Inschrijving
Ouders melden hun kind aan door het invullen en ondertekenen van een aanmeldingsformulier.
U kunt als ouder uw kind aanmelden vanaf het 2de levensjaar. Zodra uw kind 3 jaar is, wordt dit omgezet in aanmelding. De school mag dan (indien hiertoe een aanleiding is) nog 10 weken onderzoeken of uw kind definitief ingeschreven wordt. Indien de school nog onderzoek moet doen, worden de ondersteuningsbehoeften van het kind in kaart gebracht.
- In januari is er op alle scholen in Tegelen een vaste aanmeldingsdag voor de instromers.
- Van te voren is er een kijkochtend. Zo kunt u een weloverwogen keuze maken. Data staan op onze site. Als u niet op de kijkochtend kunt komen, maak dan gerust een afspraak voor een ander moment. De aanmelding vindt op deze wijze lang voor de vierde verjaardag plaats. Voor ons fijn vanwege het tijdig opmaken van een goede planning en het indelen van de groepen. Het betekent echter ook dat dit te vroeg is om een besluit over de toelaatbaarheid in te schatten.Deze inschatting wordt in de periode vanaf 10 weken voor de startdatum gemaakt. Kinderen komen op school als ze vier jaar zijn. In de regel gaan wij uit van de dag na de vierde verjaardag van het kind. Samen met de ouder(s) wordt de meest geschikte datum waarop uw kind voor het eerst naar school komt besproken.
- Ongeveer vier weken voor de start neemt de stamgroepleider van de groep waar uw kind geplaatst wordt contact op voor een intakegesprek en een oefenochtend (stoeltje passen). Zo leert het kind de groep, de andere kinderen en de stamgroepleider al een beetje kennen en is de stap om echt te beginnen niet meer zo groot.
“Nieuwe” ouders
Ouders die voor het eerst een kind op de Toermalijn hebben, hebben vaak vragen over hoe alles in zijn werk gaat op school en in de groep. Om u wat meer wegwijs te maken ontvangen “nieuwe” ouders een placemat waarop nuttige informatie staat over onze school en de afspraken die in de stamgroep gelden. Tijdens het kennismakingsgesprek met de leerkracht ontvangt u ook veel praktische informatie.
De opvang van nieuwe leerlingen
Zes weken voordat het kind start (of voor de zomervakantie als het kind na de vakantie start) ontvangen ouders een intakeformulier met een begeleidende brief. Ongeveer vier weken voor de start is er een intakegesprek tussen de ouders en de stamgroepleider. Op basis van de gekregen informatie zal het kind definitief in een groep geplaatst worden. Tijdens het intakegesprek wordt een afspraak gemaakt voor het “stoeltje passen”(oefenmoment) en de eerste schooldag. Ouders zijn op het moment van het stoeltje passen van harte welkom, maar nemen na de start van de ochtend wel afscheid. Als een kind instroomt vanaf een andere school, dan zal de intern begeleider een gesprek hebben met de ouders en de school van herkomst om te bepalen of onze school geschikt is. Vervolgens zal onze intern begeleider een gesprek hebben met de intern begeleider van de school van herkomst. Met de verkregen informatie zullen we het kind plaatsen in een stamgroep die het beste aansluit bij de behoeftes van het kind.
Aanmelden met zorgvragen
Uiterlijk zes weken voordat het kind start zullen we besluiten of we het kind kunnen toelaten. Na beslissing van toelating wordt uw kind op onze school ingeschreven.
Het kan zijn dat de verkregen informatie voor de school onvoldoende is voor een goede beoordeling. In dat geval vraagt de school extra informatie op bij de ouders en/of vragen ouders toestemming voor extra (mogelijk specialistisch) onderzoek en/of voor het mogen opvragen van gegevens bij andere instanties.
Hierbij wordt de bovenschoolse ondersteuningscoördinator van stichting Akkoord! betrokken. Er kan bijvoorbeeld worden besloten om het kind te observeren in de school of instelling waar het kind op dat moment zit. Dit onderzoek zal binnen zes weken zijn afgerond en mag met maximaal vier weken verlengd worden. Een tijdelijke plaatsing gedurende dit onderzoek kan tot de mogelijkheden behoren.
Op basis van de verkregen informatie zal de school zich afvragen of zij in de ondersteuningsbehoefte van het kind kunnen voorzien. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is hierbij helpend in het nemen van verantwoorde beslissingen die het kind ten goede komen.
Van het kind wordt het volgende in kaart gebracht:
- wat zijn de mogelijkheden en de belemmeringen van het kind en zijn/haar omgeving?
- wat hebben kind, school en ouders nodig om het kind te kunnen begeleiden?
- wat zijn de mogelijkheden van onze school? wat zijn de onmogelijkheden van onze school?
- kunnen de onmogelijkheden worden opgelost, eventueel ook met expertise of middelen vanuit onze stichting Akkoord! of uit het samenwerkingsverband?
Er volgt een adviesgesprek met de ouders waarin de directeur en de intern begeleider vertellen wat de mogelijkheden van de school hierin zijn.
Er zijn drie mogelijkheden:
- Het kind wordt toegelaten (en ingeschreven), er worden duidelijke afspraken gemaakt.
- Er zijn onvoldoende gegevens of twijfels. Het kind wordt tijdelijk geplaatst met een afgesproken termijn. Gedurende deze periode loopt het onderzoek door en het verblijf binnen onze school levert ook nadere informatie op. Daarna wordt besloten het kind definitief te plaatsen of niet.
- Het kind wordt afgewezen. De school zal de ouders vertellen waarom het kind niet geplaatst kan worden. De schriftelijke argumentatie wordt opgestuurd naar de ouders en het bevoegd gezag van de school. De school heeft zorgplicht en zal in overleg met ouders een school zoeken die in de ondersteuningsbehoefte kan voorzien, eventueel binnen ons samenwerkingsverband/cluster Tegelen.
Soms zit een kind al op onze school en komen de vragen omtrent “de juiste plek voor dit kind” gedurende de schoolloopbaan. Ook dan zullen we het stappenplan doorlopen. Voor specifieke zorg en mogelijkheden van onze school verwijzen we u naar ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierin leest u hoe wij vorm geven aan Passend Onderwijs.
Vroegtijdige signalering
Het is belangrijk om eventuele problemen vroegtijdig te signaleren. Hierbij maken wij onder andere gebruik van de informatie die uit de overdracht van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf afkomstig is.
Peuteraanbod
De school ontvangt een instemmingsformulier van de peuterspeelzaal. Als ouders geeft u hiermee toestemming voor de overdracht van informatie van de peuterspeelzaal naar de school. Indien de school geen toestemming heeft ontvangen, informeert de school bij de ouders naar de reden. N.B. Indien ouders geen toestemming geven voor overdracht, vindt er geen overdrachtsgesprek met school plaats.
Bij bijzonderheden is het eerste contact tussen de voorschoolse voorziening en de school als het kind drie jaar is, dit om vroegtijdig door te spreken welke ondersteuningsbehoefte een kind nodig heeft. In alle andere gevallen wordt een kind met de leeftijd van 3 jaar en 9 maanden overgedragen aan de basisschool. Hierbij worden de gegevens van KIJK (het volgsysteem van de peuterspeelzaal) digitaal overgedragen. Bij een zorgleerling betreft dit een warme overdracht. De peuterspeelzaal bespreekt het kind mondeling door met de ouders en de intern begeleider van de basisschool.
Als er in de voorschoolse periode al problemen gesignaleerd zijn, zal de intern begeleider op basis van de gekregen informatie en adviezen een HGPD (handelingsgerichte proces diagnostiek) aanleggen. Hierdoor is er meteen een doorgaande lijn in de zorg rondom een instromend kind. Overdracht vindt natuurlijk alleen plaats met toestemming van ouders.
Als het kind van een andere voorschoolse voorziening gebruik maakt, neemt de school contact op met deze instantie om de overdracht af te stemmen. In specifieke situaties kan er van bovenstaande termijn afgeweken worden omdat er al in een vroegtijdig stadium overleg is tussen voorschoolse voorziening en school, daar waar specifieke zorg nodig is omtrent het te volgen plaatsingstraject naar de basisschool.