KC STip

Molenstraat 39 5866 AA Swolgen

  • De kinderen van basisteam Boven nemen je mee in een rondreis door hun belevenissen van dit bijzondere land
  • Onze jongste kinderen  op stap en nieuwsgierig!
  • Kinderen kunnen genieten van de mogelijkheden die er zijn.
  • Graag nodigen we iedereen uit om te laten zien en ervaren wat we samen leren!

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De minister en de inspectie hebben richtlijnen uitgegeven ter voorkoming van lesuitval. Toch kunnen er grenzen zijn aan de mogelijkheden. Met name worden die bereikt als de deugdelijkheid voor het onderwijs aan (andere groepen) kinderen in gevaar komt.

Bekende afwezigheid wordt ruim tevoren door de leerkracht gemeld bij de directie. De vervanging wordt zo spoedig mogelijk geregeld.

Ziekteverzuim is niet van tevoren bekend. De leerkracht zal ’s avonds of ’s morgens de directie waarschuwen, zodat deze nog enige tijd heeft om de vervanging te regelen. Wanneer er vanuit de stichting geen vervangers meer voorhanden zijn, proberen we op school de vervanging te regelen. Dan treedt het volgende noodplan in werking.

Op de eerste plaats proberen we intern het probleem op te lossen d.m.v. een eigen leerkracht. Lukt dit niet dan is de tweede optie de groep verdelen over de andere groepen.

Op de eerste dag van de vervanging zullen wij nooit een groep leerlingen naar huis sturen, dit om te voorkomen dat ouders niet thuis zijn en kinderen op straat blijven spelen. Als wij op de tweede dag geen vervanging kunnen krijgen en intern geen leerkracht voorhanden hebben, plaatsen we op ISY een bericht waarin staat dat de kinderen van een bepaalde groep thuis moeten blijven vanwege een vervangingsprobleem.

Afwisselend laten we dan om de beurt een groep thuis totdat het probleem opgelost is. Het thuisblijven van de kinderen zal bekend gemaakt worden bij het bestuur en de inspectie. Wij zullen alle mogelijke moeite doen om alsnog vervanging te regelen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kindgericht onderwijs

Binnen ons kindcentrum STIP streven we naar inspirerend, toekomst- en kindgericht onderwijs. Wij zijn in fases het werken in leerjaren en klaslokalen los aan het laten en gaan denken vanuit basisgroepen. Basisteams bestaan uit kinderen van meerdere leeftijdsgroepen. Op deze manier kunnen kinderen op hun eigen niveau meedoen aan het onderwijs. Het leren wordt voor de kinderen daardoor interessanter en biedt meer uitdaging. 

Met de keuze voor het werken in basisteams willen we tegemoetkomen aan onze sterke wens om zo goed als mogelijk om te gaan met verschillen tussen kinderen. Kinderen laten zich qua ontwikkeling niet “vangen” in één groep. Het ene kind is al halverwege groep 2 toe aan lezen, terwijl een ander kind hier pas in groep 3 klaar voor is. Inspelen op ontwikkelingsverschillen en verschillende onderwijsbehoeften, vraagt om flexibele groeperingsvormen. Dit is slechts één van de voordelen voor het kiezen van het werken in basisgroepen.

Als team zijn wij enthousiast over deze nieuwe manier van organiseren van onderwijs waarbij de rol van de leerling en van de leerkracht anders is dan in het huidige reguliere onderwijs. De tijd waarin wij, en onze kinderen leven, is veranderd. We haken met ons onderwijs in op eigentijdse ontwikkelingen, waarbij kinderen meer verantwoordelijkheden over het eigen leerproces krijgen. Het leren speelt zich niet meer uitsluitend af binnen de muren van een groepslokaal.

De leerkracht wordt meer begeleider en coach binnen de basisteams. In wisselende leergroepen wordt het onderwijs afgestemd op de leerbehoeften van de kinderen." Mijn" klas maakt plaats voor "onze" kinderen en de verantwoordelijkheid voor deze kinderen wordt gedeeld. Wat zijn de voordelen van het werken in basisteams?

  • Kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten en eigenschappen werken samen. Zij kunnen veel van elkaar leren.
  • De coach heeft meer tijd en/of ruimte voor kinderen.
  • ‘Meerdere ogen’ volgen dagelijks onze kinderen. In één basisgroep werken een aantal medewerkers nauw samen en volgen de ontwikkeling van de kinderen.
  • Gebruik maken van elkaars kwaliteiten. De ene medewerker heeft een passie voor talige vakken, de ander is gespecialiseerd in het geven van vakken als dans en drama en een volgende heeft specifieke ervaring met spraaktaal problematiek. Deze kwaliteiten komen in een basisgroep ten goede aan alle kinderen.
  • Groepen kunnen flexibel verdeeld worden. Hiermee kunnen wij rekening houden met de verschillen tussen kinderen.
  • Binnen elke basisgroep zijn verschillende leerkrachten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Ons ontwikkelingsgericht onderwijsconcept is flexibel en geeft meer ruimte aan onderwijs op maat. Zowel voor meer begaafde kinderen als voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben. De leerkrachten sturen bij en geven ondersteuning. De kinderen ontwikkelen zich binnen een omgeving die aansluit bij hun behoeften en talenten.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw werken we met stamgroepen, met daarin leerjaar 1 en leerjaar 2. Ook hier wordt gewerkt vanuit OGO (Ontwikkelingsgericht onderwijs). Hierdoor krijgen de kinderen de tijd, mogelijkheden en ruimte om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Het onderwijs wordt zoveel mogelijk vanuit spel en thema vormgegeven en hierin komen alle vakgebieden terug. Daarnaast wordt gewerkt volgens vaste routines en leren kinderen zelf verantwoordelijkheden dragen, zoals plannen van taakjes, het kiezen van werk middels het digikeuzebord.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovengenoemde onderwijstijden tabel is richtinggevend. De diverse leerstoflijnen van de verschillende vakgebieden komen op diverse momenten met elkaar in verbinding binnen de thematische activiteiten. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op STip gaan we gezamenlijk in stappen naar inclusief onderwijs   =  S wolgen  T ienray  I eders P lek!

We zien een toekomst, waarin thuisnabij, meer inclusief onderwijs toeneemt.  Waarin kinderen met en zonder ondersteuningsbehoeften vaker samen dicht bij huis naar dezelfde school moeten kunnen. Een toekomst, waarbij kinderen mogen zijn wie ze zijn en in hun woonwijk onderwijs en ondersteuning ontvangen. Waarin kinderen zich aan elkaar kunnen optrekken, samen met elkaar opgroeien en er allemaal bij horen. In onze visie zullen er in de toekomst minder speciale voorzieningen zijn (al zullen er altijd voorzieningen nodig blijven voor zeer specifieke ondersteuningsbehoeften). Met alle teamleden, ouders en betrokkenen hebben we met elkaar een ontwikkelingsweg te gaan om dit mogelijk te maken. Waarbij een basis van dit echt willen, het in het DNA van ons kindcentrum brengen en het hebben en behouden van voldoende expertise essentieel zullen zijn. In een gecombineerd onderzoek naar relevante internationale literatuur destilleerde Defence for Children een aantal voordelen van inclusie. Deze zijn betere sociale ontwikkeling, positieve invloed op sociale acceptatie en hogere onderwijsresultaten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Vanaf 2021 is onze locatie gevestigd in het splinternieuwe gebouw van KC STip. Een nieuwe locatie voor basisschoolleerlingen en peuters. De gezamenlijke locatie zorgt ervoor dat we intensief samenwerken met school en bijvoorbeeld ook samen feestjes vieren. De locatie ligt vlakbij het bos, wat ons de mogelijkheid geeft om vaak de buitenlucht op te zoeken. Een groot voordeel is dat er in de buitenschoolse opvang ook samengewerkt wordt met lokale verenigingen. Kinderen maken zo kennis met allerlei soorten van vrijetijdsbesteding. 

Terug naar boven