De Sterrenboom

Bilwijkerweg 6B 2821 SB Stolwijk

  • Schoolfoto van De Sterrenboom
  • Schoolfoto van De Sterrenboom
  • Schoolfoto van De Sterrenboom
  • Schoolfoto van De Sterrenboom
  • Schoolfoto van De Sterrenboom

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Sterrenboom bestaat naast leerkrachten, leerkrachtondersteuner en onderwijsassistenten, uit directie en een coördinator leerlingenzorg (CLZ).

Vanuit de leerkrachten kent De Sterrenboom een onderbouwcoördinator en een bovenbouwcoördinator, specialisten op het gebied van rekenen, lezen, gedrag, meer- en hoogbegaafdheid, ICT coördinator en cultuurcoördinatoren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingen in het onderwijs, op kortere en/of langere termijn, leveren gezien de personeelstekorten in het onderwijs en de aanwas van nieuwe leerkrachten dit jaar en de komende jaren problemen op.

De vervangingspool van RTC Cella biedt gezien de weinige vervangers in de pool van mensen die kunnen invallen op het moment een leerkracht afwezig is. niet altijd uitkomst. RTC Cella organiseert de vervanging in het primair onderwijs. Dit doen zij voor aangesloten schoolbesturen 

Om het vervangingsvraagstuk zo goed mogelijk op te lossen zijn creatieve oplossingen nodig en daarbij een vervangingsprotocol in de vorm van een stappenschema dat op de Sterrenboom goed hanteerbaar is.

Uitgangspunt: Vervanging is noodzakelijk om het onderwijs aan de kinderen zoveel mogelijk doorgang te laten vinden. Ouders wordt in uiterste geval verzocht om de kinderen thuis te houden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school bestaat uit twee units:
Onderbouwunit (groep 1, 2, 3, 4)                            
Bovenbouwunit (groep 5, 6, 7, 8)

Doordat kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten samen leren en werken, leren kinderen veel van elkaar. Leerkrachten werken binnen de units intensief met elkaar samen en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dit komt het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen ten goede. 

In hun eigen groep wisselen de momenten van instructiet en zelfstandig werken elkaar af gedurende de ochtend volgens een vast rooster. In de middag wordt er meer groepsdoorbroken gewerkt. Dat betekent dat de leerlingen van twee of drie groepen door elkaar werken in de verschillende lokalen. Dan komen o.a. zaakvakken aan bod via de methode Blink, Engels, verkeer en de creatieve vakken. Tijdens de groepsdoorbroken momenten en door inzet van de leerkrachtondersteuner en onderwijsassistenten kunnen we gedifferentieerd werken en tegemoetkomen aan verschillen tussen leerlingen.

Tijdens de instructie momenten worden de basisvaardigheden gegeven: rekenen, taal, spelling, lezen en schrijven. 

De vakspecialisten en coördinatoren in de unit zijn extra goed uitgerust en geschoold voor hun vak en kunnen de groepsleerkracht extra ondersteunen of kennis delen.



Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het vak levensbeschouwing is onderdeel van de methode wereldoriëntatie

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Sterrenboom biedt kwalitatief goed passend onderwijs aan alle kinderen in Stolwijk waarvan de ouders kiezen voor openbaar onderwijs. De Sterrenboom geeft onderwijs in een moderne school, kent goede ict mogelijkheden en de school bezit over een lift en toiletten voor gehandicapten. Onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuner geven ondersteuning aan het onderwijskundig proces.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft de volgende ambitie voor de komende jaren om leerlingen met een ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden:

  • Alle leerlingen met een ondersteuningsbehoefte zijn in beeld
  • Door inzicht in belemmerende en stimulerende factoren kunnen leerlingen beter ondersteund worden
  • Pittige Plus Torens
  • Plus Met Lev
  • Scholing

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gebouw is een unit aanwezig voor de peuters van 2 tot 4 jaar, werkend onder de organisatie Kinderopvang Gro-Up.

Er is regelmatig overleg tussen de leerkrachten van de groep 1/2, de CLZ-er (coördinator leerlingenzorg) en de leidsters van de peuteropvang over de samenwerking en de overgang van de peuterschool naar de basisschool.

Terug naar boven