Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn

De Vesting 15 8332 GL Steenwijk

  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn
  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn
  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn
  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn
  • Schoolfoto van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn

Het team

Toelichting van de school

Het team van ’t Ravelijn bestaat uit ruim zestig gespecialiseerde medewerkers; leerkrachten, leraarondersteuners, onderwijsassistenten, intern begeleiders/teamleiders, autismecoaches, vakdocenten bewegingsonderwijs, maatschappelijk werker, orthopedagoog, psycholoog en de directeur. Daarnaast werken we binnen onze school samen met externe specialisten/therapeuten. B.v. logopedisten, fysiotherapeuten, cognitieve gedragstherapeuten, psychomotorische therapeuten, beeldende therapeuten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Structuur, veiligheid en voorspelbaarheid vinden we belangrijk voor onze leerlingen. Onze leerlingen hechten veel veiligheid aan de vaste groepsleerkracht. Toch kan het gebeuren dat een leerkracht een dag afwezig is door ziekte of verlof. De vervanger is meestal een leerkracht van onze school, zodat er zo min mogelijk onrust ontstaat. In geval van nood delen we groepen op of overleggen we met ouders over thuisblijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

COMMISSIE VAN BEGELEIDING (CvB)

De commissie van begeleiding is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De CvB bestaat uit de directeur (voorzitter), de intern begeleiders/teamleiders, de schoolmaatschappelijk werker, de gedragswetenschappers, de schoolarts. Voor de leerlingen uit Steenwijkerland sluit ook de jeugdconsulent van de gemeente aan. De commissie vergadert wekelijks op dinsdagochtend. De CvB houdt over de ontwikkeling van alle leerlingen en zet bij zorgen acties uit.

GROEPSINDELING

De groepen op onze school hebben een andere benaming dan in het reguliere onderwijs. We werken niet met groep 1 t/m 8, maar met groep A t/m P en Kwadraat 1 en 2. Afhankelijk van de leeftijd en/of de ontwikkeling van het kind, zit hij/zij één of meerdere jaren in het S(B)O. De indeling van de lesgroepen maken we op basis van een aantal criteria:

  • kalenderleeftijd
  • sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau
  • didactisch niveau
  • gedrag

In totaal zijn er 18 verschillende groepen, ingedeeld in 4 varianten;

Standaardgroep, 11 groepen waarin leerlingen zitten met een TLV voor SBO en/of SO. Op basis van bovenstaande gegevens worden leerlingen in de best passende groep geplaatst. Deze leerlingen stromen rond hun 12e jaar uit naar het voortgezet (speciaal) onderwijs, richting Praktijkonderwijs, VMBO, Havo of VWO.

Praktijkgroep, 3 groepen voor leerlingen met uitstroom naar het Praktijk Onderwijs of Zeer Moeilijk Lerend onderwijs. Zij volgen leerroute 3/4, waarbij zelfredzaamheid en praktische vaardigheden belangrijk zijn.

Plusgroep, 2 kleine groepen van maximaal 6 leerlingen met een leerkracht en een fulltime leraarondersteuner. Deze groepen worden bekostigd vanuit Onderwijs en Jeugdzorg. Doel van deze groepen is het voorkomen van (school) uitval en uiteindelijk re-integratie in een reguliere Ravelijn groep. Er wordt in deze groep zeer nauw samengewerkt met hulpverlening en ouders.

Kwadraatgroep, 2 groepen van maximaal 18 leerlingen, met een onderwijsaanbod dat fulltime is afgestemd op leerlingen met een hoogbegaafdprofiel. Deze leerlingen krijgen les op de locatie aan de Parallelweg in Steenwijk.

Aan het eind van ieder schooljaar maken we een nieuwe groepsindeling op basis van bovenstaande criteria. Tijdens de laatste oudergesprekken van het schooljaar horen ouder(s)/verzorger(s) in welke lesgroep hun kind het daaropvolgende schooljaar wordt geplaatst. Het kan voorkomen dat uw kind in dezelfde lesgroep blijft. Dit is echter zeker geen kwestie van blijven zitten! Het heeft te maken met de in-en uitstroom van leerlingen en de individuele niveaus van de kinderen. Het is altijd zo dat uw kind verder gaat met de lesstof waar hij/zij gebleven is. Het kan ook zijn dat uw kind een groep overslaat. Dit heeft te maken met het feit dat er groepen zijn die dezelfde stof doorlopen. Nadere toelichting kan volgen bij de intake, rapportbespreking of op de ouderavond aan het begin van het schooljaar. Heeft u tussendoor vragen, dan kunt u altijd de leerkracht benaderen.

PLAATSING

Voordat leerlingen geplaatst worden op onze school vindt er een intake plaats met de verwijzende school, ouders, nieuwe leerkracht en de CvB om de onderwijsbehoeften in kaart te brengen. Daarna plaatsen we de nieuwe leerlingen op basis van overdracht en intake gegevens in de meest passende groep.  Er volgt een observatieperiode. Na deze periode van vier tot zes, weken evalueren we observatieperiode met de CvB en kunnen we besluiten om een leerling over te plaatsen naar een andere groep. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Uitgangspunt is dat de leerlingen die de leeftijd van 12 jaar bereikt hebben, doorstromen naar het vervolgonderwijs. Leerlingen stromen uit naar zowel regulier voortgezet onderwijs als speciaal voortgezet onderwijs.

HET KLASLOKAAL

Iedere klas heeft te maken met vaste structuren zoals planborden voor taken en spel en visualisatie van het maand- en dagritme. Verder wordt in elke klas de time-timer gebruikt. Dit is een klok die doormiddel van kleuren leerlingen duidelijk maakt hoelang iets duurt. Ook gebruiken wij geluidsdempers en zijn er prikkelarme TEACCH-werkplekken met visualisering ingericht.

TIME-IN

De time in is een lokaal met vijf werkplekken, een ontspanningsplek, een pad plek en een bureau voor de leraarondersteuner. Leerlingen kunnen vanuit de groep door de leerkracht naar de time in worden gebracht om boosheid te voorkomen, ter ontspanning of om iets op te lossen. In de time is full-time een leraarondersteuner aanwezig. We voorkomen hiermee onnodige onrust in de lesgroepen en bieden leerlingen passende hulp.

CHECK IN - CHECK OUT (CI-CO)

Op 't Ravelijn bieden we de CI-CO aan als gedragsinterventie. Deze interventie is bedoeld voor leerlingen die kortdurend behoefte hebben aan extra begeleiding, zodat zij op een positieve manier kunnen werken aan hun doelen. De leerlingen die hieraan deelnemen gaan elke ochtend bij binnenkomst, voordat zij naar de klas gaan, naar de CI-CO ruimte. Daar zit de CI-CO coördinator. Deze bespreekt samen met de leerling het doel voor die dag. Deze staat op een dagkaart. Vervolgens neemt de leerling de dagkaart mee naar de klas en geeft deze aan de leerkracht. De leerkracht geeft gedurende de dag op vaste momenten feedback aan de leerling gericht op zijn/haar persoonlijke doel. De score wordt genoteerd op de dagkaart. Vlak voor het naar huis gaan vindt de Check out plaats, de leerling gaat dan naar de CI-CO ruimte en laat zijn dagkaart aan de CI-CO coördinator zien. Samen bekijken ze de score van de dag. De leerling krijgt positieve feedback op zijn/haar gedrag. De dagkaart krijgt de leerling elke dag mee naar huis, zodat hij/zij deze vol trots kan laten zien. Het is de bedoeling dat de leerling thuis ook positieve feedback krijgt op de dag en dat de dagkaart wordt ondertekend. Deze wordt de volgende dag weer mee naar school genomen, zodat deze daar bewaard kunnen worden. Na 8 weken vindt er een evaluatie plaats. Wanneer we denken dat de Ci-Co uw kind verder helpt, bespreken we dat met u. Ook voor de evaluatie nodigen we ouders uit.

