Basisschool De Zandplaat

Hoofdstraat 85 9915 PC 't Zandt

Schoolfoto van Basisschool De Zandplaat

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf 2018-2019 is besloten om de DIA Eindtoets af te nemen, omdat de CITO eindtoets niet digitaal meer werd aangeboden en de DIA adaptief afgenomen wordt.

In 2019-2020 heeft er geen Eindtoets plaats gevonden in verband met het COVID19 (Corona) virus en daaruit voortvloeiend afstandsonderwijs aan leerlingen thuis. Dit schooljaar is aan de hand van de methodegebonden toetsen en de eerdere scores op CITO toetsen en DIA proeftoets verwezen (adhv Plaatstingswijzer) naar het voortgezet onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar maken de leerlingen de CITO toetsen voor de vakken lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen. De resultaten worden digitaal verwerkt. 

We evalueren hoe we werken aan onderwijskwaliteit door leeropbrengsten structureel en cyclisch te analyseren en het leeraanbod hierop aan te passen. In bouwoverleggen wordt geëvalueerd en aanbod bijgesteld, tijdens zorgbesprekingen (leerkracht en intern begeleider en/of aanvullend met de directeur), tijdens teamvergaderingen en twee maal per jaar tijdens de analyse besprekingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgt een leerling een voorlopig advies. De school baseert dit voorlopige advies onder andere op (toets)gegevens uit het leerlingvolgsysteem (deze worden ingevuld in de zgn. Plaatsingswijzer) en methodetoetsen. Maar ook op gedrag, werkhouding en motivatie. Tijdens dit gesprek bespreken de leerkracht, ouders en leerling ook eventuele verbeterpunten voor het komende schooljaar.

In groep 8 vindt er in december opnieuw een gesprek plaats tussen de school, de ouders en de leerling over het voorlopig advies. Is dit voorlopige advies nog hetelfde als in groep 7? En zo nee, hoe komt dit en wat kan een leerling hier eventueel nog aan doen?

Tussen maandag 5 en vrijdag 9 februari 2024 maken leerlingen uit groep 8 de doorstroomtoets (Art. 45b lid 3 WPO).  Uiterlijk 15 maart 2024 is de uitslag hiervan bekend en uiterlijk 22 maart 2024 krijgen leerlingen hun definitieve schooladvies. Dit advies bepaalt voor welke VO-scholen de leerling zich kan aanmelden via de Centrale Loting en Matching.

Adviesgesprek met onderwijskundig rapport. De landelijke, wettelijke einddatum voor dit gesprek is uiterlijk 24 maart (art. 45d lid 3 WPO). Tijdens het adviesgesprek krijgen ouders inzicht in het onderwijskundig rapport. Dit is het wettelijk verplichte onderwijskundig rapport dat de school opstelt voor de school voor voortgezet onderwijs. Hierin staan het schooladvies en de onderbouwing daarvan.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken aan de onderstaande vaardigheden om op een adequate manier de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind te bevorderen: 1. Besef hebben van jezelf (ik) 2. Zelfmanagement (ik) 3. Besef hebben van de ander (jij) 4. Relaties kunnen hanteren (jij) 5. Keuzes kunnen maken (wij). 

Deze categorieën helpen de leerkracht om inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken van een lagere betrokkenheid en/of welbevinden van uw kind. Ze geven zicht op de sociaal-emotionele ontwikkelbehoeften van uw kind of de groep. Dit stelt leerkrachten beter in staat om leerlingen adequaat te kunnen ondersteunen. Middels IEP Hart & Handen moniteren wij bij onze kinderen: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef hebben van jezelf en Zelfmanagement (ik)
  • Besef v.d. ander en Relaties kunnen hanteren (jij)
  • Keuzes kunnen maken (wij)

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven