OBS De SamenSprong

Gasthuislaan 86 8331 MZ Steenwijk

Schoolfoto van OBS De SamenSprong

Het team

Toelichting van de school

Op de Samensprong werkt een team ervaren leerkrachten. Ze werken voornamelijk in duo's voor de groepen. Zij worden ondersteund in hun werkzaamheden door onderwijsassistenten en begeleiden jaarlijks studenten die het vak willen leren.

De leerkrachten stellen zich voor op de website van de school www.obsdesamensprong.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten die door ziekte of andere omstandigheden geen les kunnen geven, worden zoveel mogelijk vervangen door leerkrachten uit de eigen school, bijvoorbeeld de duo-collega. Daarnaast is er de mogelijkheid om een invaller in dienst van stichting Op Kop de lessen te laten overnemen. Deze leerkrachten worden begeleid en beoordeeld door stichting Op Kop.

leerkrachten kunnen geen vakantieverlof opnemen in de schoolweken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school


Op de Samensprong vinden we het van belang dat ieder kind onderwijs volgt dat past bij zijn of haar onderwijsbehoeften. Om dit te bewerkstelligen zorgen we waar het kan voor groepsdoorbrekend werken en passende instructie en verwerking. Deze manier van werken is in ontwikkeling en richt zich in eerste instantie op rekenen en (begrijpend) lezen. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Een goede start op school is van groot belang. De laatste jaren zijn daarom in veel gemeenten speciale programma's gestart om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Deze zijn bedoeld voor alle kinderen en speciaal geschikt voor kinderen die geen goed Nederlands spreken of extra stimulering nodig hebben. Voorschoolse educatie begint op de peuteropvang of het kinderdagverblijf, als je kind 2 of 3 jaar is. Als je kind naar de basisschool gaat, gaan de programma's door in groep 1 en 2. Dat is dan vroegschoolse educatie. Het best denkbare is dat je kind met hetzelfde programma naar een basisschool gaat op de leeftijd van 4 jaar. Voorafgaand aan de vierde verjaardag kan een leerling maximaal 10 keer meedraaien in de nieuwe groep. Daarom heeft onze school regelmatig overleg met de peuteropvang en stemmen wij zoveel mogelijk op elkaar af. 

In groep 1/2/3 wordt thematisch gewerkt, waarbij vanuit de kenmerken van de leerlingen en de leerlijnen voor deze groepen gewerkt wordt aan een stevige basis.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze school houden we bij het indelen van de lestijd rekening met de kenmerken van de groep en leerling. Hierbij maken we keuzes op welke manier we leerstof aanbieden en of er extra tijd genomen wordt voor een bepaald vak voor de groep of een leerling. 

De analyse van de kengetallen en opbrengsten geven de leerkrachten, Intern begeleider en directie informatie over de passend bieden van onderwijs aan alle leerlingen

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Inschrijving nieuwe leerlingen

De Op Kop-scholen zijn openbare scholen en dat betekent dat iedere leerling en iedere ouder welkom is. Voor het overgrote deel van de aangemelde leerlingen geldt dat de Op Kop-school een passend onderwijsaanbod kan verzorgen. Voor een klein deel van de aanmeldingen geldt dat er moet worden onderzocht of de school de meest passende plek is. 

Tussentijdse toelating van leerlingen van een andere school 

Voor kinderen die al op een andere basisschool gezeten hebben, volgen wij de volgende procedure: 

U heeft eerst een gesprek met de directeur waarin onder andere de reden van aanmelding wordt besproken Als uw kind extra specifieke begeleiding nodig heeft, wordt er eerst overlegd met de intern begeleidster of de zorg die uw kind specifiek nodig heeft, wel door ons gegeven kan worden Wij zoeken contact met de vorige school, zodat zij het onderwijskundig rapport van uw kind kunnen invullen en naar ons kunnen opsturen  Wij vinden dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs verdienen. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Het speciaal onderwijs blijft echter bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn.  Een leerling die in aanmerking komt voor extra ondersteuning wordt eerst besproken binnen het team en met de orthopedagoog die verbonden is aan onze school. Het is altijd afhankelijk van de op dat moment geldende situatie of de leerling bij ons op school ingeschreven kan worden. Mocht dit niet lukken dan gaan wij samen met de ouders op zoek naar een passende plek voor de leerling.  

School Ondersteunings Profiel (SOP)

Elke school van stichting Op Kop heeft een eigen schoolondersteuningsprofiel. Hierin staan de mogelijkheden en de onmogelijkheden van een school om kwalitatief goed onderwijs te (blijven) geven aan kinderen.   

Handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) 

Mochten de zorgen betreffende een kind zodanig zijn, dat we de hulp van een deskundige nodig hebben, dan wordt het kind, in overleg met de ouders, aangemeld bij een orthopedagoog van Stichting Op Kop. De ouders worden in dit geval uitgenodigd voor een Zorg op Maat-gesprek (handelingsgerichte procesdiagnostiek). Bij dit gesprek zijn de intern begeleider van de school, de groepsleerkracht, de orthopedagoog van Op Kop en de ouders aanwezig. Met elkaar wordt oplossingsgericht gesproken om het kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.?Commissie arrangeren Als vanuit deze gesprekken blijkt dat er voor een leerling meer voorzieningen op school nodig zijn, dan wordt het kind, in goed overleg met de ouders, aangemeld bij de Commissie Arrangeren van Stichting Op Kop. Deze commissie van deskundigen bespreekt het dossier en komt tot een uitspraak. Indien extra voorzieningen noodzakelijk zijn dan wordt dit door Stichting Op Kop bekostigd vanuit de gelden voor Passend Onderwijs. 

Speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs (SBO en SO)

Wanneer wij een leerling niet meer in voldoende mate kunnen helpen, wordt er contact gelegd met het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Dit gebeurt natuurlijk altijd in overleg met de ouders en de school. Deze aanmelding verloopt via de Commissie Toewijzing. De Commissie Toewijzing werkt op regionaal (Samenwerkingsverband) niveau en is bereikbaar via de coördinator van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs.  Voor onze school is dat Leon ’t Hart (tel.0528-233689), de Wielewaal 5, 7905 GX in Hoogeveen of Bert Beltman, te bereiken via stichting Op Kop (0521 362520)

Deze Commissie Toewijzing neemt het besluit of een leerling toelaatbaar is voor  het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.  In ons streven naar passend onderwijs willen we zoveel mogelijk zorg op maat bieden. Onze zorg wordt gekenmerkt door hulpverlening en preventie: dat betekent tijdige signalering van problemen door de leerkracht, gevolgd door een adequate reactie in de vorm van extra zorg, zowel in de groep als daarbuiten.    

Waar liggen onze grenzen?  

  1. Verstoring van rust en veiligheid: Indien een leerling een?beperking heeft die ernstige gedragsproblemen met zich meebrengt ,leidend tot een ernstige verstoring van de rust en de veiligheid in de groep, dan is voor ons de grens bereikt waardoor het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan de gehele groep en aan het betreffende kind met een beperking te bieden. 
  2. ?Wederzijdse beïnvloeding van verzorging/behandeling? onderwijs: Indien een leerling een beperking heeft die een zodanige verzorging / behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en behandeling voor de betreffende leerling als het onderwijs aan de betreffende leerling onvoldoende tot zijn recht kan komen, dan is voor ons de grens bereikt waarbij het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan het betreffende kind met een beperking te bieden. 
  3. Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen: Indien het onderwijs aan de leerling met een?beperking een zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht dat daardoor de tijd en aandacht voor de overige zorgleerlingen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kan worden geboden, dan is voor ons de grens bereikt waarbij het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan de zorgleerlingen in de groep. 
  4. Bij handelingsverlegenheid: Indien de zorgcoördinator (IB'er)  van school, in de lijn van de ‘extra ondersteuning’, een onderzoek voor een leerling wil aanvragen en ouders dit blijven weigeren, dan is voor ons een grens bereikt waar het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan het betreffende kind te kunnen bieden.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We blijven doen wat succesvol is. Door intensief met ouders te blijven samenwerken in het belang van het kind, maken we het samen mogelijk om ieder kind optimale ontwikkelkansen te geven.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij de Zuidwestervilla van Speel@home kunnen ouders terecht voor kinderopvang, buitenschoolse opvang en peuteropvang.

De leidsters zijn gespecialiseerd en bieden ook tenminste 16 uur per week VVE voor peuters met een indicatie.

Op de Samensprong bieden we kinderen met een VVE indicatie een breed aanbod in een rijke leeromgeving in de kleutergroepen 1/2.

Terug naar boven