Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school besteden we de leertijd effectief, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We beginnen de dag op tijd en vinden het daarom fijn dat alle kinderen er op tijd zijn. Ons doel is om alle leerlingen in acht jaar minimaal de einddoelen van het basisonderwijs te laten halen. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leerkracht, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen hun werk zelfstandig en samen met anderen kunnen doen.
Op De Branding besteden we veel tijd aan de basisvaardigheden: taal, rekenen en lezen. Deze staan elke dag op het programma. Daarnaast worden creatieve vakken gegeven en talentgericht onderwijs, we sluiten aan op de leerbehoefte van elk kind.
Gymles en bewegen op ons groene schoolplein vinden we op De Branding erg belangrijk. Er is een pannaveld, een klimrek, een buitenlokaal, een buitenpodium en een volleybalnet aanwezig zodat er veel buiten gespeeld en geleerd kan worden.
In de Wet Primair Onderwijs wordt het aantal uren per schooljaar bepaald.
Vanaf februari 2006 is er 'keuzevrijheid' voor het basisonderwijs met betrekking tot onderwijstijd. In hoofdlijnen ziet het er als volgt uit:
Het afschaffen van het wettelijk voorschrift dat scholen niet langer dan 5,5 uur per dag les mogen geven.
Wel moeten scholen een evenwichtige verdeling van de activiteiten in acht nemen. Leerlingen in het basisonderwijs moeten in acht schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs ontvangen, waarvan
de eerste vier jaren ten minste 3520 uur (gemiddeld 880 uur per schooljaar) en in de laatste 4 schooljaren ten minste 3760 uur (gemiddeld 940 uur per schooljaar). Binnen onze schoolorganisatie ligt de onderwijstijd van alle groepen hoger dan de minimumeis.
De methodes die wij gebruiken zijn geschikt voor een klassikale onderwijsorganisatie en bieden voldoende ruimte om rekening te houden met de individuele verschillen tussen kinderen. In alle groepen wordt er op drie niveaus instructie gegeven. Bij de verwerking komen nog meer de individuele verschillen tussen de kinderen naar voren. Kinderen die meer kunnen, mogen meer doen en krijgen daarvoor tijd, middelen en begeleiding om de basiskennis te verruimen en te verdiepen. Kinderen die moeite hebben met de basisstof krijgen tijd, mogelijkheden en begeleiding om onderdelen nog eens extra in eigen tempo te verwerken.
Ondersteuning
Op De Branding hebben we een intern begeleider, twee leraarondersteuners, een ICT-coach, eencultuurcoördinator, een leescoördinator en een gedragsspecialist. Daarnaast werken wij vanuit de visie van het Positive Behavior Support
Binnen het team vinden regelmatig studiedagen plaats waarin wij ons laten bijscholen op allerlei onderwerpen. Vanuit onze stichting Codenz kan er ook ondersteuning worden geboden. Codenz behoort bij het Samenwerkingsverband Lelystad en Dronten. Vanuit dit Samenwerkingsverband kan extra ondersteuning worden geboden voor kinderen die langdurig ziek zijn, kinderen met een lichamelijke beperking, kinderen met een verstandelijke beperking en kinderen met gedragsproblematiek. Voor kinderen met een visuele beperking kan ondersteuning geboden worden vanuit Bartiméus. Voor kinderen met een auditieve beperking, of met een taalontwikkelingsachterstand kan ondersteuning geboden worden vanuit Kentalis.
Begeleiding meerbegaafde leerlingen
Ook kinderen die heel goed kunnen leren, krijgen extra aandacht. Meer- of hoogbegaafde leerlingen krijgen passende instructie op een vast moment, waaronder instructie voor de verrijkingsstof. Ze krijgen taken waar ze zelfstandig en gezamenlijk aan kunnen werken. Binnen het werken krijgen deze leerlingen verdieping binnen de opdrachten. We willen ze ‘leren leren’ en leerplezier laten beleven. Vanaf eind groep 5 bestaat voor een specifiek groepje kinderen de mogelijkheid om binnen de school één ochtend per week naar de Huygensklas te gaan. Hier verzorgt een leerkracht van onze eigen school de lessen. Deze leerkracht staat in nauwe verbinding met basisschool Christiaan Huygens in Dronten (voltijds onderwijs meer- en hoogbegaafde leerlingen). Wanneer dit voor uw kind aan de orde is, dan wordt dit met u besproken. Voor leerlingen van groep 6 en 7 is het voor meerbegaafde leerlingen daarnaast mogelijk om één dag in de week naar de ‘one day a week’ school te gaan. Deze voorziening wordt gefaciliteerd door onze stichting in samenwerking met andere stichtingen uit de gemeente Dronten. Voor meerbegaafde leerlingen uit groep 8 is er de A-kwadraat klas op het VO in Dronten.
Externe partners
Het kan gebeuren dat een kind een poosje niet lekker in zijn vel zit. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Als de extra aandacht op school voor een kind niet genoeg is, dan zijn er externe partners waarmee we samenwerken. De intern begeleider kan meer informatie hierover geven. Soms spelen er thuis problemen en kan samen met u als ouders bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk worden ingeschakeld. Van ouders horen we het graag tijdig als u denkt dat er op school of thuis iets mis is. Bij ons op school werkt één dag in de week een medewerker van Sterk in de Klas. Zij is in dienst van Triade-Vitree en kan het kind een steuntje in de rug geven voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook is het mogelijk om begeleiding vanuit Intraverte in te zetten. Intraverte is er voor kinderen bij wie de ontwikkeling niet helemaal vanzelf gaat. Bijvoorbeeld voor kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, zich niet goed kunnen concentreren in de klas, moeite hebben met een scheiding of soms heel boos kunnen worden en eigenlijk niet goed weten hoe ze daarmee om kunnen gaan.
