OBS De SamenSprong

Gasthuislaan 86 8331 MZ Steenwijk

Schoolfoto van OBS De SamenSprong

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op Obs De Samensprong vinden we het belangrijk dat de leerlingen presteren naar vermogen. Door ze optimaal te begeleiden tijdens de gehele schoolloopbaan, stromen de leerlingen uit naar een passende vorm van voortgezet onderwijs. 

Doordat de Samensprong de afgelopen jaren sterk gegroeid is in leerlingenaantal, hebben veel van de leerlingen in groep 8 de Centrale Eindtoets hebben gemaakt slechts een of enkele jaren bij ons onderwijs gevolgd. Hierdoor hebben we in mindere mate invloed kunnen uitoefenen op hun ontwikkeling. 

We zijn tevreden over de individuele ontwikkeling die de leerlingen hebben doorgemaakt in onze school. De resultaten passen bij de mogelijkheden van ieder kind. Daarnaast hebben we een aantal speerpunten geformuleerd om ons onderwijs voor alle kinderen verder te verbeteren. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Volgens de wet op het basisonderwijs moet de school zorgen voor ‘een ononderbroken ontwikkeling van ieder kind’. De vorderingen en de prestaties van alle leerlingen worden goed gevolgd en bijgehouden. In de onderbouw wordt niet getoetst. Wij volgen de leerlingen in deze jongste stamgroep door kinderen goed te observeren en bij te houden. Wij vinden het belangrijk de kinderen het vertrouwen te geven in zichzelf. In de midden- en bovenbouw worden er naast observaties en methodetoetsen ook een paar Cito-toetsen afgenomen. De leerkrachten kunnen door de observaties en de toetsen een goed beeld van de ontwikkeling van elk kind krijgen. Alle gegevens worden bijgehouden en besproken in een leerlingbespreking met het team en IB’er. Wij werken als school veel samen in verschillende netwerken.

De mening van de ouders/verzorgers over ons onderwijs nemen wij erg serieus. Om duidelijk te krijgen waar ouders (on)tevreden over zijn worden er om het jaar, in een vastgestelde cyclus, vragenlijsten onder ouders en leerlingen uitgezet. Dat zijn de Algemene Vragenlijsten en de Sociale Veiligheidsvragenlijsten. De uitslagen worden benoemd in de nieuwsbrief en doorgesproken met de MR. Eventuele verbeterpunten worden opgenomen in de jaarplanning. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle leerlingen, medewerkers en ouders op onze school voelen zich aantoonbaar veilig. Dat is de basis van ons handelen. Vanuit basisveiligheid kunnen kinderen zich blijven ontwikkelen op alle gebieden. Door open communicatie met alle betrokkenen, zorgen we samen voor een veilig schoolklimaat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilig
  • zelfverantwoordelijk
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Obs de Samensprong heeft in 2021 een online inspectiegesprek gevoerd. Daarnaast wordt de school jaarlijks besproken tijdens het bestuursbezoek van de onderwijsinspectie, net als alle andere scholen van stichting Op Kop. Door op onderstaande rapport te klikken, kunt u meer informatie inzien.

Terug naar boven