Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)

Willem 't Hartplein 9 1756 TZ 't Zand

  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)
  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)
  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)
  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)
  • Schoolfoto van Basisschool Zandhope (IKC de Bloeikas)

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen, dat leerkrachten afwezig zijn, door ziekte, studie, blijde of droevige omstandigheden. In die gevallen kunnen wij meestal rekenen op deskundige invallers vanuit het team of uit de invalpool van de stichting. De school doet al het mogelijke om lesuitval te voorkomen. De scholen hanteren hierbij het volgende beleid:

  • Bij ziekte of afwezigheid van leerkrachten wordt gezocht naar vervanging (intern en extern);
  • Als er geen vervanging beschikbaar is, wordt geprobeerd om intern een oplossing te vinden;
  • Wanneer bovenstaande opties niet succesvol zijn, wordt de mogelijkheid van splitsing van een groep over andere groepen bekeken en eventueel uitgevoerd;
  • Indien het echt niet anders kan wordt u gevraagd de kinderen thuis te laten en wordt er, indien mogelijk, een vorm van thuisonderwijs verzorgd. Ouders worden hier via het ouderportaal over geïnformeerd;
  • Vervanging bij ziekte door de directeur of intern begeleider is niet gewenst. Dit om een goede voortgang van de organisatie te kunnen waarborgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs is georganiseerd in het gebouw De Bloeikas. Er werken ongeveer 30 onderwijskundige medewerkers in de Bloeikas. 

In de Bloeikas zijn twee basisscholen gehuisvest die intensief samenwerken: St. Jozefbasisschool en basisschool Zandhope. Het gebouw is op leeftijd ingericht, en onderbouw cluster, een midden- en een bovenbouw cluster. Basisschool Zandhope heeft combinatiegroepen en St Jozefbasisschool heeft voornamelijk enkele groepen. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Jonge kinderen leren vooral door veel samen te spelen en te ontdekken. Wij hebben onze klaslokalen en speelhoeken met veel zorg en aandacht ingericht. Kinderen spelen graag in de hoeken met alle mooie materialen uit de klas. Samen of alleen een (ontwikkelings)spel kiezen, bouwen in de bouwhoek of spelen op het leerplein. Samen spelen en leren doen we in het klaslokaal, maar ook buiten op het plein en tijdens de gymlessen in het speellokaal.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de Bloeikas zijn de kinderen van de groepen 1 tot en met 8 van maandag tot en met vrijdag welkom, van 08:30 tot 14:00 uur.

Tien minuten voor aanvang van de lessen mogen de kinderen naar binnen en om 8:30 uur starten de lessen. Alle groepen beginnen met LIST, ons technisch leesonderwijs. In de ochtend besteden we tijd aan rekenen, taal en spelling. Tijdens het speelkwartier zijn de kinderen op het plein onder toezicht van een leerkracht. In de pauze van 12.00 uur tot 12.30 uur eten de leerlingen met de eigen leerkracht in de klas. Ook tijdens deze pauze gaan de kinderen onder toezicht van de leerkracht naar buiten. In de middag besteden we tijd aan ons thematische onderwijs. Alle groepen gymmen twee keer per week.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het ondersteuningsplan beschrijft de school haar mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen wanneer het regulier aanbod van de school onvoldoende aansluit bij de ontwikkeling van de leerling. In het ondersteuningsplan zijn de daarvoor relevante gegevens opgenomen zodat voor ouders, het samenwerkingsverband en de overige scholen van de scholengroep de mogelijkheden van de school duidelijk zichtbaar zijn. Het ondersteuningsplan maakt een onderscheid in basisondersteuning en extra ondersteuning. De basisondersteuning ligt bij voorkeur bij alle scholen op een gelijk niveau. Afspraken over een minimumniveau worden in het samenwerkingsverband gemaakt en gelden voor alle scholen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Een specialist binnen de school gaat meerkunners ondersteunen bij het leren-leren. Er is extra ondersteuning op gebied van taal en lezen door een vakleerkracht. Een dag in de week is er een externe dyslexiespecialist die kinderen extra begeleiding geeft.

Het is onze ambitie om een externe vaste logopedist op vaste dagen te hebben.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven