De Sterrenboom

Bilwijkerweg 6B 2821 SB Stolwijk

  • Schoolfoto van De Sterrenboom
  • Schoolfoto van De Sterrenboom
  • Schoolfoto van De Sterrenboom
  • Schoolfoto van De Sterrenboom
  • Schoolfoto van De Sterrenboom

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf het moment dat uw kind naar school gaat, volgen wij de ontwikkeling en prestaties via leerlijnen in de onderbouw, methode en niet methodegebonden toetsen in de bovenbouw. Hiervoor gebruiken we onder meer groepsplannen, individuele plannen, observaties, toetsen en het door leerlingen gemaakte werk. De leerkracht zet deze belangrijke informatie in het leerlingvolgsysteem. De coördinator leerlingenzorg houdt school-, groep-, en leerlingbesprekingen waarbij gekeken wordt wat eventueel aangepast of bijgesteld moet worden of wat beter kan. 

De leerkracht houdt minimaal twee kindgesprekken per jaar. Tijdens deze gesprekken houden leerkracht en leerling een gesprek over het welbevinden, het leren en eigen doelen van de leerling. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle leerlingen van groep 8 maken de Cito doorstroom toets. De doorstroomtoets meet wat de leerling in 8 jaar op de basisschool heeft geleerd op het gebied van lezen, taal en rekenen. De uitslag van de doorstroomtoets, het toetsadvies, geeft een onafhankelijk advies over welk brugklastype het beste bij de leerling past. 

De leerkrachten hebben in de periode voor de doorstroomtoets een advies gegeven voor het voortgezet onderwijs aan de leerling en de ouders. Dit advies wordt zorgvuldig en in samenspraak met de bovenbouwleerkrachten, de coördinator leerlingenzorg en de directie gegeven en besproken met de leerling en de ouders. Is de score van de doorstroomtoets hoger dan het afgegeven advies dan wordt in samenspraak met school, leerling en de ouders het advies heroverwogen.

Doorstroomtoets i.p.v. Centrale Eindtoets.

Cito heeft een gloednieuwe doorstroomtoets: de Leerling in beeld – doorstroomtoets. Uw kind maakt deze toets in februari 2024. Dat kan op papier of digitaal. De school maakt de keuze, passend bij het onderwijs op de school en bij uw kind. Met deze toets krijgt uw kind een onafhankelijk toetsadvies: welk vervolgonderwijs past het beste bij hem of haar? Daarnaast ziet u hoe goed uw kind is op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. De school gebruikt deze informatie voor het definitieve schooladvies voor uw kind. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Niet alleen de naam is anders, ook de afnameperiode is anders: in februari in plaats van april.

Nadat de resultaten van deze toets bekend zijn, kunnen alle leerlingen zich tegelijkertijd aanmelden bij de middelbare school van hun keuze. Zodat elke leerling een eerlijke kans krijgt op een plek die de voorkeur heeft. 

Belangrijke data: De leerlingen maken in oktober/november de B toets van Leerling in Beeld. In november/ december ontvangt u het voorlopig schooladvies. In deze periode krijgt u ook alvast de uitnodiging voor het gesprek in maart 2024 voor het definitieve advies.

De doorstroomtoest wordt afgenomen in de week van 5 tot 9 februari 2024. Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangt school de uitslag van de doorstroomtoest. Op 20 en 21 maart 2024 ontvangt u tijdens een oudergesprek de definitieve adviezen.

Tussen 25 maart en 31 maart 2024 kunt u uw zoon of dochter aanmelden voor het Voortgezet Onderwijs.

Voor het advies bekijken we ook de gegevens van het leerlingvolgsysteem en alle toetsgegevens van voorgaande jaren ook. Werkhouding, taakgerichtheid, motivatie en sociaal emotionele ontwikkeling nemen we hierin ook mee om te komen tot een passend advies.

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Eigenaarschap en zelfstandigheid tonen betekent dat je durft te staan voor je zaak en verantwoordelijkheid durft te nemen. Iemand die eigenaarschap toont zegt in feite: Ik zorg dat het goed komt, waarmee we de verwachting uit spreken dat een kind op school komt om zichzelf te ontwikkelen. We zien eigenaarschap in de school o.a. terug in keuzes die de leerlingen kunnen maken tijdens het zelfstandig werken en leerdoelen die leerlingen zichzelf stellen n.a.v. gemaakte toetsen en leerdoelen behorend bij een thema of blok van taal, spelling en rekenen.  

Vertrouwen komt terug in Pedagogisch Vakmanschap: Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van een ander. Vanuit de wens om binnen de hele stichting een gemeenschappelijke pedagogische taal te spreken en dezelfde opvoedkundige begrippen te gebruiken, doorloopt iedere collega binnen Onderwijs Primair een persoonlijk ontwikkelingstraject onder de naam Pedagogisch Vakmanschap. Het streven is om optimaal te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, rekening houdend met de drie psychologische basisbehoeften; relatie (het kind zien, horen, accepteren en begrijpen) autonomie (het kind mag zichzelf zijn, meedenken en meebeslissen) competentie (het kind kan zijn/haar talenten maximaal benutten) 

De Sterrenboom wil graag dat kinderen sociaal sterk in hun schoenen staan. Zo kunnen zij bijdragen aan een betere wereld. Wij leren onze kinderen vaardigheden op het gebied van burgerschap en mensenrechten. Onze school is hiervoor een ideale oefenplaats.  Wij bieden onze leerlingen daarom de ruimte om te werken aan vaardigheden als communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen. De Sterrenboom stimuleert kritisch en creatief denken, empathisch vermogen, redeneren en argumenteren. 

Het voeren van het gesprek met de leerling is belangrijk omdat observatiesystemen altijd objectief zullen zijn. Daarom houden de leerkrachten minimaal twee kindgesprekken in alle groepen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap
  • Zelfstandigheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven