Christelijke Basisschool Anne de Vries

Margrietlaan 3 9503 KA Stadskanaal

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Anne de Vries
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Anne de Vries
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Anne de Vries
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Anne de Vries
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Anne de Vries

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In april 2023 hebben de leerlingen van groep 8 de zogenaamde Centrale Eindtoets gemaakt. Deze toets wordt digitaal afgenomen. Met deze toets wordt gekeken of het uitstroomniveau juist is of dat een niveau hoger nog mogelijk is. In het geval van een herzien schooladvies is deze mogelijkheid van te voren al besproken met de ouders en de leerling. De leerlingen van onze school hebben in de afgelopen jaren steeds een score behaald die boven de ondergrens van Inspectie ligt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten hebben een signalerende functie. Wij gebruiken naast methodegebonden toetsen en ook de toetsen van Cito voor rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Bij de kleuters worden geen toetsen afgenomen, maar wordt de ontwikkeling gevolgd via de leerlijnen van ParnasSys. Het gaat hier voornamelijk om observaties door de groepsleerkracht.

De tussenresultaten worden, evenals de eindresultaten, twee keer per jaar door de directie en de kwaliteitscoördinator met de groepsleerkrachten geanalyseerd. Er wordt gekeken naar de vaardigheidsgroei van het groepsgemiddelde en naar de vaardigheidsgroei van de individuele kinderen, want de individuele resultaten zijn van invloed op het groepsgemiddelde. We vergelijken de tussenresultaten met de landelijke norm, maar ook met onze eigen streefopbrengsten.

De analyse van de toetsen leidt tot het delen van ervaringen tussen leerkrachten op groepsniveau, maar ook op individueel niveau. We bespreken tijdens een groepsbespreking welke aanpak succesvol is en tot groei leidt. Op basis daarvan stellen we het onderwijsleerproces bij, zodat verdere groei mogelijk is. De analyses leiden weer tot direct handelen in de groep. Deze aanpassingen zijn terug te vinden in de groepsplannen in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys en de indeling van de drie instructieniveaus per kernvak. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 7 kijkt de groepsleerkracht samen met de ouders en de leerling voorzichtig op welk niveau de leerling zal uitstromen als de ontwikkeling op dezelfde manier doorzet. Gekeken wordt naar welke acties er nodig zijn om het gezamenlijk gewenste uitstroomniveau te bereiken. Voor dit gesprek maken we gebruik van de Plaatsingswijzer. Hierin staan de toetsgegevens van het Cito en een overzicht met kansen om een bepaald niveau wel of niet te kunnen bereiken. Dit gesprek geeft ouders en de leerling inzicht in welke mogelijkheden er zijn en wat er voor nodig is om dit te bereiken. Het voorlopig gegeven advies komt altijd tot stand in samenspraak met de leerkrachten van groep 7&8, de kwaliteitscoördinator en de directeur. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de feitelijke scores, maar we kijken ook naar het leerlingbeeld. Dat wil zeggen: werkhouding, concentratie en motivatie van de leerlingen.

Met ingang van dit schooljaar wordt de Centrale Eindtoets vervangen door een landelijk afgenomen Doorstroomtoets. De doorstroomtoets wordt afgenomen in februari. De eindscore kan het schooladvies nog verhogen, maar ook hiervoor geldt dat dit alleen mogelijk is als dit van te voren met de ouders en de leerling is besproken. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Aandacht, geborgenheid en betrokkenheid zijn kernwoorden op onze school. Op de CBS Anne de Vries willen we met elkaar, team, kinderen én ouders, de zorg dragen voor een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Een kind ontwikkelt zich het best in een omgeving waarin het geaccepteerd wordt zoals het is en respect heeft voor de ander.

Groeien is wat kinderen bij ons doen. We hebben oog voor de individuele sociale ontwikkeling, het welbevinden van kinderen en het ontwikkelen van een eigen identiteit: wie ben je en wat zijn jouw unieke mogelijkheden en talenten. We vinden het belangrijk dat kinderen betrokken worden bij hun eigen ontwikkeling in het ontdekken en ontplooien van hun talenten. Kinderen worden betrokken bij de voortgang van hun ontwikkeling. Hierbij zijn persoonlijke aandacht, gezien worden en de rol van de leerkracht van belang. We zijn trots op de stappen die kinderen zetten en we vieren successen. Samen maken we er een fijne school van!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige & prettige sfeer
  • Betrokkenheid & geborgenheid
  • We zien ieder kind!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven