Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn

De Vesting 15 8332 GL Steenwijk

  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn
  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn
  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn
  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn
  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

Om het onderwijs goed af te kunnen stemmen op de specifieke behoeften van de leerling en op de ontwikkelingen die een leerling doormaakt, is het nodig om efficiënt te registreren. Daarvoor gebruiken we 't Ravelijn gebruik gemaakt van het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys en Cito LOVS. De leerlingendossiers kunnen alleen door daartoe bevoegde medewerkers van 't Ravelijn worden ingezien. Onder bevoegde medewerkers worden verstaan: de directie, de betrokken (vak-)leerkracht, leerkrachtondersteuner, de leden van de Commissie van Begeleiding (CvB), de logopedist, de leerlingenadministratie.

Schoolvorderingen

De groepsleerkracht stelt onder verantwoording van de CievB voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief op. Dit wordt met de ouders/verzorgers besproken en na akkoord bevinding ondertekend. Tijdens ouderavonden wordt de voortgang van de ontwikkeling besproken. Het is belangrijk om de vorderingen van de leerlingen te volgen en te registreren. Daarom worden naast de methodegebonden toetsen ook methode onafhankelijke toetsen afgenomen tijdens de toetsweken in januari en juni. Wij maken hiervoor gebruik van Cito-toetsen, die ook in het regulier basisonderwijs worden gebruikt. Voor onderwijzend personeel zijn de toetsweken een mooi evaluatiemoment van de leerstof die iedere leerling wordt aangeboden, zodat zij daar vervolgens met hun lesstof op aan kunnen sluiten.

In het laatste jaar van het S(B)O wordt er bij de kinderen de eindtoets ROUTE 8 afgenomen. Soms is aanvullend onderzoek noodzakelijk (b.v. een WISC test, onafhankelijke intelligentie test) Deze informatie wordt naast de gegevens van school gelegd. Aan de hand van deze gegevens en de indrukken van de leerkracht, brengt de school advies uit voor het vervolgonderwijs.

Rapport

Twee keer per jaar na de toets weken krijgen de leerlingen een rapport (schoolverslag). Hierin beschrijven we een overzicht aan van de activiteiten en de gemaakte vorderingen. Op de contactmiddag of avond geven we een toelichting op het rapport en is er gelegenheid om vragen te stellen. Ook worden de toets scores besproken.

Soorten toetsen

Op onze school werken we met verschillende soorten toetsen:

1. Methode gebonden voortgangstoetsen: Een hoofdstuk in de lesmethode wordt afgesloten met een toets die gaat over de aangeboden leerstof van dat hoofdstuk. Ook dictees vallen hieronder. In de bovenbouw krijgen de leerlingen leerwerk mee naar huis ter voorbereiding op een toets.

2. Methode onafhankelijke toetsen (twee maal per jaar):

Spelling: CITO
Technisch lezen: DMT en AVI
Begrijpend Lezen: CITO
Rekenen: CITO
Voorbereidend lezen, rekenen, schrijven: CITO

3. Advies test voorschoolverlaters:

Route 8, eindtoets en indien nodig aanvullend onderzoek, bv intelligentie onderzoek.

4. Leerling in beeld / Kindbegrip:
2 x per jaar screening op basis van sociaal emotionele ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na 't Ravelijn

Na groep 8 op 't Ravelijn, volgt het voortgezet (speciaal) onderwijs. Voor iedere leerling kijken we of speciaal onderwijs nog gewenst is en we doen advies hierover uit aan de ouders. Passend onderwijs voor iedere leerling is hierbij het uitgangspunt. Op steeds meer reguliere scholen is het ook voor leerlingen met een extra onderwijsbehoeften mogelijk om (aangepast) onderwijs te volgen.

In februari is er een gesprek over het schooladviesverslag. In dit gesprek lichten we toe welk niveau en type school het beste bij je zoon/dochter past. In het onderstaande schema kunt u zien hoe de uitstroom van onze leerlingen de afgelopen jaren is geweest. Nadat de leerlingen zijn uitgestroomd houden we contact met de VO scholen. Zo weten wij ook of het goed gaat met onze oud-leerlingen.

In mei maken alle eindleerlingen de route 8 eindtoets. Indien de uitslag van deze toets hoger uitvalt dan ons advies, dan kunnen we het advies eventueel bijstellen.

Indien noodzakelijk is er op school mogelijkheid tot nader onderzoek; intelligentieonderzoek, onderzoek op het gebied van zelfredzaamheid en emotionele ontwikkeling. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling vinden we erg belangrijk op onze school. We hebben een duidelijke structuur in het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Twee keer per jaar vullen wij de vragenlijsten van Kindbegrip/Leerling in beeld in en hierop stemmen we de individuele doelen van de leerlingen af. Iedere zes weken bespreken we alle leerlingen en hieruit komen nieuwe handelingen, adviezen etc. rondom de leerling waarmee we verder werken. Tijdens het CvB worden wekelijks leerlingen besproken in een multidisciplinair team. De jeugdconsulent van de gemeente Steenwijkerland sluit hier ook regelmatig bij aan.

Positive Behaviour Support (PBS)

't Ravelijn is sinds juni 2021 een volledig gecertificeerde PBS school. PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het aanleren van gewenst gedrag bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. De gekozen waarden binnen ’t Ravelijn zijn veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Binnen deze drie waarden bieden we gedragslessen aan. Leerlingen die goed gedrag laten zien kunnen ’t Ravelijn muntjes verdienen. Bij voldoende muntjes wordt er een groepsbeloning ingezet! Wanneer een leerling 10 muntjes heeft verdiend krijgt hij/zij een 'Ravi'. Met een Ravi kan in de beloningswinkel van het PBS KIDS TEAM een attentie gekocht worden.

Het PAD-leerplan

Het Programma Alternatieve Denkstrategieën/Proberen Anders te Denken (PAD) gebruiken we in alle groepen om de sociaal-emotionele ontwikkeling gericht te stimuleren. We besteden aandacht aan:

  • zelfcontrole;
  • het leren begrijpen van gevoelens;
  • het leren van problemen oplossen;
  • een positief zelfbeeld;
  • het leren omgaan met leeftijdsgenootjes.

In de jongste groepen werken we met de voorloper van PAD: ‘Ik ga voor PAD’ en de ‘doos vol gevoelens’. In deze lesprogramma’s wordt gewerkt rondom de gevoelens: bang, boos, blij en verdrietig. In iedere lesgroep is een bord waar alle leerlingen en leerkrachten ’s morgens bij binnenkomst hun gevoel ophangen. Tijdens de dagopening besteden we aandacht aan de opgehangen gevoelens. Ook is er in iedere lesgroep, maar ook in de overige ruimten van de school een PAD-plek. Leerlingen kunnen zich hier even terugtrekken wanneer ze zich boos, verdrietig, teleurgesteld etc. voelen. De leerkracht begeleidt de leerling hierbij wanneer nodig. Een PAD-plek is absoluut geen strafplek. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • verantwoordelijkheid
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven