Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs wordt gegeven aan ongeveer 170 leerlingen van 4 tot 12 jaar verdeeld over 8 jaargroepen.
Schooljaar 2023-2024 zijn de volgende groepen gevormd:
- groep 1/2a
- groep 1/2b
- groep 3
- groep 4
- groep 5
- groep 6
- groep 7
- groep 8
In de onderbouw zitten de kinderen van groep 1-2 bij elkaar. Wij vinden het voor de kleuters beter om gedurende langere tijd bij dezelfde groep en leerkracht te zijn. De vertrouwensband die tussen kinderen en leerkracht ontstaat, wordt zo lang mogelijk in stand gehouden en dat bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Kleuters komen op verschillende momenten in het jaar in de groep, vanaf hun 4e jaar. Zo kunnen wij de jongste kleuters opvangen en op hun gemak stellen. De oudste kleuters, die vaak al een stuk zelfstandiger zijn, kunnen als “helpende handjes” optreden voor de jongste kleuters en krijgen hierdoor meer zelfvertrouwen. Zo verloopt het gewenningsproces vlot en kan de leerkracht de jongste kleuter goed begeleiden. De leerkracht informeert de ouder van de kleuter regelmatig over het gewenningsproces.
Vanaf groep 3 zijn de kinderen ingedeeld in jaargroepen, met leeftijdsgenoten bij elkaar. In deze groep kunnen de kinderen zich op hun eigen tempo en niveau ontwikkelen. Voor degene die speciale zorg nodig heeft om te leren is extra ondersteuning en voor degene die meer aan kan is er de mogelijkheid om zich door te ontwikkelen middels de digitale middelen die wij op school hebben.
In het basisonderwijs gelden vaste regels voor het aantal leerkrachten waarop een school recht heeft. Dit aantal wordt bepaald door het leerlingenaantal.
In deze groepen geven we inhoud aan het onderwijsprogramma aan de hand van thema's en projecten. Hierbij sluiten we altijd aan bij de doelen uit 'Inzichtelijk'. De methode 'Kleuterplein' wordt ingezet als bronnenboek.
De verschillende leer- en vormingsgebieden die op het lesrooster staan lopen in de praktijk in elkaar over. Een kind dat speelt in de bouwhoek is bezig met taal, maar ook met rekenen/wiskunde; een kind dat speelt in de huis- of themahoek is bezig met creatieve vorming, maar ook met taal. Wij willen het leren vanuit het spel bevorderen.
Vanaf groep 1 krijgen de kinderen Engels.
Als observatie/registratie instrument voor de groepen 1/2 maken wij gebruik van 'Inzichtelijk'. Hiermee sluiten we aan bij de leerdoelen en volgen we de ontwikkeling van het jonge kind nauwlettend.
Lezen
Lezen is de sleutel tot schoolsucces! Daarom besteden wij veel tijd aan het leesonderwijs. We beschikken hiervoor over moderne lesmethodes en een goed geoutilleerde schoolbibliotheek. Bij de inrichting hiervan en het bevorderen van het leesplezier laten we ons begeleiden door de leesconculent van de regionale bibliotheek.
Aanvankelijk lezen geven we aan de hand van methode 'Lijn 3'. Daarnaast maken we gebruik van BOUW! in de onderbouw en van Ralfi-lezen in de middenbouw.
Voor het geven van voortgezet- en technisch lezen maken we gebruik van methode 'Blink Lezen'.
Taal
Voor spelling maken we gebruik van methode 'Staal'. Deze methode werkt met de bewezen, preventieve spellingaanpak van José Schraven. Het vast ritme, goed voordoen, elk les herhalen en dagelijkse dictees zorgen voor optimale spellingresultaten.
Staal Taal gebruiken we aanvullend en meer als bronnenboek.
Rekenen & wiskunde
Lesmethode 'Wereld in getallen (versie 5)' is leidend bij het rekenonderwijs vanaf groep 3.
Overige lesmethodes
De overheid heeft voor het basisonderwijs einddoelen vastgesteld per vak, die elk kind aan het eind van de basisschool moet halen. Dit zijn de kerndoelen. Om aan deze kerndoelen te kunnen voldoen en om een goede doorgaande leerlijn te waarborgen, werken wij met de volgende onderwijsmethodes:
- Schrijven: Klinkers (groepen 3 t/m 5) en Pennenstreken (vanaf groep 6)
- Engels: Take it easy
- Wereldoriëntatie: Blink Wereld-geïntegreerd (vanaf groep 3)
- Muziek: 123Zing
We gebruiken de methodes als richtlijn. De leerdoelen vanuit de methodes moeten behaald worden. De leerkracht bepaalt op welke wijze.
