Basisschool "De Maasparel"

Nieuwendijk 22 6107 AW Stevensweert

Hoofdingang via de grote speelplaats. Links, achter het hek, het kindercentrum Ut Kerreraad.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 13 personen:

een leerkrachtondersteuner, onderwijsassistent, leerkrachten, intern begeleider, directie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er is een vervangingsbeleid van de stichting. Zie de website van de stichting www.Wijzersinonderwijs.nl - documenten - vervangersbeleid Midden Limburg

Door de huidige grote personeelsproblematiek, zijn er geen vervangers meer beschikbaar, ondanks dat we een vervangerspool hebben. Deze leerkrachten en onderwijsassistenten zijn continu bezet m.n. in langdurige vervangingen. Als een personeelslid afwezig is, vragen we ons eigen personeel om extra te komen werken. Als we geen vervanging hebben, zullen de kinderen een of meerdere dagen thuis moeten blijven.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsdoorbrekend werken:

Om beter tegemoet te kunnen komen aan voornamelijk de onderwijsbehoeften van leerlingen werken we groepsdoorbrekend en op het leerplein voor de groepen 3 t/m 8. Hoe ziet dit er uit? Start en afsluiten van de ochtend in de eigen groep. In de middag blijven de kinderen in hun eigen groep.Voor de vakken taal, lezen, rekenen en schrijven krijgen ze instructie door een leerkracht in een wisselende groep. De kinderen zijn ingedeeld per vak naar instructiebehoefte/niveau. Op het leerplein (de grote hal midden in de school) begeleidt de leerkrachtondersteuner  de leerlingen die zelfstandig opdrachten verwerken/krijgen. Zij biedt ook instructie/inoefening/herhaling/verrijking.Hierdoor kan de leerkracht zich effectiever richten op de instructie ; max. 3 instructieniveaus per vak. Per les en instructiegroep ontmoeten kinderen weer andere kinderen. Ze krijgen dan samen instructie en gaan zelfstandig opdrachten maken. Kinderen kunnen voor ieder vak wisselen van ruimte: de klaslokalen en het leerplein. Naast de intensievere aandacht op niveau, leren de kinderen hier: Samenwerken - Zelfstandiger te werken - Eigen verantwoordelijkheid te dragen - Plannen. Ook de groepen 1 en 2 werken bij activiteiten groepsdoorbrekend met groep 3 en met de peutergroep.

Leesonderwijs uitgelegd:

In groep 3 beginnen de kinderen officieel met het leren lezen. Er wordt gewerkt met de methode Veilig leren lezen. In groep 3 is het leren lezen erg belangrijk. Voor de groepen 4-8 gebruiken we voor het voortgezet technisch lezen Station Zuid. Deze methode biedt aanbod op 3 niveaus. We besteden veel aandacht aan het leren van goed technisch lezen van de tekst. “Avi”-lezen, ieder kind leest op zijn eigen niveau. Dit doen we groepsdoorbrekend. In de hogere groepen komt de nadruk steeds meer op het begrijpend en studerend lezen te liggen.  Jaarlijks worden er op school activiteiten georganiseerd rondom kinderboekenweek en de voorleeswedstrijd en is er de mogelijkheid om gebruik te maken van de activiteiten vanuit het bibliocenter.

Tutorlezen/LIST-lezen

We willen een effectieve invulling geven aan het leesonderwijs voor groep 3 tot en met 8 d.m.v. tutorlezen/LIST-lezen (Lezen IS Top).            Het is belangrijk dat alle leerlingen in een steeds hoger tempo gaan lezen, zonder te spellen of te raden. Daarvoor is heel veel oefenen belangrijk. “Kilometers maken met lezen”. In de groep wordt dit geoefend en getoetst. Naast de leestijd die in de groepen geboden wordt hebben we als school voor het volgende organisatiemodel technisch lezen gekozen.1. De leerlingen die stagneren in hun leesontwikkeling krijgen extra instructie met een  apart programma van een leerkracht. Ouders worden hier altijd bij betrokken.2. De leerlingen met een voldoende leesontwikkeling krijgen een extra ondersteuning in leestempo oefenen om een hapering in de leesontwikkeling te voorkomen. Deze leerlingen willen we gaan helpen met tutorlezen.3. Als AVI-niveau E4 beheerst is, gaan ze LIST-lezen.

Wat is tutorlezen?