Logopedie
De logopedist komt jaarlijks op De Branding voor een éénmalige screening van kleuters rond 5 jaar, waarvan we vermoeden dat dit nodig is. De kinderen krijgen vooraf een brief mee waarin toestemming aan de ouders wordt gevraagd. Als de taalontwikkeling wat meer aandacht vraagt, kan een kind in aanmerking komen voor logopedie op school. Logopedie kan door de zorgverzekeraar worden vergoed. Hiervoor is een verwijzing van de zorgverzekeraar nodig. Stelt u ons op de hoogte als uw kind logopedie krijgt? Met toestemming van de ouders wordt het behandelplan tussen de logopedist en school afgestemd.
Dyslexie-zorg
Op De Branding zien wij het als onze taak er alles aan te doen om goed lees- en spellingonderwijs te verzorgen. Daarbij hoort ook dat lees- en spellingproblemen in een vroeg stadium worden gesignaleerd en dat er bij een achterstand intensieve begeleiding wordt geboden. Voor een beperkte groep is goed onderwijs en intensivering van begeleiding ontoereikend en is behandeling in de gezondheidszorg wenselijk. Leerlingen kunnen pas worden doorverwezen naar de vergoede dyslexiezorg als er sprake is van didactische resistentie die blijkt uit een ernstige achterstand die blijft bestaan, ook na herhaalde interventies. Pas dan is het vermoeden van dyslexie voldoende onderbouwd en mogen leerlingen doorgestuurd worden voor diagnostisch onderzoek. Kinderen die daarvoor in aanmerking komen, krijgen vergoede dyslexiebehandeling door een dyslexiespecialist op De Branding.
Een jaar overdoen of een aangepast programma
Af en toe komen we tot de conclusie dat een kind meer onderwijstijd op de basisschool nodig heeft. In overleg met ouders kan dan het besluit vallen om een groep ‘over te doen’. Dit gebeurt als een kind op veel punten (ook sociaal en emotioneel) zich langzamer ontwikkelt. De bedoeling is wel dat na een jaar langer in een groep, het kind daarna de basisschool gewoon kan afmaken. In alle gevallen ligt de eindbeslissing over een eventuele doublure van een kind bij de school. Ook komt het voor dat een kind op eigen niveau de leerweg vervolgt voor één of meer vakgebieden. Het haalt dan niet het eindniveau van de basisschool op die vakken. Voor deze kinderen wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld waarin de doelen zijn aangepast. Het aangepaste programma wordt zo opgesteld dat er aansluiting is met het vervolgonderwijs.
Passend onderwijs
Elk kind heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Zoveel mogelijk kinderen moeten in de eigen buurt naar school kunnen gaan. Zo hebben ze de beste kansen op een vervolgopleiding en op het meedoen in de samenleving. Onze school heeft zorgplicht. Dit betekent dat we aan ieder kind dat bij ons is aangemeld een passende onderwijsplek moeten bieden. Dat kan bij ons, eventueel met extra ondersteuning of op een andere school in het regulier of
speciaal (basis)onderwijs. Hier worden ouders nauw bij betrokken. De Branding werkt samen met verschillende scholen in Dronten en Lelystad.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven in de komende jaren onze kennis en kunde ontwikkelen omtrent het begeleiden van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Dit doen we door het volgen van scholing en door te leren met en van elkaar.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een leerkracht binnen onze school gaat de opleiding gedragsspecialist dit schooljaar 24/25 volgen.
Daarnaast krijgen we een tweede leesspecialist, een leerkracht binnen de school gaat de opleiding specialist jeugdliteratuur volgen.
Ondersteuning van het jonge kind
Bij de jongste kinderen ligt de nadruk op de sociale- en emotionele ontwikkeling. Er is veel aandacht voor spel, taal en motoriek. Dit wordt gedaan door het bieden van gestructureerde speel-leeromgeving; het wennen aan het naar school gaan en het leren met elkaar om te gaan. Leren gebeurt in de kleutergroepen veel door spelen en ontdekken. We kiezen als school bewust voor een combinatiegroep 1/2 bij de kleuters, omdat in beide groepen grotendeels aan dezelfde doelen wordt gewerkt en de kinderen veel van elkaar leren. Kleuters ontwikkelen zich sprongsgewijs en per kind wordt gekeken wat hij/zij nodig heeft om zich verder te ontwikkelen, dit doet ieder kind in zijn eigen tempo. Wanneer nodig wordt er extra stimulering en ondersteuning gegeven door de leerkracht of onderwijsassistent.
Thematisch werken
Er wordt gewerkt vanuit een thema en de meeste vakken komen in samenhang aan de orde. Diverse thema’s worden gezamenlijk vastgesteld met wat de methode Onderbouwd biedt. Onderbouwd volgt peuters en kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Door dagelijkse een paar kinderen te observeren en de ontwikkeling van deze kinderen vast te leggen ontstaat er een volgmodel. Ook bij de kleuters staat het halen van lesdoelen centraal. Door de observaties weten de leerkrachten welk doel de leerling beheerst en welke nog oefening nodig heeft.
Spelend leren
Op een speelse manier leren de kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. Er is veel aandacht voor taalvorming, omdat dit de basis is voor bijna alle vakken. In de groepen 1 en 2 worden (ook op speelse wijze) activiteiten aangeboden die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Halverwege groep 2 wordt gekeken of een kind toe is aan groep 3. Wanneer een kind na groep 2 nog niet ‘rijp’ is voor groep 3 adviseren we een jaar langer groep 2, bijvoorbeeld omdat hij/zij in de herfst pas 6 jaar wordt. Dit gaat altijd in overleg met u als ouders en met onze intern begeleider.