Naast de cognitieve vakken besteden we aandacht aan het opdoen van digitale vaardigheden. Vanuit wereldoriëntatie leren we de kinderen presenteren en het maken van werkstukken. Hierbij kunnen zij gebruik maken van digitale ondersteuning.
Voor de kunst en cultuur maken alle groepen jaarlijks uitstapjes naar een museum of het theater. Wij laten ons daarbij begeleiden door Artiance.
Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO)
Het doel van HVO is kinderen het gereedschap mee te geven waarmee ze zin en vorm kunnen geven aan hun eigen leven. Leerlingen onderzoeken op speelse en interactieve wijze hun eigen ervaringen en opvattingen. Zo ontdekken ze wat voor hen belangrijk is. Ze leren te reflecteren op hun eigen denken, voelen, willen en doen, en daarover in gesprek te gaan. Door HVO leren leerlingen zichzelf beter kennen, keuzes te maken en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. Ook leren ze omgaan met de ander en respect te hebben voor verschillen. Er wordt gewerkt met thema’s die aansluiten bij de leefwereld van kinderen. Denk aan vriendschap, eerlijkheid, geluk, leven en dood, gevoelens, dieren en sociale media. Tijdens HVO leren kinderen met hoofd, hart en handen. We voeren gesprekken, doen (ervaringsgerichte) spelvormen, creatieve werkvormen en lichaamsgerichte oefeningen.
Onderwijstijd
Op basis van de schooltijden, rooster en vakantierooster is de onderwijstijd voor schooljaar 2023-2024 vastgesteld op 950 uur. Dit komt overeen met de wettelijke verplichting.
Thema’s
We hebben schoolbreed een aantal thema’s per jaar. Het eerste thema is altijd het thema van de Kinderboekenweek. Tijdens zo’n thema werkt de hele school tijdens zo veel mogelijk vakken aan hetzelfde onderwerp. Een themaperiode wordt vaak geopend of afgesloten met een tentoonstelling of een uitvoering die voor iedereen toegankelijk zijn. We besluiten soms om de thema’s en de vieringen te koppelen. Via onze nieuwsbrief De Wiekslagen worden de ouders uitgenodigd om bij de afsluiting van een thema te zijn. Dit kan een tentoonstelling of een optreden zijn, maar het is ook mogelijk dat de kinderen u de door hen gemaakte werkstukken laten zien.
Koningsspelen
De Koningsspelen is een jaarlijkse sportdag voor kinderen in Nederland. Het evenement wordt ieder jaar in april georganiseerd, op de laatste vrijdag voorafgaand aan Koningsdag.
Culturele evenementen
Elke groep neemt tenminste eens per jaar deel aan een culturele activiteit. Dit kan een toneelvoorstelling, een muziek- of kunstproject zijn. Deze activiteiten worden georganiseerd in overleg met onze cultuur coördinator.
Excursies
Alle groepen gaan, bijvoorbeeld in het kader van een thema, regelmatig op excursie naar musea en/ of tentoonstellingen. Voorts nodigen we regelmatig mensen uit op school die de kinderen iets kunnen vertellen over een bepaald onderwerp. Dat kan gebeuren tijdens een themaperiode, maar ook omdat een onderwerp in een groep ter sprake is gebracht.
Schoolreisjes en schoolkamp
Voor veel kinderen (en ouders) is het schoolreisje een jaarlijks hoogtepunt. In september gaan de groepen 1 t/m 7 jaarlijks op schoolreisje. Ook gaan er altijd hulpouders mee. Zij worden gevraagd door het team. Daarbij gaan ze steeds uit van de kinderen en de bestemming. De eindverantwoording, zowel voor de keuze welke ouders er mee gaan als voor de dag zelf, ligt bij het team. Groep 8 gaat aan het eind van het schooljaar op de fiets op schoolkamp en sluiten daarmee hun schooltijd op De Wiekslag af.
Vieringen
Uiteraard besteden wij aandacht aan de jaarlijks terugkomende feesten zoals Sinterklaas en Kerst. In het voorjaar vieren we de lente met het 'Lentefeest'. De feestelijkheden worden betaald uit de vrijwillige ouderbijdrage en uit de opbrengsten van het oud papier. Dit geld wordt beheerd door de penningmeester van de Oudervereniging. De school wordt voor bijzondere gebeurtenissen versierd door de “versierclub”.
Verjaardagen
Op hun verjaardag mogen de kinderen natuurlijk trakteren in hun groep. Ouders en kinderen mogen zelf beslissen wat ze trakteren, maar het advies van de school is ‘snoep verstandig’.
