Daltonbasisschool Fredericus

Pastoor Schuttestraat 30 8395 TN Steggerda

Schoolfoto van Daltonbasisschool Fredericus

Het team

Toelichting van de school

De leeftijd van de verschillende teamleden is divers. Medewerkers verbinden zich veelal voor langere tijd aan de school.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van een leerkracht proberen wij eerst de groep intern op te vangen. Mocht dit niet mogelijk zijn dan bellen wij met een personeelsbemiddelingsbureau waar wij als stichting bij aangesloten zijn voor een invaller. Zij hebben een database met invalleerkrachten. Mocht er niemand beschikbaar zijn dan zijn wij genoodzaakt een groep leerlingen naar huis te laten gaan.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering
Op onze school zitten de kinderen in combinatiegroepen bij elkaar in zogenaamde basisgroepen. Dit jaar zijn de volgende groepen geformeerd: Een groep 1-2,  een groep 3-4, een groep 5-6 en een groep 7-8. Kinderen krijgen de instructies van hun eigen leerkracht. Wanneer een leerling moeite heeft met een bepaald vak of de stof van een bepaald vak de leerling gemakkelijk af gaat, is het mogelijk om in een andere groep de instructie van het desbetreffende vak te volgen.

De leerkrachten worden op verschillende momenten ondersteund door een onderwijsassistent. Deze beantwoordt vragen van kinderen of begeleidt kleine groepjes kinderen. Kinderen verwerken de stof in de eigen groep of vanaf groep 3 op het leerplein. Hier mogen zij samen of alleen werken.

Kinderen verwerken de stof in de eigen groep of vanaf groep 3 op het leerplein. Hier mogen zij samen of alleen werken.

Aanbod
Behalve met methodes, werken wij met opdrachten en materialen die we zelf ontwikkelen. De combinatie biedt ons de kans om zowel vanuit de onderwijsdoelen als vanuit de behoeften en de belevingswereld van ieder kind te werken. We maken gebruik van de volgende methodes:
-Rekenen: Getal en ruimte junior (gr. 3 t/m 8)
-Technisch Lezen: Lijn 3 (gr. 3) Blink lezen (gr. 4 t/m 8)
-Begrijpend lezen: Blink lezen (gr. 4 t/m 8)
-Taal: Taal actief (gr. 4 t/m 8)
-Spelling: Lijn 3 (gr. 3), Taal Actief (gr. 4 t/m 8)
-Engels: Take it Easy (gr. 7/8)
-Aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschap, natuur en techniek: Blink geïntegreerd (gr. 5 t/m8)
-Godsdienst/levensbeschouwing: Kleur (gr. 1 t/m 8)
-Sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap: Soemo met komend jaar een overstap naar Kwink
-Verkeer: Streetwise en Let's Go

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 gaan de kinderen 23:45 uur per week naar school. Er wordt voornamelijk thematisch gewerkt aan de doelen die horen bij deze leeftijdsgroep. Binnen de thema's wordt doelgericht aandacht besteed aan de taal-, reken- motorische- en sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. Via 'Mijn Kleutergroep' wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Normuren basisonderwijs
Een kind op de basisschool moet het volgende aantal uren onderwijs krijgen:? 
de eerste 4 schooljaren (onderbouw): minimaal 3.520 uur;
de laatste 4 schooljaren (bovenbouw): 3.760 uur. 
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw. Er is geen maximum aan het?aantal uren onderwijs per dag. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs
Passend Onderwijs is de naam voor hoe we er binnen het onderwijs voor zorgen dat alle kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.  

Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, werken scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. Onze school behoort bij samenwerkingsverband primair onderwijs Friesland 2101, Fonteinland 11, 8913 CZ Leeuwarden, tel. 0582948937.

Vanuit de verschillende regionale verbanden worden middelen aan Stichting Catent verstrekt om passend onderwijs in de scholen van Stichting Catent te realiseren.
De afgelopen jaren is binnen Catent flink ingezet op een stevige 'basisondersteuning'. Dit betekent dat iedere leerling in onze scholen kan rekenen op zorgvuldige begeleiding gericht op een optimale ontwikkeling. Bij sommige leerlingen zien we dat er specifieke onderwijsbehoeften zijn die vragen om wat extra ondersteuning. Stichting Catent zorgt ervoor dat het merendeel van deze extra ondersteuning gerealiseerd kan worden. De extra ondersteuning, veelal afkomstig van leerkrachten binnen Catent die zeer specifieke expertise hebben opgebouwd en/of onderwijsspecialisten van het Expertiseteam van Catent, wordt pas ingezet na overleg met u als ouder(s). De groepsleerkracht en/of de intern begeleider gaat hierover met u als ouder(s) in gesprek. Indien we binnen Catent niet de gewenste expertise hebben, werken we met scholen in de regio samen die de gewenste deskundigheid kunnen bieden.   

Ondersteuningsprofiel
In het kader van Passend Onderwijs heeft onze school een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dat wil zeggen dat we in kaart hebben gebracht waar onze kwaliteiten liggen en waar we als school tegen grenzen aanlopen bij de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Als school sluiten we aan bij het basis ondersteuningsprofiel van het SWV waarbinnen we vallen. Aanvullend daarop hebben we als school een School Ondersteunings Profiel (SOP) opgesteld waarin is opgenomen wat we daarbij als school aan extra ondersteuning kunnen aanbieden. Ons ondersteuningsprofiel ligt ter inzage bij de directeur. Een samenvatting kunt u vinden op de website van onze school www.fredericus.nl   

Eigen leerlijn en ontwikkelingsperspectief
Soms zal een kind bij één of meerdere vakken met een aangepast programma gaan werken: een eigen leerlijn. De leerling haalt op dat gebied niet het eindniveau van de basisschool, maar we stellen het aangepaste programma zo op dat er aansluiting is bij het vervolgonderwijs waarvan we verwachten dat de betreffende leerling na de basisschool zal instromen. We proberen het minimum einddoelen zoveel mogelijk te behalen. De school stelt samen met de orthopedagoog (zijnde de trajectbegeleider van de school uit het Expertiseteam van Catent) dan wel met andere experts binnen de stichting en met u als ouders een ontwikkelingsperspectief op. Het ontwikkelingsperspectief geeft o.a. de specifieke begeleiding op school, de verwachte leeropbrengst en het te verwachten uitstroomresultaat weer van een leerling in het basisonderwijs.

Dyslexiebeleid
Op het gebied van dyslexie heeft de school een dyslexieprotocol opgesteld. Het dyslexieprotocol van de school is geschreven aan de hand van de landelijk ontwikkelde dyslexieprotocollen (Expertisecentrum Nederlands) en geeft houvast bij het stap-voor-stap opsporen van lees- en spellingproblemen, het signaleren van dyslexie, het bieden van de juiste hulp en het begeleiden van dyslectische leerlingen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de school. 

Catent Commissie Arrangeren en Toewijzen (CCAT)
De CCAT is een commissie waar leden van het Expertiseteam van Catent aan deelnemen en heeft als taak: het arrangeren en toewijzen van ondersteuning op basis van onderwijs(zorg)behoeften van een leerling wanneer er sprake is van handelingsverlegenheid van de school. Sinds 2023 werken we binnen Catent met Ondersteuningsgelden Passend Onderwijs. De school heeft een plan op welke manier zij deze gelden inzetten voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte. Wanneer er daarnaast extra middelen nodig zijn voor een leerling, kunnen scholen een aanvraag indienen bij de CCAT. Voordat een leerling wordt besproken in de CCAT, vindt een gesprek plaats tussen de onderwijsadviseur/orthopedagoog vanuit het Expertiseteam van Catent, ouders, leerkracht(en) en intern begeleider. De in het gesprek besproken punten worden door de IB-er genotuleerd, en worden vervolgens met alle betrokkenen gedeeld.

Binnen de CCAT worden de onderwijs(zorg)behoeften van de leerling en de handelings-verlegenheid van onze school besproken, gewogen en afgezet tegen het school-ondersteuningsprofiel. De CCAT besluit vervolgens over het toekennen van begeleiding en ondersteuning aan de school, in de vorm van een “arrangement”. 

Tevens kan de CCAT beslissen over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) indien plaatsing op een school voor S(B)O het beste arrangement voor de leerling is. Voor de meeste scholen geldt dat deze taak ligt bij een commissie van het samenwerkingsverband, waarbij veelal ook onderwijsadviseurs vanuit Catent aansluiten. In elke landelijk vastgestelde regio Passend Onderwijs is er (naast de CCAT) een “Commissie Toewijzing”, die zorgt voor het afgeven van de wettelijk vastgestelde toelaatbaarheids-verklaring voor het S(B)O.
Voor vragen over Passend Onderwijs kunt u terecht bij de directeur of intern begeleider van onze school. Meer informatie vindt u op de website van Catent: Passend onderwijs Catent en op www.passendonderwijs.nl 

Bezwaar
Tegen de beslissing van de CCAT over de toelaatbaarheid van een leerling tot het S(B)O kan door ‘belanghebbenden’ bezwaar worden aangetekend. Belanghebbenden zijn de school en/of de ouders, verzorgers of voogden van de leerling. Voor de behandeling van een bezwaar is Stichting Catent via de regionale verbanden Passend Onderwijs aangesloten bij de landelijke bezwaarcommissie Toelaatbaarheidsverklaring S(B)O. We verzoeken echter alle betrokkenen zich eerst tot de voorzitter van de CCAT te wenden indien een hiervoor genoemd bezwaar zich voordoet.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als school kijken we elke situatie opnieuw. Wij zijn een dorpsschool met een regiofunctie en willen waar mogelijk thuisnabij onderwijs bieden. Wel binnen de mogelijkheden die wij als school hebben en zo dat we tegemoet kunnen komen aan alle kinderen op de school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie op de ontwikkeling van het jonge kind
Wij vinden de zorg voor het jonge kind heel belangrijk. In de eerste jaren wordt de basis gevormd voor een succesvolle schoolcarrière. In de dagelijkse praktijk blijkt dat de ontwikkeling van kinderen niet gelijkmatig is, maar vaak sprongsgewijs verloopt. Na een volgend stapje in de ontwikkeling volgt een stabiliseringsfase. Sommige kinderen ontwikkelen zich niet conform de beschreven ontwikkelingsfasen. Sommigen slaan fasen of delen van fasen over zonder gevolgen. Bij anderen is het niet “uit ontwikkelen” van fasen wel van grote invloed op het vervolg. Ze bouwen geen stevige basis op met alle gevolgen van dien. De betrokkenheid van de kinderen bij hun werk is voor de leerkracht een belangrijk richtlijn voor haar/zijn handelen. Door de kinderen emotioneel vrij te laten worden, hun zelfvertrouwen te bevorderen en nieuwsgierig te maken, wordt de basis gelegd om tot leren te komen. 

In ons onderwijs aan de jongste leerlingen gaan wij uit van de nieuwsgierigheid en leergierigheid van de kinderen. We werken thematisch in onze kleutergroep. De thema’s stemmen wij af op de interesses, behoeften en belevingswereld van de kinderen. Binnen elk thema onderzoeken we wat de vragen en leerbehoeften van de kinderen zijn en stemmen onze activiteiten hier op af. Ook maken wij gebruik van onze leefomgeving om rijke thema's te maken. We volgen de ontwikkeling van de kinderen d.m.v. observaties met behulp van het observatiesysteem: Mijn kleutergroep. Hierin zitten de doelen voor het jonge kind verwerkt. Onze lessen, extra begeleiding of uitdaging stemmen we af op deze doelen en observaties. Hierdoor bieden we elke leerling wat hij of zij nodig heeft en bieden we een doorgaande lijn richting groep 3.

Verlengde kleuterperiode, een klas overdoen of overslaan
Af en toe komen we tot de conclusie dat een leerling er nog niet aan toe is om naar de volgende groep te gaan. Dit kan verschillende redenen hebben, op cognitief of sociaal emotioneel gebied. We nemen dan, in overleg met de ouders, het besluit om de kleuterperiode te verlengen of het kind de groep een jaar over te laten doen. We doen dit alleen als alle overwegingen maken dat dit de beste keuze voor een leerling is. 
Ondanks de differentiatie kan het zo zijn dat de aangeboden lesstof structureel als te gemakkelijk wordt ervaren. We kunnen dan overwegen of het in het belang van een leerling is om te versnellen (klas overslaan). De procedure van overleg en het bekijken van de mogelijkheden kent dezelfde duidelijke structuur als bij de beslissing tot een klas overdoen, waarin ouders, de groepsleerkracht en de intern begeleider betrokken zijn. 

Terug naar boven