Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)

Willem 't Hartplein 9 1756 TZ 't Zand

  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)
  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)
  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)
  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)
  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Binnen onze school maken we gebruik van de IEP eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen onze school maken we gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het voortgezet onderwijs zorgt samen met de basisschool voor een ‘warme overdracht’. Voor de nieuwe school zijn niet alleen de toetsgegevens belangrijk, maar ook de sociale achtergronden en interesses van leerlingen. De basisschool wordt door het voortgezet onderwijs op de hoogte gehouden over de vorderingen van leerlingen. Zo kunnen wij nagaan of de adviezen in de daarop volgende jaren aangepast dienen te worden.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen op school een klimaat scheppen, waarin elk kind zich veilig voelt. Wij hebben op school 4 positief geformuleerde kapstokregels afgesproken:

1. Alle materialen hebben een doel, kapot maken is niet cool

2. Wandelen in de gang, dat weten we allang

3. We laten merken hoe rustig we kunnen (samen)werken

4. Breng je zelf en anderen niet in gevaar, doe voorzichtig met elkaar

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen & samenwerken
  • Welbevinden & veilige sfeer
  • Preventieve aanpak

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven