Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijs is georganiseerd in het gebouw De Bloeikas. Er werken ongeveer 30 onderwijskundige medewerkers in de Bloeikas.
In de Bloeikas zijn twee basisscholen gehuisvest die intensief samenwerken: St. Jozefbasisschool en basisschool Zandhope. Het gebouw is op leeftijd ingericht, en onderbouw cluster, een midden- en een bovenbouw cluster. Basisschool Zandhope heeft combinatiegroepen en St Jozefbasisschool heeft voornamelijk enkele groepen.
Jonge kinderen leren vooral door veel samen te spelen en te ontdekken. Wij hebben onze klaslokalen en speelhoeken met veel zorg en aandacht ingericht. Kinderen spelen graag in de hoeken met alle mooie materialen uit de klas. Samen of alleen een (ontwikkelings)spel kiezen, bouwen in de bouwhoek of spelen op het leerplein. Samen spelen en leren doen we in het klaslokaal, maar ook buiten op het plein en tijdens de gymlessen in het speellokaal.
In de Bloeikas zijn de kinderen van de groepen 1 tot en met 8 van maandag tot en met vrijdag welkom, van 08:30 tot 14:00 uur.
Tien minuten voor aanvang van de lessen mogen de kinderen naar binnen en om 8:30 uur starten de lessen. Alle groepen beginnen met LIST, ons technisch leesonderwijs. In de ochtend besteden we tijd aan rekenen, taal en spelling. Tijdens het speelkwartier zijn de kinderen op het plein onder toezicht van een leerkracht. In de pauze van 12.00 uur tot 12.30 uur eten de leerlingen met de eigen leerkracht in de klas. Ook tijdens deze pauze gaan de kinderen onder toezicht van de leerkracht naar buiten. In de middag besteden we tijd aan ons thematische onderwijs. Alle groepen gymmen twee keer per week.
In het ondersteuningsplan beschrijft de school haar mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen wanneer het regulier aanbod van de school onvoldoende aansluit bij de ontwikkeling van de leerling. In het ondersteuningsplan zijn de daarvoor relevante gegevens opgenomen zodat voor ouders, het samenwerkingsverband en de overige scholen van de scholengroep de mogelijkheden van de school duidelijk zichtbaar zijn. Het ondersteuningsplan maakt een onderscheid in basisondersteuning en extra ondersteuning. De basisondersteuning ligt bij voorkeur bij alle scholen op een gelijk niveau. Afspraken over een minimumniveau worden in het samenwerkingsverband gemaakt en gelden voor alle scholen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een specialist binnen de school gaat meerkunners ondersteunen bij het leren-leren. Er is extra ondersteuning op gebied van taal en lezen door een vakleerkracht. Een dag in de week is er een externe dyslexiespecialist die kinderen extra begeleiding geeft.
Het is onze ambitie om een externe vaste logopedist op vaste dagen te hebben.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.