Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In groep 8 (februari) maken de kinderen de doorstroomtoets. De scores van de eindtoets over de afgelopen vijf schooljaren worden hieronder weergegeven. De kinderen van onze school hebben steeds een score behaald die ruim boven de ondergrens van de inspectie ligt. Ook na alle coronaperikelen hebben de kinderen een prima score neergezet. Hoger dan vergelijkbare scholen en hoger dan het landelijk gemiddelde. Het team en de kinderen hebben hier hard voor gewerkt en we kunnen met elkaar trots zijn op het resultaat. Ook op de eerste doorstroomtoets was er gemiddeld een goede score.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We houden de resultaten van ons onderwijs nauwlettend in het oog. Twee keer per jaar, in januari en juni, nemen we CITO Leerling in beeld toetsen af. Deze toetsen zijn niet afhankelijk van de gebruikte methodes en vergelijken uw kind met het landelijk gemiddelde. Na elke toetsronde bespreekt elke leerkracht de resultaten met de kwaliteitscoördinator en met collega's uit het leerteam. Daarbij wordt, naast de resultaten van de individuele leerlingen ook gekeken naar de gemiddelde resultaten per groep. Deze opbrengsten worden gerelateerd aan externe normen (Cito en inspectie) en aan interne normen (streefopbrengsten die het team heeft vastgesteld). Naast de besprekingen van de resultaten per groep met de groepsleerkracht kijken we na elke toetsronde ook met het hele team naar de trends die waar te nemen zijn. Beide momenten kunnen aanleiding zijn om zowel op klassenniveau als op schoolniveau aanpassingen te doen in het onderwijsleerproces. Na de twee jaar waarin een lange lockdown plaatsvond zagen we een dip in de tussentijdse leerresultaten. Gelukkig merken we nu dat dit nu weer is hersteld. Dit komt mede door de extra inzet van onderwijsondersteuners in de groepen (NPO). De ontwikkeling van de kleuters wordt gevolgd door middel van Kleuter in beeld. Dit gaat voornamelijk om observaties door de leerkracht.
Vanaf midden groep 6 wordt op onze school al met ouders en kinderen voorzichtig gekeken op welk niveau het kind zal uitstromen als de ontwikkeling zich zo doorzet. Natuurlijk blijven hierbij alle kansen op ontwikkeling nog open! Wij gebruiken de zogenaamde Plaatsingswijzer als hulpmiddel. Deze plaatsingswijzer wordt in groep 6 aan de ouders uitgelegd en zal ook in groep 7 en 8 tijdens oudergesprekken besproken worden. Aan het begin van groep 8 is er een ouderavond waar alles over verwijzing naar het voortgezet onderwijs wordt uitgelegd.
Met ingang van het schooljaar 2023-2024 is er het een en ander veranderd. In januari zullen de kinderen hun schooladvies krijgen. Dit advies is bepaald door de plaatsingscommissie, bestaande uit de leerkrachten van groep 6/7/8, directeur en kwaliteitscoördinator. We kijken niet alleen naar scores op toetsen, maar ook naar de werkhouding, concentratie en motivatie van kinderen. Vervolgens zal er begin februari een doorstroomtoets afgenomen worden. De doorstroomtoets kan het schooladvies, op basis van de score, nog bijstellen (alleen naar boven). Over de kinderen die hoger gescoord hebben dan het schooladvies zullen we in gesprek gaan.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Maarsborg werken we van jongs af aan, aan de vorming van jonge mensen met een bewustzijn voor regels, waarden en normen en samenwerking. We willen onze leerlingen laten groeien tot mensen die stevig in de wereld staan, met een goed gevoel voor eigenwaarde, die respectvol met elkaar omgaan en op die manier een steentje kunnen bijdragen aan de maatschappij. Onze school moet voor iedereen een veilige plek zijn om te groeien, werken en leren.
In mei 2018 hebben we een thema bezoek gehad van de inspectie. Dit bezoek had niet het karakter van een beoordeling maar van een open gesprek. Het thema was “Op naar het VO” en de inspecteur heeft ,naast het gesprek, documenten geanalyseerd en met kinderen gesproken.
Het was een positieve middag en we kwamen er achter dat we veel dingen op de juiste manier doen en waren blij met wat tips waar we aandacht aan gaan besteden.