Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht

Parkweg 34 8084 GK 't Harde

  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Enkele jaren geleden behaalden onze leerlingen een lagere score dan wij mochten verwachten. Wij hebben geanalyseerd hoe dit kon gebeuren. 

De basis voor de behaalde resultaten verkrijgen de leerlingen gedurende hun hele basisschooltijd. Wij hebben er voor gekozen om schoolbreed een traject te volgen ter versterking van het didactisch handelen van de leerkracht. Dit traject heeft tot gevolg dat onze resultaten nu meer passend zijn bij de mogelijkheden van onze leerlingen. Verder richten wij ons in het onderwijs niet alleen op de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben maar juist ook op de leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. We hebben gemerkt dat dit ook van belang is om ervoor te zorgen dat deze leerlingen blijven groeien conform hun mogelijkheden.




Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 maken onze leerlingen ieder halfjaar enkele Cito-toetsen. Deze toetsen meten de leerresultaten van de leerling gedurende de achterliggende periode. 

De resultaten van de toetsen delen wij met ouders en leerlingen.

Alle leerkrachten analyseren de resultaten. Deze analyse gebruiken de leerkrachten om hun onderwijsaanpak voor het komende halfjaar vorm te geven, passend bij de leerlingen. Deze aanpak wordt ook besproken in het team en met de intern begeleider.

Waar nodig, bieden wij leerlingen een individueel leertraject. Dit wordt begeleid door een leerkracht of onderwijsassistent. 

In groep 1 en 2 volgen wij de leerlingen door observaties uit te voeren. Deze observaties worden vergeleken met de natuurlijke ontwikkeling die leerlingen in deze leeftijd doormaken.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij geven onze leerlingen aan het einde van groep 7 een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit gebeurt in een gesprek met ouders, leerling en leerkracht.

Dit advies is gebaseerd op observaties van de leerkracht en de behaalde leerresultaten.

Halverwege groep 8 ontvangen de leerlingen hun definitieve advies.

In maart maken de leerlingen de doorstroomtoets. Mocht de uitslag hoger zijn dan het gegeven advies, dan stellen wij het advies bij. 

Als bekend is naar welke school de leerlingen gaan, vindt er een warme overdracht plaats tussen onze school en het VO.

Als ouders zich niet kunnen vinden in het schooladvies, dan kunnen zij daarover met de leerkracht en/of directeur in gesprek gaan. Mochten school en ouders niet tot overeenstemming komen dan kunnen ouders gebruik maken van de interne klachtroute primair onderwijs t.b.v. Florion. (zie procedure op website)

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij merken dat onze leerlingen gebaat zijn bij duidelijkheid, consequent handelen en structuur. We richten onze organisatie dusdanig in dat we zoveel mogelijk tegemoet kunnen komen aan deze behoeften. 

In de klassen wordt er gewerkt met de Kanjertraining. We spreken leerlingen aan op hun gedrag en doen dit in de Kanjertaal.

We investeren in eigenaarschap en betrokkenheid van de leerlingen bij hun eigen leerproces. We zien dat een hoge betrokkenheid van de leerlingen direct ook een positieve invloed heeft op de sociale opbrengsten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven