP.
In het kader van ‘aanbod ondersteuning’ hanteren wij de afspraken die staan in:
- het pestprotocolhet
- dyslexieprotocol
- het dyscalculieprotocol
- het protocol medische handelingen
- de Online onderwijsverbeteringstool Kwintoo
Voor de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van
- Signalering : VISEON
- Methodiek : De Gouden Weken
- Soemo kaarten