Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Stellegors start het schooljaar 2023-2024 met 5 groepen:
- groep 1/2- groep 3
- groep 4/5
- groep 6/7
- groep 8
We bieden op verschillende niveaus instructie aan en proberen bij de verwerking zoveel mogelijk rekening te houden met de verschillen tussen de leerlingen. We maken hierbij gebruik van Chromebooks (laptop met als besturingssysteem Google Chrome), waardoor de kinderen leerstof op hun eigen niveau krijgen aangeboden.
Voor extra ondersteuning van leerlingen, die extra aandacht of meer uitdaging nodig hebben, hebben we de beschikking over 3 onderwijsassistentes en een Remedial Teacher.
Een vakleerkracht muziek verzorgt de muzieklessen structureel in groep 3.
Godsdienstig Vormings Onderwijs (GVO) wordt aangeboden aan de groepen 3 t/m 8.
Humanistisch Vormings Onderwijs (HVO) wordt aangeboden aan de groepen 3 t/m 8.
De keuze voor GVO of HVO is een beslissing van de ouders / verzorgers.
De getoonde uren zijn gemiddelden. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften stemmen we de onderwijstijd af op de leerlingen en de groep.
De onderwijstijd over 8 jaren is door de onderwijsinspectie vastgesteld op minimaal 7520 uur. Voor de groepen 1 t/m 4 is dat tenminste 3520 uur, in de groepen 5 t/m 8 is dat minimaal 3760 uur.
Stellegors heeft ervoor gekozen de leerlingen van groep 1 en 2 op vrijdagmiddag vrij te roosteren.
De getoonde uren zijn gemiddelden.
We proberen waar mogelijk vakoverstijgend les te geven. Dit houdt in dat we leerdoelen inoefenen bij verschillende vakgebieden. Wat je leert bij begrijpend lezen, ga je ook toepassen bij wereldoriëntatie, taal en rekenen.
Passend onderwijs
Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (SWVPO) draagt zorg voor passend onderwijs op Goeree-Overflakkee. Het SWV PO is een vereniging en de besturen van de scholen op het eiland zijn lid. Het SWV PO beslaat dus het hele eiland. Vanuit het SWV PO is er een visie over passend onderwijs neergezet en is er beleid gemaakt om passend onderwijs vorm te geven, meer hierover is te lezen op de website van het Samenwerkingsverband (www.swvgo.nl).
Basisondersteuning
Elke school op het eiland biedt een afgesproken basis aan ondersteuning aan alle leerlingen. Dit houdt in dat binnen de groep rekening wordt gehouden met verschillen tussen leerlingen. Sommige leerlingen werken sneller, terwijl andere leerlingen misschien extra instructie nodig hebben. Er wordt gewerkt op maat van de behoeften van de leerlingen in de groep. De afspraak is dat elke school daarbij voldoet aan de standaard die met elkaar in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Extra ondersteuning
Als een kind niet genoeg heeft aan de basis aan ondersteuning op school (zie daarvoor onder: ‘basisondersteuning’) dan biedt de school extra ondersteuning. In dit geval wordt goed gekeken wat de leerling nodig heeft. De school bepaalt concrete doelen voor het kind en bepaalt wat daar extra voor nodig is, binnen de mogelijkheden van de school. Wat die mogelijkheden zijn, staat in het ‘schoolondersteuningsprofiel’ van de school. Elke school heeft het profiel op haar website staan. Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. We beschikken over veel deskundigheid in ons team. Leerkrachten zijn allemaal bevoegd en we borgen de kwaliteit door voldoende nascholing. Daarnaast kunnen we externe specialisten inroepen en het samenwerkingsverband om ondersteuning vragen. Dit doen we pas nadat we toestemming van de ouders hiervoor hebben.
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
Er zijn ook kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Door alle scholen op Goeree-Overflakkee is een beleidsplan opgesteld om deze leerlingen in een vroeg stadium te signaleren, te diagnosticeren en praktisch te begeleiden. Binnen de eigen school wordt de basisstof “gecompact”en krijgen de leerlingen uitdagende verdiepingsstof. Streven is dat in 2022 iedere school een zgn. “talentbegeleider” heeft, die de scholen gericht ondersteunt om te voldoen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. In de bovenbouwgroepen is er voor deze leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan pluslessen op verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In ons huidige jaarplan staan de volgende ontwikkelpunten:
- lessen en zorg begrijpend lezen
- lessen rekenen
- aanpak sociaal emotioneel leren
- aanpak NT-2 kinderen
- aansluiting met peuters en BSO
Basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven werken nauw samen om een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Er is sprake van een goede overdracht, wanneer een kind op 4 jarige leeftijd overstapt naar de basisschool. Alle kinderen verdienen een goede start op de basisschool. Sommige kinderen hebben daarbij een extra steuntje in de rug nodig. Daarvoor is, in samenwerking met de gemeente Goeree-Overflakkee, het VVE beleid opgesteld. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) houdt in dat een kind in aanmerking komt voor extra ondersteuning, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van spraak en taal. Met voorschoolse educatie krijgt een kind tussen 2 ½ en 4 jaar extra begeleiding in de kinderopvang / op de peuterspeelzaal. Vroegschoolse educatie is voor kinderen van 4 tot 6 jaar, die al naar de basisschool gaan. Dankzij het VVE programma kan een achterstand in de ontwikkeling worden voorkomen of ingehaald, zodat het kind een goede start kan maken op de basisschool. Een verwijzing voor VVE wordt verstrekt door de jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin.