Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Voor het volgen van de ontwikkelingen van
elk kind hanteren wij een leerlingvolgsysteem (ESIS). Dit bevat een
overzicht waarin per leerling genoteerd wordt wat het kind per groep heeft
gedaan en hoe het de leerstof beheerst. Deze gegevens worden bijgehouden in een
leerlingendossier. Hierin houden we vanaf de toelating bij wat de vorderingen
en aandachtspunten zijn gedurende de periode dat het kind bij ons op school
zit.
Het leerlingvolgsysteem kan mede inzicht
geven in terreinen waar een kind dreigt uit te vallen. Als dit geconstateerd
wordt, volgt een gesprek met de intern begeleider. De groepsleerkracht maakt
dan in samenwerking met ouders en de intern begeleider een plan van aanpak.
Daarin staat wat het probleem is, hoe het aangepakt wordt en hoeveel tijd de
hulp gaat vergen. Vooraf wordt een duidelijke doelstelling bepaald. Naast het
gewone programma biedt de groepsleerkracht indien nodig extra zorg aan, waarbij wij mogelijk voorkomen dat kinderen voor extra hulp de
klas uitmoeten.Op onze school worden de leerlingen van groep 3 t/m 8 twee keer per jaar getoetst (Leerling in Beeld; groep 8 maakt de Doorstroomtoets). De toetsresultaten worden verwerkt en geanalyseerd in en met behulp van ESIS en Leerling in Beeld. De resultaten geven niet alleen een indicatie van de beheersing van de leerstof, maar geeft ons ook inzicht in het effect van ons onderwijs.
Buiten deze halfjaarlijkse CITO-toetsen maken wij gebruik van methode gebonden toetsen om te kunnen beoordelen of de ontwikkeling van onze leerlingen in lijn is met de leerdoelen. Zowel de resultaten van de landelijke toetsen als van de methode gebonden toetsen gebruiken we voor de afstemming van het lesaanbod. Ouders worden hierbij uiteraard betrokken.
Aan het eind van groep 7 wordt het pre-advies met ouders besproken. Het advies is gebaseerd op wat de leerkrachten dagelijks met de leerling meemaken, gecombineerd met ervaringen uit eerdere groepen en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem. In januari (groep 8) volgt een gesprek over het voorlopig schooladvies; in maart ontvangen de leerlingen het definitief schooladvies.
Halverwege het schooljaar maken alle leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets, de IEP. Dit is verplicht. Met deze toets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De doorstroomtoets is geen examen; leerlingen kunnen niet slagen of zakken.
Nadat de kinderen zijn aangemeld bij de school voor voortgezet onderwijs, wordt het onderwijskundig rapport uitgewisseld en bespreken de leerkracht van groep 8 en de mentor van de brugklas eventuele bijzonderheden. Het vervolgonderwijs houdt ons tot en met het eindexamen op de hoogte van de prestaties van onze oud-leerlingen.
De uitstroomgegevens zij dit jaar gebaseerd op zeven leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De volgende punten laten zien waar wij als school voor staan:
- Een goede samenwerking tussen leerlingen, leraren en ouders als kern in de organisatie. Met ondersteuning van bestuur, gemeente en externe instanties zorgen wij gezamenlijk voor een goed schoolklimaat. Het werken en het samenwerken in onze school staat in het teken van wederzijds respect en rekening houden met elkaar. Dit is het uitgangspunt voor elke werk-, leer- en speelsituatie.
- Ieder moet de ruimte hebben om zichzelf te zijn en naar zijn of haar gevoel optimaal te kunnen functioneren.
- Het leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit met als doel dat de kinderen steeds zelfstandiger worden. Het samenwerken, samen leren en zorg dragen voor elkaar is erg belangrijk voor ons.
- Daarbij spelen veiligheid en geborgenheid een centrale rol. Daarnaast wordt er gewerkt met methoden en /of onderwijsleermiddelen die rekening houden met de verschillen tussen onze leerlingen en die ook zelfstandig en samenwerkend leren mogelijk maken.
- Met behulp van het leerlingvolgsysteem worden de ontwikkelingen van individuele leerlingen nauwlettend gevolgd om onderwijs op maat te geven. Om vakkennis te onderhouden voert de school een actief nascholingsbeleid. Voorts wordt veel aandacht besteed aan een goed pedagogisch klimaat.
- de school voert een actief beleid in het samenwerken met de peuterspeelzaal, en de kinderopvang, het voortgezet onderwijs en speciaal basisonderwijs om de overgang van en naar de verschillende schooltypen zo gemakkelijk mogelijk te maken.
- Ook onderhouden we een goed werkcontact met ons samenwerkingsverband Noord-Kennemerland.
In juni 2015 is de school bezocht door de inspectie voor een standaard kwaliteitsonderzoek. Het oordeel van de inspecteur luidde: 'Obs De Wiekslag heeft haar kwaliteit op orde. De inspectie handhaaft dan ook het basisarrangement.' De aandachtspunten zijn verwerkt in het schoolontwikkelingsplan.