Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht

Parkweg 34 8084 GK 't Harde

  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool Het Sterrenlicht

Het team

Toelichting van de school

Op Het Sterrenlicht werken 8 leerkrachten. De meeste groepen hebben twee leerkrachten. In ons team behoren ook meerdere onderwijsassistenten/leerkrachtondersteuners. Zij ondersteunen de leerkrachten in het geven van onderwijs. Dit kan door bijvoorbeeld toezicht te houden tijdens zelfstandig werken zodat de leerkracht met enkele leerlingen aan de slag kan. Of de onderwijsassistent geeft extra instructie aan kleine groepjes leerlingen. 

Wij vinden het belangrijk om samen te werken als leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel. Samen willen wij het beste voor onze leerlingen!

Wij vormen een opleidingsschool voor studenten. Jaarlijks komen er diverse studenten van de PABO en MBO-onderwijsassistent op onze school om praktijkervaring op te doen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een collega, proberen we altijd eerst de duo-collega van deze leerkracht in te zetten.

Mocht dit niet mogelijk zijn dan maken wij gebruik van onze centrale invalpool. Deze pool bestaat uit ervaren invalleerkrachten. Dit wordt gecoördineerd vanuit ons bestuur Florion.

Als er geen leerkracht meer beschikbaar is, proberen wij een onderwijsassistent of student voor de groep te zetten. Soms is er niemand meer beschikbaar en dan krijgen de kinderen vrij. Dit communiceren wij zo snel mogelijk aan de ouders via Parro.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze kleuters leren spelenderwijs in verschillende thema's. Alle leerdoelen voor bijv. rekenen en taal biedt de leerkracht spelenderwijs aan, passend binnen het thema. Daarbij geeft zij veel ruimte voor de onderzoekende houding van een leerling. 

Schooltijden:

maandag, dinsdag, donderdag - 8.30-14.30uur

woensdag - 8.30-12.30uur

Groep 1 en 2 zijn op vrijdag vrij

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle ochtenden starten de groepen met leesonderwijs. Daarna vertelt de leerkracht uit de Bijbel. Iedere ochtend rekenen de kinderen minimaal drie kwartier en ze krijgen taal- en spelling onderwijs.

In de middagen is er veel aandacht voor Engels, verkeer, creatieve vakken en wereldoriëntatie. Dit laatste vak bieden wij aan in thema's. Gedurende een periode van 6-8 weken werken alle leerlingen over hetzelfde thema. Ieder thema start met een activiteit en wordt afgesloten met een opdracht of activiteit. Vaak nodigen wij bij de afsluitende activiteit ouders of medeleerlingen uit.

Alle leerlingen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakdocent.

Schooltijden:

maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 8.30-14.30uur (groep 3 is vrijdag om 12.00uur vrij)

woensdag: 8.30-12.30uur

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn een kleinschalige school met een veilig schoolklimaat. We werken nauw samen met het CJG. Met ouders en het CJG bepalen we samen welke zorg de leerling nodig heeft. Daarbij hebben we ervaring met leerlingen met een individuele leerlijn. Meer- en hoogbegaafde leerlingen worden uitgedaagd in de klassen. Vooral binnen het thematisch werken kunnen we tegemoet komen aan hun onderwijsbehoeften. Via het expertisecentrum van ons bestuur, Florion, kunnen we experts uitnodigen op school om ons te helpen bij het onderwijsaanbod voor hele specifieke onderwijsbehoeften.

We hebben veel ervaring met kinderen met dyslexie. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen in de komende jaren ons verder specialiseren in het geven van onderwijs aan kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Deze kinderen vinden nu minder uitdaging in het reguliere lesaanbod. Verder merken wij dat juist deze kinderen geholpen moeten worden in het proces van leren leren. 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Verschillende kinderen worden voor en/of na schooltijd opgevangen door Prokino of Bijdehandjes. De afstand tussen school en de opvang wordt overbrugd onder begeleiding van de kinderopvangorganisatie.

De voorschoolse opvang vult een overdrachtsformulier in wat tijdig wordt gedeeld met ouders en de school. Mocht daar aanleiding voor zijn dan vindt er een warme overdracht plaats.

We werken nauw samen met het CJG. Bij een ondersteuningsvraag wordt de CJG-medewerker en ouders betrokken om samen te kijken wat er (extra) nodig is om deze leerling tot ontwikkeling te laten komen.

Terug naar boven