Tutorlezen is een samenwerking tussen 2 of 3 leerlingen. Bijvoorbeeld 2 leerlingen met hetzelfde niveau en een leerling uit groep 7 en 8 (die dus op een hoger niveau leest). De oudere leerling wordt de tutor genoemd. Zij gaan 3x per week 20 minuten samen lezen uit een boek op het niveau van de jongere leerling. In deze tijd wordt niet alleen gelezen, maar worden ook vragen gesteld door de tutor. Tutoren worden geleerd hoe ze leerlingen kunnen corrigeren en dat ze een verantwoordelijke taak hebben.

Wat is List-lezen? 

Een LIST (Lezen IS Top) leesles start/eindigt met een mini-les, gegeven door de leerkracht. De leerkracht leest een stukje voor, brengt de groep in lees sfeer en geeft de leerlingen een leesvraag mee. Daarna gaan de leerlingen stillezen in een aantrekkelijk, leeftijdsadequaat leesboek. De les wordt gezamenlijk afgesloten door een terugblik op de leesvraag en uitwisselen van ervaringen.

Burgerschapsonderwijs:

Burgerschapsonderwijs gaat over de ontwikkeling van leerlingen tot democratische burgers. Zij krijgen daarvoor kennis en vaardigheden aangeboden, ze worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen.

De school als oefenplaats: Op onze school wordt burgerschapsonderwijs vorm gegeven binnen de kaders van de wet. De kerndoelen van Burgerschap zijn ons uitgangspunt. Op stichting- en schoolniveau is een beleidsplan over Actief Burgerschap. De belangrijkste basis is voor ons de context van de school. Als we spreken over burgerschapsonderwijs in de basisschool, benoemen we vaak dat de school de ‘ideale oefenplaats is voor leerlingen’. Burgerschapsvorming zit op onze school verweven in vakgebieden als sociaal-emotionele vorming, zaakvakken, cultuuronderwijs en taal bijvoorbeeld. Dit is o.a. in:

-In het kader van de sociaal/emotionele ontwikkeling: De Methode KWINK voor de groepen 1-8 en de weerbaarheidstraining voor groep 8. Het signaleringsinstrument voor de sociaal/emotionele ontwikkeling SCOLL en de "rubriks"- lijst met gedragsdoelen voor de bovenbouw. De "rubriks"-lijst heeft een doorgaande lijn naar het voortgezet onderwijs.

-TV weekjournaal en jeugdjournaal

-In het kader van eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid: dag/weektaken, werkstukken, spreekbeurten, hulp van bovenbouwleerlingen bij activiteiten op school, taakjes in de klas/school, samenwerkend leren. 

-Cultuur en milieuprojecten

-Uitstapjes/excursies naar natuurgebieden, bedrijven en organisaties in de omgeving.

-De leerlingenraad van school en de kinderraad van de gemeente Maasgouw. 

ICT 

Onze school maakt gebruik van de Prowise Go omgeving van Prowise. In deze omgeving vinden de leerlingen hun gebruikelijke digitale oefenstof terug. Deze omgeving is volledig cloud-based en draait op de functionaliteit van producten van Google zoals de “G-suite” omgeving. De kinderen werken op chromebooks. Er zijn 2 iPads op school voor gebruik door leerlingen, met name in de onderbouw. De vaardigheden die nodig zijn voor het leren verzamelen en verwerken van informatie van het internet worden in de midden- en bovenbouw aangeleerd.

Deze vaardigheden zijn:

-Kunnen inloggen in Prowise Go op het chromebook.

-Via Prowise Go de voor de groep beschikbare applicaties kunnen openen en hiermee werken.

-Een webpagina opvragen-Een webpagina (of delen hiervan) afdrukken en opslaan.

-Het formuleren van de juiste trefwoorden voor een zoekmachine.

-Gericht zoeken op het internet-Verwerken van informatie.

-Presenteren van de gevonden informatie in bijvoorbeeld Prowise Presenter of andere presentatie software.

Concreet betekenen deze competenties voor onze leerlingen het volgende:In de onderbouw (1 t/m 4)

-Leren omgaan met een chromebook met touchscreen

-Leren omgaan met iPad. 

-Gebruik van educatieve software in Prowise Go of iPad.

-Wat mag je wel of niet op het chromebook of iPad.

In de midden en bovenbouw (gr 5 t/m 8)

-Idem als bij onderbouw, aangevuld met:

-Het chromebook kunnen opstarten en inloggen in Prowise Go

-Programma’s vanuit Go opstarten en afsluiten.

-Werken in Google Drive, Google Documents, Google Presentaties en Prowise Presenter (Bij werkstukken en spreekbeurten geeft de leerkracht hierin indien nodig korte instructie.)

-Een tekst leren opslaan, afdrukken en bewerken.

-Een webpagina opvragen, onder toezicht van de leerkracht.

-Informatie zoeken op internet. Deze informatie verwerken in werkstukken en spreekbeurten.

-Gebruik van en opzoeken met Google Maps en Google Earth

-In groep 6-7-8 wordt ook de weektaak en huiswerk digitaal gemaakt. 

Kinderen zijn steeds jonger online via (spel)computers, tablets of zelfs mobiele telefoons. Het wordt steeds moeilijker om te weten wat zij online doen en om hen daarin te begeleiden. Het betekent dat kinderen steeds jonger zelfstandig beslissingen moeten nemen over bijvoorbeeld het plaatsen van berichten of foto's, hun eigen gedrag online maar ook over hoe zij reageren wanneer de media hun emoties aanspreken.Het is dus van belang dat kinderen niet alleen mediakennis krijgen aangeboden, maar dat zij bijvoorbeeld ook inzicht krijgen in het vaak subtiele beroep dat media doen op hun gevoelsleven. Daarnaast is het nodig om kinderen te stimuleren zélf na te denken over hun motivatie en mogelijke strategie om slim met media om te gaan. Dat maakt kinderen krachtig in hun eigen online wereld. Ze moeten het zelf doen!

In alle groepen wordt daarom gewerkt met de doorlopende leerlijn van het Nationaal Media Paspoort met daarbij in de bovenbouw de MediaMasters game voor groep 7 en 8 en de MediaMasters Club lessen voor groep 6, 7 en 8. Hierin wordt leerlingen geleerd digitaal vaardiger te worden maar ook is er aandacht voor wettelijke en morele grenzen op het internet, zodat kinderen leren hoe ver ze mogen gaan en wat de risico’s zijn van het overtreden van deze regels. Ook in onze methode voor sociaal emotioneel leren “Kwink” is er aandacht voor mediawijsheid.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Levensbeschouwing zit in meerdere bovenstaande vakonderdelen, m.n. oriëntatie op jezelf en de wereld/samenleving.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Meer over deze informatie in Ouderportaal bij de Boekenkast.

Extra ondersteuning leerlingen-Op school is een intern begeleider aanwezig, Anneke Lechner, met als taak het begeleiden van leerkrachten in de ondersteuning van leerlingen met extra ondersteuningsbehoften. Zij heeft ook de contacten met externen.-Informatie over de ondersteuningsstructuur.-Informatie over passend onderwijs.-Informatie over leerlingen met meer- en hoogbegaafde capaciteiten.-Informatie over doublure.-Informatie over doorstroom van groep 1 en 2 naar 3.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben geen extra mogelijkheden dan zoals onderstaand beschreven. Daarbij is ons budget beperkt.

De externe ondersteuning staat beschreven in het ondersteuningsprofiel van de school. Zie de bijlage en dit document staat op de website en in ouderportaal.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is een doorgaande lijn in aanbod vanuit de peutergroep van Ut Kerreraad. Zij gebruiken een methode die heet Peuterplein en het signaleringsinstrument KIJK. Handelingsplannen voor VVE kinderen vanuit de peutergroep gaan door in de kleutergroepen. Er is een warme overdracht tussen pedagogisch medewerker en leerkrachten. Intern begeleider is betrokken bij (instromende ) peuters met ondersteuningsbehoeften. We maken gebruik van de gezamenlijke ruimten van de peutergroep, speelzaal, kleuterplein en kleutergroepen. Peuters komen meespelen en kennismaken in de kleutergroep.De kleuters zitten in combigroepen 1/2. Binnen deze groep staat de ontwikkeling van het kind centraal. Vanuit de methoden Schatkist, Pennenstreken, het rekenprogramma Getal en Ruimte Junior en Kwink (sociaal emotionele ontwikkeling), worden activiteiten in de grote kring, groepjes en individueel aangeboden. Het richt zich op de taal-denk ontwikkeling, rekenvaardigheden, motorische ontwikkeling, creatieve ontwikkeling en sociaal- emotionele ontwikkeling. Dit staat gepland in een dagrooster en doelen voor kinderen staan genoteerd in een themaplan. Als signaleringsinstrumenten gebruiken we: Scoll, observatielijsten Schatkist en Protocol leesproblemen en dyslexie. Bij de overgang naar groep 3 hanteren we het "protocol overgang 1 - 2 naar 3 ". Deze staat in Ouderportaal.

Voor de kleuters zijn de 3 jaarlijkse oudergesprekken a.d.h.v. een portfolio. En bij de startende kleuters het wengesprek.

Terug naar boven