Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De verdeling van de groepen is vanuit onze visie ‘Samen Eigen’ tot stand gekomen. Het belangrijkste uitgangspunt is: "Wat is goed voor leerlingen en op welke manier kunnen we het beste invulling geven aan de kernwaarden Altijd Nabij, Altijd Eigen en Altijd Groeiend". We vinden samen van en met elkaar leren belangrijk.
Dit schooljaar werken we met twee teams: een team onderbouw met twee stamgroepen, Unit A en Unit B. Unit A zijn leerlingen van leerjaar 1 en 2. Daarnaast een unit bovenbouw met 2 stamgroepen, Unit C en D . Unit C zijn leerlingen van leerjaar 5 en 6, Unit D van leerjaar 7 en 8.
De units starten en eindigen de schooldag in hun stamgroep. Vervolgens gaan ze aan het werk op de leerpleinen. Voor instructielessen worden specifieke leerlingen uitgenodigd door een leerkracht en meegenomen naar een instructielokaal. Lunchen en gym wordt ook gedaan in de stamgroep.
In groep 1 en 2 werken met de methode Onderbouwd. Onderbouwd is een methode bestaande uit tastbare, kleutereigen materialen waarmee kinderen handelend kunnen leren. Het pakket is gebaseerd op de kern- en beheersingsdoelen voor groep 1-2.
Aanbod en kerndoelen
Elke leerling krijgt op de basisschool vakken die wettelijk verplicht zijn. Dit is beschreven in de kerndoelen, ze geven aan wat uw kind aan het eind van de basisschool moet weten en kunnen. Wij maken gebruik van moderne methodes en diverse middelen en materialen om aan deze kerndoelen te werken.
Er zijn kerndoelen opgesteld voor de onderstaande leergebieden:
- Nederlandse taal
- Engelse taal
- Friese taal
- Rekenen en wiskunde
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Kunstzinnige oriëntatie
- Bewegingsonderwijs
Onze school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld. In dit profiel staat welke ondersteuning de school naast (de wettelijk verplichte) basisondersteuning aan de leerlingen biedt.
Bij een nieuwe aanmelding van een leerling met een specifieke ondersteuningsvraag bekijken we of we tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Wij kijken wat de leerling nodig heeft en naar de samenstelling van de groep waarin de leerling eventueel geplaatst wordt.
Leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn, kunnen deelnemen aan de Talentgroep van Elan Onderwijsgroep. De leerlingen komen hier gelijkgestemden van verschillende basisscholen tegen met wie ze kunnen praten, leren en samenwerken. Onze interne begeleiders kunnen u meer vertellen over de criteria voor deelname. Zie ook: https://elanonderwijsgroep.nl/organisatie/talentgroepen/
Het kan voorkomen dat wij niet kunnen bieden wat uw kind nodig heeft. In nauwe samenwerking met u als ouders en met behulp van het Multi Disciplinair Team van Elan Onderwijsgroep gaan we op zoek naar een passende school.
De Twilling maakt deel uit van samenwerkingsverband Passend Onderwijs Fryslân. Voor meer informatie en de contactgegevens zie; Passend onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Logopedische screening standaard bij alle 5 jarigen voor vroegtijdig herkenning van spraakproblematiek
MQ-scan afname voor motorische ontwikkeling van alle leerlingen door buurtsportcoach ism vakdocent bewegingsonderwijs. Kinderfysiotherapeut wordt in samenspraak van ouders/ verzorgers betrokken.
Overdracht van peuterspeelzaal naar groep 1
Bij binnenkomst in groep 1 verzamelt de leerkracht informatie over de kennis en vaardigheden van de nieuwe leerling. Deze informatie krijgt de leerkracht van de leidster van de peuteropvang/kinderopvang en de ouders.
Ondersteuning en ontwikkeling van het jonge kind
De leerkracht gebruikt deze informatie om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij wat de leerling nodig heeft. Sommige leerlingen hebben leerlingen extra ondersteuning nodig. Deze leerlingen ontwikkelen zich langzamer, sneller of anders.
De interne begeleider brengt samen met leerkracht en ouders in kaart wat de leerling nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen. De school heeft de mogelijkheid om hierbij preventieve ondersteuning van een externe deskundige in te zetten (bijvoorbeeld een ambulante begeleider leerontwikkeling of gedrag of een andere specialist).