GBS De Wegwijzer

Gasthuislaan 90 8331 MZ Steenwijk

  • Een kijkje in onze kleutergroep. In deze veilige omgeving zetten onze leerlingen de eerste stappen in hun schoolloopbaan.
  • Bewegen is belangrijk! In ons gebouw zit ook de gemeentelijke gymzaal, waar we gebruik van maken voor onze gymlessen.
  • Als christelijke school beleven we onze identiteit door samen te bidden, bijbelverhalen te vertellen en liederen te zingen.
  • Onze school is gevestigd in het mooie multifunctioneel centrum De Zuidwester

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naast de methodetoetsen maakt de Wegwijzer gebruik van de halfjaarlijkse Cito-toetsen in alle klassen. Met deze Cito-toetsen wordt de voortgang in het leren van alle leerlingen bewaakt en waar nodig bijgesteld.

Onze school maakt voor afname van de eindtoets in groep 8 gebruik van de digitale CITO-Eindtoets. De uitkomsten van deze eindtoets vergelijken wij met onze schoolnormen en specifiek de ontwikkeling van de leerlingen van groep 8. 

Op basis van de schoolweging is er bepaald hoeveel leerlingen de referentieniveaus voor Begrijpend Lezen, Taal en Rekenen zouden moeten halen. Dit monitoren we door gebruik te maken van analysedocumenten van MijnSchoolplan. Bij de grafieken die hierna staan vindt u de referentieniveaus 1F en 1S/2F. Het niveau 1F is de grens tussen Praktijkonderwijs en VMBO. Het zou wenselijk zijn dat ieder kind dit haalt, maar de praktijk leert dat er af en toe een leerling is die dit niveau niet haalt. Niveau 1S/2F is de grens tussen VMBO en HAVO. De scores op deze referentieniveaus liggen vrijwel gelijk aan de verwijzingen die we doen naar de verschillende schooltypen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 volgen we de leerlingen door het afnemen van observaties. Deze observaties worden vergeleken met de natuurlijke ontwikkeling die leerlingen in deze leeftijd doormaken.

Vanaf groep 3 worden ieder half jaar CITO-leerlingvolgsysteem-toetsen afgenomen. De uitkomsten van deze toetsen worden geanalyseerd en vergeleken met observaties van de leerkrachten en het dagelijks werk van de leerlingen. 

Aan de hand van deze observaties en toetsen worden groepsplannen en individuele plannen gemaakt voor het aanbod en de ondersteuning van de leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We willen dat ieder kind op een voor hem of haar passend niveau doorstroomt naar het VO. Door de jaren heen volgen wij de kinderen en hun ontwikkeling op zowel leergebied als sociaal en emotioneel gebied. Op basis van deze gegevens wordt eind groep 6 en eind groep 7 een voorlopig verwijzingsadvies gegeven. Halverwege groep 8 volgt dan een definitief advies. Deze adviezen worden in ouder-kindgesprekken door de leerkrachten toegelicht. 

Omdat de school relatief kleine groepen heeft zijn de afwijkingen ten opzichte van andere jaren soms groter. Als school kijken we naar een gemiddelde van de afgelopen jaren en of dit overeenkomt met de gegevens die we hebben vanuit het leerlingvolgsysteem en door observaties.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Wegwijzer vindt het belangrijk om kinderen niet alleen iets bij te brengen op cognitief vlak, maar ook op sociaal en emotioneel vlak. We willen leerlingen ook toerusten in het omgaan met de maatschappij waar ze in leven. 

Dit doen we onder andere door lessen Burgerschap en aan de hand van onze kernwaarden: Weerbaarheid, Verwondering, Goed Doen, Verantwoordelijkheid en Genieten. 

Vanaf groep 1 worden sociale vaardigheden getraind via de Kanjertraining, in de bovenbouw van de school krijgen de leerlingen daarnaast een specifieke weerbaarheidstraining. Ook maken we gebruik van themalessen en gastlessen rond social media en groepsdruk. 

Ieder jaar gaan alle kinderen van de school minimaal een keer de maatschappij in. Dit doen we in een gezamenlijk programma met Stichting Present. Door bijvoorbeeld te gymmen met ouderen in een verzorgingstehuis, of door tuintjes te onderhouden van mensen die dat niet meer lukt, laten we de kinderen kennismaken met anderen, die ze normaal gezien wellicht minder tegenkomen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Weerbaarheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Goed Doen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De opbrengsten lagen de laatste jaren (m.u.v. 11/12) op het niveau 'voldoende' tot zelfs 'goed'.
Bij het laatste inspectiebezoek (23 februari 2012) waren de indicatoren waarmee de kwaliteit van ons onderwijs wordt gecontroleerd op het niveau 'voldoende'.

Op basis de van de opbrengsten en bevindingen van de onderwijsinspectie kent onze school een basistoezicht en basisarrangement.

Terug naar boven