TOUWLADDER

De touwladder heeft een centrale plaats binnen ons onderwijs. De touwladder is er voor leerlingen die specifieke begeleiding nodig hebben bij het verwerven van vaardigheden. De Touwladder is een hulpklas waar leerlingen, net als bij een touwladder, steeds een stapje verder proberen te komen. Soms wiebelt de touwladder een beetje, soms maak je weleens een misstap, maar met hulp kom je een stap verder om je doel te bereiken. De Touwladder is dus een vorm van speciale begeleiding. Binnen de Touwladder worden vaardigheden geoefend die voor de leerling moeilijk zijn en waar meer individuele begeleiding voor nodig is. De hulpvragen zijn divers. Bij jonge leerlingen gaat het vaak om kring gedrag, werkhouding en spelvaardigheden aanleren. Bij wat oudere leerlingen gaat het vaak om sociale vaardigheden, spelbegeleiding en weerbaarheid. Voor sommige leerlingen is de Touwladder ook een plek om tot rust te komen. In het begin is het vooral van belang dat leerlingen positieve ervaringen op doen. Het doel is dat leerlingen zich competent voelen, dat ze het gevoel hebben dat ze de situatie en het werk goed aankunnen en beheersen en zich daardoor prettig en ontspannen voelen. Hierdoor groeit hun zelfvertrouwen en klimmen ze op de touwladder een stapje verder. De leerkracht meldt een leerling hiervoor aan in overleg met de IB-er. De autisme coach kijkt en denkt ook mee in de lesgroepen. Op deze manier profiteren leerlingen en leerkrachten optimaal van de specifieke kennis van de autisme coach.

TAAL EN REKEN COORDINATOR

We werken met meerdere goed opgeleide taal- en reken coördinatoren. Deze collega's houden zicht op de doorgaande lijn van de kernvakken taal- en rekenen. En zorgen er voor dat we 'up to date' blijven.

BIBLIOTHEEK

In de hal van t Ravelijn hebben we een prachtige bibliotheek, met een ruim aanbod van boeken op diverse niveaus. Er is meerdere malen per week een collega aanwezig om leerlingen te begeleiden bij het kiezen van het juiste boek, zodat de leesmotivatie vergroot wordt.

TAAL- EN LEES ONDERSTEUNING

Vanuit de NPO gelden, zetten we o.a. een specialist in, die twee dagen per week aanwezig is om leerlingen in kleine groepjes extra ondersteuning te bieden.


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

DE ONDERBOUW

De jongste leerlingen werken met de methode Schatkist. De kinderen krijgen een lesaanbod met accenten op het spelend bezig zijn in een stimulerende leeromgeving. Gericht op de ontwikkeling van spraak en taal, motoriek, sociale- en emotionele vorming en voorbereidend rekenen, lezen en schrijven. Pas wanneer hier voldaan is aan de leervoorwaarden beginnen we met het aanvankelijk leren. Leren spelen, samenspelen, versterken van het zelfvertrouwen, stimuleren van de werkhouding en het bevorderen van de concentratie staan eerst centraal.

DE MIDDEN-EN BOVENBOUW

Naast de noodzakelijke orthopedagogische zorg ligt in de midden- en bovenbouw meer nadruk op de meer schoolse vakken. Wij streven zoveel mogelijk de kerndoelen van het regulier basisonderwijs na. Door sociaal-emotionele, lichamelijke en/of cognitieve beperkingen zullen de doelen soms aangepast moeten worden.

De belangrijkste methodes waar we mee werken: 

Rekenen:  Wereld in getallen, Reken Zeker en Met Sprongen Vooruit
Taal en Spelling: STAAL
Technisch lezen: Zo leer je kinderen lezen en spellen en Estafette
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip, Close reading, Plusleesboeken, Zinder
Schrijven: Pennenstreken, Schrijven leer je zo! en Schrijfdans

Engels: Groove me, Stepping up

Wereldoriëntatie: Blink, Kernconcepten

Levensbeschouwing: Kleur op school

Overig: Filosofie, science, programmeren, typen, vreemde talen, schaken, verkeer

Per leerling wordt bekeken welke methodieken passend zijn bij de onderwijsbehoeften.

De leerlingen op de locatie aan de Parallelweg volgen een onderwijsprogramma afgestemd op een hoogbegaafdprofiel. De leerstof wordt opgedeeld in drie blokken;

1. Dagelijks wordt gewerkt aan het blok Basiswerk. Hierin zit het werken aan de kerndoelen voor het basisonderwijs.

2. In het blok Kwadraatwerk vallen de aanvullende verrijkende opdrachten per vakgebied en de aanvullende vakken als filosofie, schaken, muziek en vreemde talen.

3. In het blok Wortelwerk wordt, rekening houdend met mindset, executieve functies, breinologie en persoonlijke effectiviteit gewerkt aan een vakoverstijgend project. Dit kan een Kwadraatbreed project zijn rond een bepaald thema, maar er kan ook een individueel of kleinschaliger project zijn. De coachgesprekken vinden altijd plaats tijdens het blok Wortelwerk. Coaching is een belangrijk onderdeel van Wortelwerk.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

't Ravelijn biedt onderwijs aan leerlingen die vanwege hun gedrag, psychiatrische problemen, uitdagingen op gebied van leren of meervoudige problematiek niet goed tot leren en talentontwikkeling komen in het regulier onderwijs. Onze ervaren en betrokken medewerkers zorgen ervoor dat deze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij gaan daarbij uit van de talenten en mogelijkheden van de leerling met als doel een passende en betekenisvolle deelname aan de samenleving. Samen met ouders en onderwijs- en zorginstellingen bieden wij onze leerlingen een krachtige en flexibele basis voor de toekomst. Ons uitgangspunt? Iedere leerling heeft recht op een passende onderwijsplek en onderwijs dat zich kenmerkt door maatwerk, flexibiliteit en resultaat.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren specialiseren wij ons verder in leerlingen met diverse profielen zoals hoogbegaafdheid en ernstig vertraagde ontwikkeling. We hopen beter aan te kunnen sluiten bij complexe vraagstukken door scholing op gebied van traumasensitief onderwijs. Daarnaast specialiseren we ons in 'Effectieve Directe Instructie' met als doel, hogere onderwijsopbrengsten. PBS (positive behavior support) is en blijft onze pijler. De komende tijd staat in het teken van borgen en verdiepen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

TOELAATBAARHEIDSVERKLARING (TLV)

Als ouder kiest je zelf een school voor je kind, ook als uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Wil je je kind aanmelden voor speciaal (basis) onderwijs? Dan heb je hiervoor een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Het samenwerkingsverband in de regio waar je woont beslist over de afgifte van de TLV. Per samenwerkingsverband is dit anders ingericht. Op onze website www.oecravelijn.nl vind je het aanmeldformulier.

ONTWIKKELINGSPERSPECTIEFPLAN (OPP)

Na toelating tot 't Ravelijn wordt na de intake, door de Commissie van Begeleiding en de leerkracht een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Op basis van de onderwijsrelevante begin situatie, de bevorderende en belemmerende factoren wordt het verwachte profiel dat de leerling gaat volgen in het vervolgonderwijs beschreven. Het ontwikkelingsperspectief en de onderwijsbehoefte van de leerling zijn bepalend voor het planmatig handelen van de leerkracht. Op basis van de uitgangspunten van handelings- en opbrengst gericht werken, wordt een plan opgesteld om de doelstellingen te realiseren. Dit plan wordt ondertekend door de gezaghebbende(n). In februari en juni worden de doelen geëvalueerd en bijgesteld. De resultaten worden besproken met de ouder(s)/verzorger(s).

DOELEN

Op het 't Ravelijn wordt gewerkt volgens de Kerndoelen Speciaal (Basis) Onderwijs. Het gaat hierbij om leergebied specifieke en -overstijgende kerndoelen die door de overheid zijn vastgesteld in 2009. De leergebied specifieke kerndoelen zijn gericht op de didactische ontwikkeling van leerlingen. De leergebied overstijgende kerndoelen betreffen een bredere ontwikkeling van kinderen en hiervoor zijn de volgende leerlijnen ontwikkeld die geïntegreerd zijn binnen het onderwijsprogramma:

  • Zintuiglijke en motorische ontwikkeling
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling - Zelfbeeld
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling - Sociaal gedrag
  • Leren Leren
  • Omgaan met media

Terug naar boven