Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resultaten van de eindtoets 22-23 waren niet in overeenstemming met het niveau van deze groep. Ze zijn namelijk niet in overeenstemming met de adviezen (en definitieve keuze) van het niveau Voortgezet Onderwijs en met de eerder behaalde resultaten van deze leerlingen. De groep heeft in het verleden ruim boven het landelijk gemiddelde gescoord.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Vanaf groep 3 maken leerlingen halverwege en einde van een schooljaar Boom-toetsen. Deze worden geanalyseerd en vervolgens kan een interventie volgen op individueel, subgroep- of klassikaal niveau. Bij de volgende afname wordt geëvalueerd of de interventie(s) succesvol was (waren) en/of te worden aangepast cq gecontinueerd wordt (worden).
De 27 kinderen uit groep 8 gaan naar:
-praktijkonderwijs: 0
-VMBO basis: 1
-VMBO basis/kader: 3
-VMBO theoretisch: 0
-VMBO theoretisch/HAVO: 3
-HAVO: 10
-VWO: 6
Als we kijken naar het resultaat van de hele groep, zien we dat de Jint precies op het landelijk gemiddelde scoort.
Met Lezen doen we het beduidend beter en met Taalverzorging en Rekenen iets minder dan vergelijkbare scholen.
We kunnen nog verbeteren op het onderdeel Leestekens bij taal en Meten&meetkunde en Verbanden bij Rekenen.
Groep 8 heeft hierin wel beter gescoord dan de groepen in voorgaande jaren. Leerkrachten hebben hierin geïnvesteerd en gelukkig zien we een stijgende lijn in de resultaten!Wat betreft de adviezen Voortgezet Onderwijs, zien we dat er meer kinderen naar VMBO gemengd theoretisch en HAVO gaan dan vergelijkbare scholen. Er gaan minder kinderen naar VMBO kader. Uiteraard volgen we onze leerlingen in het VO en zien we dat ze in het derde leerjaar gemiddeld nog op niveau of zelfs iets hoger zitten dan ons advies. Leerlingen van de Jint scoren dus in het VO naar verwachting!
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij werken op school vanuit de methodiek Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO).
Bij GDO staat het kind in de groep en niet op zichzelf. Dat wil zeggen dat een kind zich alleen optimaal kan ontwikkelen in nauwe relatie met de groep. Het is dus heel belangrijk na te gaan hoe de groep het kind vormt en hoe het kind op zijn beurt positieve invloed heeft op de groep. Dit wederzijds beïnvloedend groepsproces is de kern van het GDO.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.