Als kinderen jarig zijn, geven zij vaak een kinderfeestje en delen mooie uitnodigingen uit. Helaas blijkt dat sommige kinderen, om welke reden dan ook, zelden of nooit worden uitgenodigd voor zo’n feestje. Dat is heel verdrietig voor deze kinderen en daarom vragen wij of u de uitnodigingen niet op school wilt uitdelen, maar bij de kinderen thuis wilt brengen.
Als de meesters en juffen jarig zijn wordt dat uiteraard ook gevierd. De leerkrachten maken er een gezellige dag van met de kinderen. Kinderen mogen dan een cadeautje aan de leerkracht geven, maar met een mooie tekening of iets dergelijks zijn zij natuurlijk ook heel blij!
Schoolfotograaf
De Oudervereniging regelt dat elk jaar de schoolfotograaf op school komt om groeps- en portretfoto’s te maken. De fotograaf zet ook broers en zussen die op De Wiekslag zitten samen op de foto. U kunt deze foto’s kopen, maar dat hoeft natuurlijk niet. De verkoop gaat online via de schoolfotograaf.
Naschoolse activiteiten en vakantieactiviteiten
In samenwerking met Gemeente Alkmaar bieden we naschoolse activiteiten aan. Hiervoor wordt een kleine bijdrage van de ouders gevraagd. De activiteit sluit direct aan op de schooltijden. Na een korte break gaan de kinderen dansen, muziek maken, tekenen of schilderen ter verrijking van de vrijetijdsbesteding of om hun talenten te ontdekken/te ontwikkelen. Alle actuele naschoolse activiteiten in Alkmaar worden vermeld op: www.stadskidsalkmaar.nl. Via deze site kun je eenvoudig inschrijven voor een activiteit.
Wij zijn een middelgrote reguliere basisschool. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen uit ons voedingsgebied passend onderwijs te bieden op onze eigen school. Onze kracht ligt in het aanbieden van een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving. We hebben ervaring met leerlingen voor wie dit een onderwijsbehoefte is. Ook als een kind meer moeite heeft met het zich eigen maken van de leerstof, kunnen we een passend leerstofaanbod- en -tempo aanbieden.
Soms is er meer nodig en dan schakelen we de hulp in van het Samenwerkingsverband PPO-NK. Samen met ouders bespreken we wat het kind nodig heeft. Indien nodig kan een arrangement aangevraagd worden bij het Samenwerkingsverband. Vanuit dit arrangement kan eventueel een deskundige worden ingeschakeld of extra ondersteuning worden geboden op school.
Het Samenwerkingsverband PPO-NK heeft een Oudersteunpunt. Hier kunnen ouders terecht met vragen over passend onderwijs en worden zij ondersteund bij hun zoektocht. Het steunpunt kent een laagdrempelige toegang voor ouders: online en telefonisch. Ook gesprekken op school en huisbezoeken behoren tot de mogelijkheden. Voor meer informatie: http://www.oudersteunpunt.nl/
Projectgroep
Voor (meer-) begaafde leerlingen organiseren wij een projectgroep. De begeleiding is gericht op de sociaal- emotionele ontwikkeling en het verbreden en verdiepen van kennis en vaardigheden. De projectgroep wordt aangestuurd door de intern begeleider en geleid door een hiervoor geschoolde leerkracht.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De afgelopen twee jaren hebben we met de leerkrachten de didactische vaardigheden versterkt door invoering en scholing van het Doordacht Passend Lesmodel (CED-groep). Hiervoor zijn leerkrachten beter in staat om te differentiëren en te voldoen aan de verschillende onderwijsbehoeften. Dit lesmodel wordt de komende jaren verder uitgewerkt.
Voor het analyseren van de opbrengsten aan de hand van de 4D-principes hebben de ib-er/directeur een nascholingstraject gevolgd. Komend jaar wordt deze systematiek overgedragen aan de leerkrachten, zodat zij meer inzicht krijgen in de ondersteuningsbehoeftes van kinderen en de keuzes die zij hierbij kunnen maken. De ib-er/directeur zijn hierin ondersteunend.
Op het gebied van rekenen, lezen en gedrag gaan we specialisten opleiden.
De leerkrachten van groep 1-2 en de ib-er hebben regelmatig contact over de doorstroming van kinderen basisonderwijs. Bij feesten en projecten sluiten de peuters aan. Verder is er afstemming over de thema's waardoor het onderwijs goed aansluit op het VVE-programma.
Eén van de onderbouwleerkrachten is geschoold tot specialiste 'Het Jonge Kind'