Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school bestaat uit twee units:
Onderbouwunit (groep 1, 2, 3, 4)
Bovenbouwunit (groep 5, 6, 7, 8)
Doordat kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten samen leren en werken, leren kinderen veel van elkaar. Leerkrachten werken binnen de units intensief met elkaar samen en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dit komt het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen ten goede.In hun eigen groep wisselen de momenten van instructiet en zelfstandig werken elkaar af gedurende de ochtend volgens een vast rooster. In de middag wordt er meer groepsdoorbroken gewerkt. Dat betekent dat de leerlingen van twee of drie groepen door elkaar werken in de verschillende lokalen. Dan komen o.a. zaakvakken aan bod via de methode Blink, Engels, verkeer en de creatieve vakken. Tijdens de groepsdoorbroken momenten en door inzet van de leerkrachtondersteuner en onderwijsassistenten kunnen we gedifferentieerd werken en tegemoetkomen aan verschillen tussen leerlingen.
Tijdens de instructie momenten worden de basisvaardigheden gegeven: rekenen, taal, spelling, lezen en schrijven.
De vakspecialisten en coördinatoren in de unit zijn extra goed uitgerust en geschoold voor hun vak en kunnen de groepsleerkracht extra ondersteunen of kennis delen.
Het vak levensbeschouwing is onderdeel van de methode wereldoriëntatie
De Sterrenboom biedt kwalitatief goed passend onderwijs aan alle kinderen in Stolwijk waarvan de ouders kiezen voor openbaar onderwijs. De Sterrenboom geeft onderwijs in een moderne school, kent goede ict mogelijkheden en de school bezit over een lift en toiletten voor gehandicapten. Onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuner geven ondersteuning aan het onderwijskundig proces.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de volgende ambitie voor de komende jaren om leerlingen met een ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden:
- Alle leerlingen met een ondersteuningsbehoefte zijn in beeld
- Door inzicht in belemmerende en stimulerende factoren kunnen leerlingen beter ondersteund worden
- Pittige Plus Torens
- Plus Met Lev
- Scholing
In het gebouw is een unit aanwezig voor de peuters van 2 tot 4 jaar, werkend onder de organisatie Kinderopvang Gro-Up.
Er is regelmatig overleg tussen de leerkrachten van de groep 1/2, de CLZ-er (coördinator leerlingenzorg) en de leidsters van de peuteropvang over de samenwerking en de overgang van de peuterschool naar de basisschool.