De Schalm

Sint Sebastianusstraat 10 5935 AX Steyl

  • Schoolfoto van De Schalm
  • Schoolfoto van De Schalm
  • Schoolfoto van De Schalm

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De afgelopen jaren worden we meer en meer geconfronteerd met het personeelstekort in het onderwijs. De werkgeversmarkt is veranderd in een werknemersmarkt en mensen die werk zoeken in het onderwijs zijn op veel plekken welkom. Je solliciteert niet meer bij een school, de school solliciteert bij jou. 
Dit heeft onherroepelijk gevolgen voor de bezetting op de scholen, die soms moeizaam rond te krijgen is. Een aanstelling op basis van vervanging is vaak niet meer aantrekkelijk, de meeste werknemers vinden het fijner aan één school verbonden te zijn.
Dat maakt dat besloten is de vervangerspool op te heffen en de financiële middelen aan de scholen toe te kennen, die hiermee hun eigen flexibele schil vormgeven. Bij ziekte of verlof van een medewerker wordt deze dus vervangen door iemand binnen het eigen team.

Voor schooljaar 2023-2024 hebben we op de Schalm een flexibele schil van 1,2 FTE en daarnaast nog wat losse dagen in verband met kleine overlap van werktijdfactoren. Deze flexibele schil wordt als er geen ziekte of verlof speelt maximaal ingezet om de niveaugroepen te bemensen. Wanneer iemand afwezig is wegens ziekte of verlof wordt de groep opgevangen.

In het extreme geval dat de flexibele schil volledig ingezet is, wordt bekeken welke medewerkers nog kunnen invallen. Denk hierbij aan managementteam met onderwijsbevoegdheid, stagiaires die hun opleiding bijna afgerond hebben, onderwijsassistente of collega's die (tijdelijk) hun werktijdfactor willen opplussen.
slechts in het uiterste geval dat er niemand beschikbaar is, wordt een groep naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zijn de leerlingen in de volgende basisgroepen verdeeld:

  • unit jonge kind (leerjaren 1-2)
  • unit kind (leerjaar 3-4-5)
  • unit oudere kind (leerjaren 6-7-8)

Een unit bestaat uit leerkrachten die samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen en het onderwijs van alle kinderen binnen de unit. De kinderen worden ingedeeld in een eigen basisgroep. De leerkracht van deze basisgroep is het aanspreekpunt voor het kind en de ouders. Om het aanbod op ontwikkelingsniveau te realiseren, werken de verschillende basisgroepen intensief samen en vindt er groepsdoorbrekend onderwijs in units plaats. Kinderen worden op ontwikkelingsniveau uitgenodigd om deel te nemen aan het onderwijs dat past binnen hun ontwikkeling.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Rekenen en taal zijn als expliciet vak opgenomen in het rooster, zoals een instructiekring.

In andere momenten zoals de werkles wordt ook rekenen en taal aan bod gesteld, deze tijd is niet meegerekend.

De kleine pauze is in groep 1-2 niet expliciet opgenomen in de invulling van de onderwijstijd gezien de kinderen de 2x per dag buiten vrij spelen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel is een afgeleide van het bestuursondersteuningsprofiel.

Deze is te vinden op de website van Kerobei

Het team van basisschool De Schalm verzorgt onderwijs aan leerlingen met uiteenlopende onderwijs- en ondersteunings behoefte.

Het volledige ondersteuningsprofiel is als bijlage te vinden.

Samenvattend betekent dit voor de Schalm:

Basisondersteuning   

  • De preventieve en licht curatieve acties vinden plaats binnen een veilig pedagogisch klimaat.
  • De school beschikt over een planmatige wijze van handelen bij kinderen van verschillende zorgniveaus.
  • De onderwijs-ondersteuningsstructuur is er op ingericht om kinderen de passende zorg te bieden.
  • Bij kinderen bij wie meer nodig is kan externe hulp worden ingezet.
  • De school werkt planmatig en volgt de ontwikkeling van kinderen aan de hand van ontwikkelingslijnen en een volgsysteem met gestandaardiseerde toetsen.

Extra ondersteuning

  • Voor een uitgebreide uitleg van de beschikbare ondersteuning voor leerlingen verwijzen we u naar het bovenschools ondersteuningsprofiel op de site van onze school.
  • Daarnaast adviseren we u om een afspraak te maken om met ons in gesprek te gaan over de ondersteuningsbehoefte van uw kind en de mogelijkheden op onze school. Het ondersteuningsprofiel verheldert in hoeverre de mogelijkheden van de school passen bij de onderwijsbehoefte van een leerling.
  • Wanneer de leerling niet geplaatst kan worden, zal in overleg met de commissie bovenschoolse ondersteuning worden gezocht naar een passende plaats voor deze leerling. Dit valt onder de zorgplicht die school en bestuur hebben. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 start een medewerker met de post HBO opleiding Specialist Sportieve en gezonde school.

Hiermee willen wij het algeheel welbevinden en de gezondheid van de kinderen stimuleren en een structurele plek laten innemen in ons onderwijsaanbod.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

PA 't Beertje van Spring Kinderopvang grenst aan de lokalen van unit jonge kind en waar mogelijk wordt de samenwerking actief opgezocht. 
Om deze ontwikkeling een extra stimulans te geven, vindt er geregeld overleg plaats en is er een subsidieaanvraag gedaan om in 2023-2024 een gezamenlijk scholing te gaan volgen op het vlak van thematiseren en spel en spelbegeleiding.

Terug naar boven