Daltonbasisschool Fredericus

Pastoor Schuttestraat 30 8395 TN Steggerda

Schoolfoto van Daltonbasisschool Fredericus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Opbrengsten
Ons onderwijs is geen vrijblijvende aangelegenheid. We streven naar optimale opbrengsten op de gebieden taal, rekenen, begrijpend lezen, informatieverwerking en sociaal emotionele ontwikkeling. We vinden het van belang dat kinderen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs.
Bij de beoordeling kijkt de inspectie naar de behaalde referentieniveaus op de eindtoets in de laatste drie schooljaren. Gekeken naar onze opbrengsten van de afgelopen drie jaar voldoen wij ruimschoots aan de norm die de inspectie voor onze school stelt. 

2020-2021: 1F: 95,93% 2F/1S: 67,57%

2021-2022: 1F: 94,8% 2F/1S: 64,4%

2022-2023: 1F: 92,5% 2F/1S: 55%

Signaleringswaarde van de inspectie voor onze school is: 1F: 85,0% 2F/1S: 47,3%

Wij zien een licht dalende trend, met name op het gebied van rekenen en technisch lezen. Waarbij het onderdeel meten en meetkunde het laagste scoort. Hier gaan wij aankomend schooljaar extra op inzetten middels projecten, vernieuwde didactiek en persoonlijke leerdoelen van kinderen.

Terugblik op voorgaande schooljaar
In schooljaar 2022-2023 is er hard gewerkt om Blink Lezen goed neer te zetten met als doel het leesplezier te vergroten en daarbij het begrijpend lezen te versterken. Het leesplezier is sterk gegroeid binnen de school, er is veel aandacht aan lezen in de groep, samen met je maatje of individueel. Toch zien we, ondanks de interventie, een dalende trend m.b.t. technisch lezen.
Ook heeft de visie centraal gestaan, hoe is deze zichtbaar in de school, wat doen we goed en waar kunnen we aandacht aan besteden? De Daltonvisitatie heeft ons groen licht gegeven om de komende 5 jaar verder te gaan werken met Dalton. Parels zijn de verbeterborden in de groepen waardoor leerdoelen zichtbaar worden. We mogen het Daltononderwijs stevig neer gaan zetten.
Dit schooljaar is er een interne audit geweest. Een audit is een onderzoek naar de kwaliteit van een (onderwijs)organisatie. Intern betekent dat het vanuit stichting Catent georganiseerd is. Het uitgangspunt is dat een audit een bijdrage levert aan de kwaliteitszorg en -verbetering. Er wordt gekeken naar de goede dingen die gebeuren en waar we als school verder in kunnen ontwikkelen. Ontwikkelpunten zitten op het gebied van verbinding en didactiek. Dit aandachtspunt nemen we in het schoolplan van komend jaar. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten van ons onderwijs
Om de leerprestaties en ontwikkelingen van de leerlingen goed te kunnen volgen, nemen we onder andere methode gebonden en niet-methode gebonden toets af (van O.A. IEP/CITO). Bij methode gebonden toetsen wordt gemeten of de lesstof, die in de voorgaande periode aangeboden is, voldoende beheerst wordt. Bij Cito-toetsen meten we de leervorderingen over een langere periode. Aan de hand van deze genormeerde toets-gegevens maken we een vergelijking met de landelijke resultaten.
In groep 1/2 wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd aan de hand van een observatiesysteem (Mijn Kleutergroep). Bij deze groepen worden de observaties vastgelegd, geanalyseerd en tijdens de groepsbespreking uitgewerkt met de intern begeleider en directeur. 

Elke leerkracht analyseert de resultaten van de niet-methode gebonden toetsen (Cito), van vragenlijsten voor sociale ontwikkeling en van de Centrale Eindtoets (IEP) voor zijn/haar groep. Deze analyse wordt uitgewerkt in de groepsbesprekingen met de intern begeleider en directeur.
Op basis van de resultaten en de analyse worden verbeterpunten in ons onderwijsaanbod doorgevoerd. We zorgen voor een zorgvuldige verslaglegging van ons onderwijsaanbod, de resultaten en de analyses. 
Tweemaal per jaar worden deze resultaten op schoolniveau geanalyseerd en besproken. Op deze wijze kunnen gezamenlijk zorg dragen voor de ontwikkeling van de leerlingen en daar waar nodig ons lesaanbod en/of methoden aanpassen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We proberen ervoor te zorgen, dat onze leerlingen hun schoolloopbaan vervolgen op het niveau dat mag worden verwacht op grond van hun kennis, vaardigheden, motivatie en werkhouding. De adviezen die we geven zijn gebaseerd de gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, de observatie(s) van de leerkrachten en de motivatie van de leerling en zijn (haar) ouders. Het advies voor het voortgezet onderwijs dat een leerling krijgt wordt vergeleken met de eerder vastgestelde verwachting eind groep 7 en november groep 8, voorafgaand aan de afname van de verplichte eindtoets.

Hieronder vindt u de plaatsing van de leerlingen binnen het voortgezet onderwijs. De school volgt de leerlingen tijdens hun vervolgloopbaan in het voortgezet onderwijs. Vrijwel alle kinderen worden juist geadviseerd en zitten na 3 jaar nog op hetzelfde niveau als het door de school gegeven schooladvies. Jaarlijks evalueert de school de gegeven adviezen en de voortgang op het voortgezet onderwijs met de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.

Welke schooladviezen heeft de school aan de leerlingen gegeven in 2022-2023?

9,1% Basis

9,1% Basis/Kader

9,1% Kader

9,1% Kader/TL

27,3% TL

18,2% TL/Havo

18,2% Havo/Vwo 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school draagt zorg voor een gemoedelijke, veilige en ordelijke omgeving. Deze elementen zorgen ervoor dat, naast persoonlijke aandacht en kwalitatief goed onderwijs, elk kind zich zo volledig en harmonieus mogelijk kan ontwikkelen. In de sfeer van wederzijds vertrouwen en respect leren we de kinderen respectvol met elkaar omgaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol omgaan met elkaar
  • Eerlijkheid en vertrouwen
  • Oog hebben voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven