Openbare Basisschool De Springdonk

Schoutlaan 2 6114 MC Susteren

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Springdonk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Springdonk is een school met een rijke ervaring in het begeleiden van kinderen met een speciale ondersteuningsbehoefte. Door de kennis die daardoor is opgebouwd hebben we kinderen veel te bieden. In verschillende groepen zijn er dan ook kinderen aanwezig die deze ondersteuning nodig hebben. Een gevolg daarvan is dat de opbrengsten die we aan het einde van de basisschool met onze leerlingen realiseren van jaar tot jaar verschillen, afhankelijk van het aantal zorgleerlingen in de betreffende groep. Deze verscheidenheid is ook terug te zien in het percentage leerlingen dat doorstroomt naar de verschillende vormen van voortgezet onderwijs. Uiteraard richten we ons onderwijs erop om het beste uit ieder kind te halen, ook op cognitief gebied. Dat dit goed lukt, blijkt uit het feit dat kinderen voor een groot gedeelte doorstromen binnen het voortgezet onderwijs op het niveau dat wij als basisschool geadviseerd hebben.

Om meer stabiliteit in de eindopbrengsten van onze school te brengen is een aantal trajecten uitgezet:

  • Nieuwe rekenmethode en methode begrijpend lezen die beter aansluiten bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen
  • Schoolbrede versterking van de didactische aanpak
  • Behoud van onze sterke pedagogische begeleiding van kinderen.

Meer informatie hierover vindt u op onze website www.springdonk.nl in het schoolplan 2015-2019.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Springdonk is een school met een rijke ervaring in het begeleiden van kinderen met een speciale ondersteuningsbehoefte. Door de kennis die daardoor is opgebouwd hebben we kinderen veel te bieden. In verschillende groepen zijn er dan ook kinderen aanwezig die deze ondersteuning nodig hebben. Een gevolg daarvan is dat de opbrengsten die we aan het einde van de basisschool met onze leerlingen realiseren van jaar tot jaar verschillen, afhankelijk van het aantal zorgleerlingen in de betreffende groep. Deze verscheidenheid is ook terug te zien in het percentage leerlingen dat doorstroomt naar de verschillende vormen van voortgezet onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven