Openbare Basisschool De Blerck

Tiendmaatweg 2 8084 EJ 't Harde

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blerck
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blerck
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blerck
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blerck

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

Wij nemen de doorstroomtoets van Cito Leerling in Beeld af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps-en schooloverzicht.

Schooljaar '22-'23

Afgelopen schooljaar betrof het een groep van acht leerlingen waarvan vier leerlingen later bij ons op school zijn ingestroomd. Zij kwamen van andere scholen waar het niet geheel naar wens was voor deze leerlingen. In deze groep zaten drie leerlingen met een dyslexie verklaring en drie andere leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes. De uitstroom is volledig naar verwachting geweest. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingen van De Blerck worden op niveau getoetst, zodat er balans is tussen oefenen en nieuwe uitdagingen. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en besproken met de leerling. Aan de hand van de toetsresultaten worden nieuwe leerdoelen voor de komende periode opgesteld. Aan de hand van de toetsresultaten wordt een plan opgesteld. Wanneer een leerling 10 maanden (= 1 schooljaar) achter- of voorloopt op leeftijdsgenootjes, wordt het plan omgezet naar een ontwikkelingsperspectiefplan. Vakken op eigen niveau volgen, in een andere groep of verwijzing naar een andere of sbo school zijn dan mogelijkheden die de leerkracht met ouders en intern begeleider onderzoekt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 (en ev. groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse toetsen CITO en gedrag en werkhouding. Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de CITO doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben. Na de uitslag van de doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart) volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Welbevinden

In de onderbouwgroep richten wij ons met name op het welbevinden van de leerlingen. We willen dat leerlingen lekker in hun vel zitten, want dat bevordert het leren. In de klassen willen we daarom ook een huiselijke sfeer uitstralen en hebben de kinderen de schoenen uit in de klas. We besteden veel tijd aan sociaal emotionele lessen, dat doen we met Kanjer!. Ook bieden we de kinderen veel gelegenheid tot spelend leren. 

Zelfstandigheid

In de middenbouwgroep wordt steeds meer gestuurd op zelfstandigheid. Wanneer het welbevinden van een leerling goed is, kan het werken aan zelfontplooiing en zelfstandigheid van de leerling uitgebreid worden. De leerling leert steeds meer wat hun eigen onderwijsbehoeftes zijn. Bijvoorbeeld: Naast wie kun je het beste zitten tijdens de rekenles? Op school hebben wij 'flexplekken' en mogen de leerlingen zelf bepalen waar ze het beste kunnen leren.

Eigen verantwoordelijkheid 

In de bovenbouwgroep leren de leerlingen steeds meer eigen doelen te stellen en daarvoor ook de verantwoordelijkheid te nemen. Het denken in oplossingen, zonder iemand daarbij nodig te hebben, hoort daarbij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Zelfstandigheid
  • Eigen verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven