Openbare Basisschool De Blerck

Tiendmaatweg 2 8084 EJ 't Harde

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blerck
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blerck
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blerck
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blerck

Het team

Toelichting van de school

Ons leerkrachtenteam bestaat in schooljaar '23-'24 uit:

- Annemiek van Laar, Fleur Amen (onderbouwgroep)

- Karen Sanger (onderbouwgroep, groep 3)

- Jesper Prinsse (middenbouwgroep)

- Bianca van Verseveld (bovenbouwgroep)

- Kaj van Berkel (onderwijsassistent)

De directie wordt gevormd door:

- Sabine van Dongen (waarnemend directeur)

- Richelle Frens (intern begeleider)

Zij worden ondersteund door het servicebureau in Nunspeet (Aurora Onderwijsgroep) en bovenschools aangestelde administratieve krachten en conciërges.

Wij maken gebruik van vakleerkrachten voor:

- Godsdienstig Vormend Onderwijs (GVO)

- Humanistisch Vormend Onderwijs (HVO)

- Techniek

Vanuit het Vormingsonderwijs kiezen alle kinderen vanaf groep 4 bij ons op school uit Godsdienst (GVO) of Humanistische Vormend Onderwijs (HVO).

1 keer in de week komt Margreeth Oldenhuis 45 minuten de kinderen de Christelijke verhalen vertellen. Tamara Goes geeft bij ons de HVO lessen. 

De leerlingen vanaf groep 1 t/m 8 maken kennis met Techniek & Technologie vanuit hun eigen interesses. De kinderen uit groep 6 t/m 8 maken jaarlijks gebruik van de leerlijn van Sterk techniek onderwijs (STO) bij het Techlab in Elburg, waar ze zelf techniek kunnen ervaren. Dit is ongeveer 5x per jaar.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij kort of lang verlof van personeel, bijvoorbeeld door ziekte of ouderschapsverlof zetten, we ons optimaal in om vervanging te regelen. Daarbij staat in alle gevallen een goede doorgang van ons onderwijs voorop. Soms doen we een beroep op een leerkracht van onze school. We kunnen ook gebruik maken van een invalpool met daarin verschillende groepsleerkrachten die voor onze stichting werken. Invalleerkrachten die ingezet worden op onze school worden goed in hun werkzaamheden begeleid; daar hebben we als stichting afspraken over gemaakt. Alleen als uiterste maatregel kunnen wij genoodzaakt zijn u te vragen uw kind thuis te houden. U wordt daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte gebracht. Als u niet thuis voor opvang kunt zorgen, kunt u dit aangeven bij de directeur om samen naar een oplossing te zoeken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij hebben 4 lokalen op onze school:

  • "Het Meer": Dit zijn de kinderen die in leerjaar 1 en 2 zitten.
  • "De Zandverstuiving": Dit zijn de kinderen in leerjaar 3
  • "De Heide": Dit zijn de kinderen in leerjaar 4 en 5
  • "Het Woud": Dit zijn de kinderen in leerjaar 6,7 en 8.

De leerlingen worden op leeftijd ingedeeld in een leerjaar. Qua leerstof en onderwijsbehoeftes werken alle leerlingen op hun eigen niveau. Leerstof wordt aangepast op het functioneringsniveau van de leerlingen. Bij ons op school halen de leerlingen de instructie in de klas waar die gegeven wordt. Zo zijn er bij ons op school leerlingen in leerjaar 5 die naar groep 6 gaat voor de instructie en de verwerking. Maar ook andersom: Er zijn leerlingen vanuit groep 4, die nog met groep 3 doelen werken en daar dus mee rekenen. 

Door middel van kind gesprekken leren de kinderen hun eigen onderwijsbehoeftes inzien en is er een mooie opbouw te zien van welbevinden naar zelfstandigheid naar zelfverantwoordelijkheid. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw wordt gewerkt vanuit de 'Parnassys leerlijnen’. Er wordt bewust aandacht geschonken aan het omzetten van de onderwijsbehoeften van de kinderen en deze te vertalen naar leerdoelen. De doelen zijn gericht op de hele groep, een deel van de groep of individuele kinderen. Zo leert iedereen op een manier en tempo die past bij hun eigen ontwikkeling. In de onderbouw leren de kinderen door middel van het Digikeuzebord zelf keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen voor hetgeen waar ze mee spelen/werken. De keuzes die kinderen kunnen maken, zijn door de leerkracht zo samengesteld, zowel vallen onder het begrip thematisch werken als onder de vakgebieden taal, rekenen, wereldoriëntatie of kunstzinnige vorming. Door veel samen spelen, leren de kinderen de sociale contexten goed gebruiken. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanuit het Vormingsonderwijs kiezen alle kinderen vanaf groep 4 bij ons op school uit Godsdienst (GVO) of Humanistische Vormend Onderwijs (HVO). Dit is 45 minuten per week. De lessen worden gegeven door externe vakleerkrachten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe/Samenwerkingsverband 2305 PO(Hanzeland)

Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. (Onze school is aangesloten bij het SWV ZeeluwePO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.)(Onze school is aangesloten bij het SWV 2305 PO. Meer informatie vindt u op de website van SWV 2305 PO: www.2305po.nl.)

De leerkrachten zijn als eerste verantwoordelijk voor het bieden van passende ondersteuning aan alle kinderen van hun groep, zowel op pedagogisch als didactisch gebied. Een leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ervaring en expertise van zijn/haar collega’s en uiteraard van de ouders/verzorgers. Als een leerkracht een zekere handelingsverlegenheid ervaart en behoefte heeft aan adviezen, dan wordt de interne begeleider (IB-er) geraadpleegd. De interne begeleider is een specialist op het gebied van leerlingenzorg. Leerkracht, IB-er en ouders/verzorgers maken afspraken op welke wijze passende extra-ondersteuning geboden gaat worden en leggen deze afspraken vast in een plan. Na uitvoering wordt het plan geëvalueerd en mogelijk bijgesteld. Plannen en evaluaties worden bijgehouden in het zogeheten “groeidocument” in Parnassys; op deze wijze kunnen alle betrokkenen het proces volgen en bewaken. Naast het raadplegen van de interne begeleider kan ook worden besloten de leerling te bespreken met een orthopedagoog van het Kenniscentrum van Proo. Dit gebeurt in een HGPD-gesprek tussen leerkracht, IB-er en de orthopedagoog. HGPD staat voor handelingsgerichte procesdiagnostiek. Op deze wijze wordt nog meer expertise gebundeld om beter antwoord op de vragen van het kind en het handelen van de leerkracht te kunnen geven. Tot slot kan er voor gekozen worden specialisten van het Steunpunt Onderwijszorgkoepel in te schakelen. Dit zijn specialisten uit het speciaal onderwijs. Belangrijk is dat ouders/verzorgers vanaf het eerste moment bij de ondersteuning van hun kind betrokken worden en blijven. Ouders en school hebben één gemeenschappelijk belang: het belang van het kind! Dit vraagt van allen een oplossingsgerichte benadering.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Bij ons op school hebben wij een onderwijsassistent werkzaam. Hij werkt met kinderen individueel of met groepjes kinderen die dit nodig hebben. Ook begeleidt hij kinderen die zelfstandig verwerken in de klas, terwijl de leerkracht instructie geeft. Wij willen aankomende jaren blijven werken met een onderwijsassistent. Tevens hebben wij een samenwerking met een taalspecialist die 4 uur voor onze school werkt. Wij zetten haar vooral remediërend in voor de leerlingen met taal- en leesproblemen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de gemeente Elburg werken de voorschoolse voorzieningen met het programma Uk en Puk. Wij volgen de leerlingen met de SLO-doelen middels Parnassys leerlijnen. Wij hebben intensief contact met de peutergroepen van Prokino. Dit doen wij om de leerdoelen van peutergroep naar basisschool zo goed mogelijk aan te laten sluiten, de zogenaamde 'warme overdracht'. Zo creëren wij een goede doorlopende leerlijn voor het jonge kind.

Terug naar boven