Basisschool "De Maasparel"

Nieuwendijk 22 6107 AW Stevensweert

Hoofdingang via de grote speelplaats. Links, achter het hek, het kindercentrum Ut Kerreraad.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Volgen van de leerlingen: het leerlingvolgsysteem

Leerresultaten: Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken wij met toetsen. Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het CITO Leerling in Beeld systeem (LOVS) voor de vakken taal, lezen en rekenen. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd.Verder wordt vanaf groep 1 en 2 gebruik gemaakt van het observatie-instrument van de methode en het protocol leesproblemen en dyslexie.Vanaf groep 3 t/m 8 worden de methodegebonden toetsen van rekenen, taal en begrijpend lezen afgenomen. De resultaten van de toetsen van Cito en de methodegebonden toetsen komen in de groepsbesprekingen met de intern begeleider aan de orde. De leerkracht en de intern begeleider kunnen externe ondersteuning krijgen in het mee beoordelen van de ondersteuningsbehoeften van het kind. Het leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van leerlingen die extra aandacht nodig hebben.We kunnen de resultaten die we behalen ook vergelijken met de gemiddelde resultaten van andere basisscholen in Nederland. Daarmee zien we of ons onderwijs de kwaliteit heeft die we willen bieden.

2x per jaar groepsbespreking met leerkrachten, leraarondersteuner en IB-er.

2x per jaar schoolzelfevaluatie a.d.h.v. midden en eind opbrengsten van het LOVS met team.

Vanuit de analyses kunnen kinderen extra ondersteuning krijgen door de leerkracht in de groep en door de leraarondersteuner op het leerplein. Extra ondersteuning is ook ter verrijking voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopig advies:Tijdens de eindgesprekken in groep 7 krijgen ouders en kinderen een voorlopig schooladvies. Dit is een advies gebaseerd op toetsresultaten en kindkenmerken.

Afname toetsen groep 8: In groep 8 nemen we de B-toetsen af in oktober/november. Het gaat om de toetsen taalverzorging, rekenen-wiskunde en begrijpend lezen.Avi (voor de leerlingen zonder Avi-plus) en DMT afnames voor alle leerlingen worden afgenomen in het medio-moment.

Oudergesprekken groep 8:

*Begin oktober facultatieve oudergesprekken op sociaal-emotioneel vlak (schoolbreed)

*Na de B-toetsen die worden afgenomen om analyses te maken richting de doorstroomtoets kunnen ouders contact opnemen met leerkracht om een gesprek aan te vragen over toekomstige leerdoelen

*In de maand januari worden de adviesgesprekken gevoerd

*In maart, n.a.v. de uitslag van de doorstroomtoets, vinden gesprekken plaats met ouders van leerlingen die hoger scoorden dan het schooladvies

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het welbevinden van het kind staat voorop. Hierbij zijn vertrouwen en veiligheid de basis.

Samen leren en samenwerken maakt sterk.

We gaan uit van de kernwaarden: veiligheid, eigen verantwoordelijkheid, respect en verbondenheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen werken en samen leren
  • vertrouwen
  • zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven