<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de kleutergroepen werken we bewust met een combinatiegroep. We zien hiervan een aantal voordelen zoals; jongere kinderen trekken zich op aan oudere, de sociale vaardigheden worden extra gestimuleerd, er staat materiaal van makkelijk tot moeilijk in de kasten zodat kinderen altijd kunnen pakken wat past bij hun ontwikkeling. Ook wordt de taalontwikkeling van jonge kinderen gestimuleerd door het omgaan met oudere kinderen. Op de vrijdag zijn de kinderen van groep 1 vrij. De kinderen van groep 2 gaan dan wel naar school. Op deze dag is er extra aandacht voor reken- en taalactiviteiten die voorbereiden op groep 3.
In groep 3 t/m 8 werken we met enkele (homogene) groepen.
Er is in de kleutergroepen tijd om (samen) te spelen, muziek te maken, te knutselen, de wereld te verkennen enzovoorts. De kleuters doen dit aan de hand van betekenisvolle thema's. In de kleutergroepen wordt er dagelijks buiten gespeeld of gymnastiek gegeven. Elke dag werken de kleuters spelenderwijs aan allerlei leerdoelen. Met gerichte activiteiten maar ook terloops is er veel aandacht voor taal en voorbereidend rekenen.
Op de Maarsborg wordt elke morgen veel tijd besteed aan de basisvaardigheden, lezen, taal en rekenen en schrijven.
Daarnaast wordt er dagelijks thematisch en vakoverstijgend gewerkt. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, burgerschap, taal en begrijpend lezen maar ook handenarbeid en tekenen worden thematisch aangeboden.De dag wordt gestart met een inloop waarbij allerlei leeractiviteiten aangeboden worden (groep 1 t/m 3) en met zelfstandig lezen (groep 4 t/m 8). Wekelijks hebben de kinderen 2 keer gymnastiek. Op de donderdagmiddag hebben de meeste groepen een creatieve middag.
Voor groep 3 t/m 8 bieden wij aanbod dat aansluit bij kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Ze kunnen één keer per week naar de Breinklas. We willen ook meer tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
Voor de overwegend praktisch ingestelde leerlingen bieden we vanaf groep 7 een klusklas ( 2 uur per week). Deze kinderen zijn bijvoorbeeld bezig met een moestuin, koken en bakken enz. Hieraan worden taal- en rekendoelen gekoppeld.
Verder willen we de samenwerking met Welstad (schoolmaatschappelijk werk) in stand houden. We merken dat dit van toegevoegde waarde is, zowel voor leerkrachten, leerlingen en ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor groep 3 t/m 8 bieden wij aanbod dat aansluit bij kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Ze kunnen één keer per week naar de Breinklas. We willen ook meer tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
Voor de overwegend praktisch ingestelde leerlingen bieden we vanaf groep 7 een klusklas ( 2 uur per week). Deze kinderen zijn bijvoorbeeld bezig met een moestuin, koken en bakken enz. Hieraan worden taal- en rekendoelen gekoppeld.
Verder willen we de samenwerking met Welstad (schoolmaatschappelijk werk) in stand houden. We merken dat dit van toegevoegde waarde is, zowel voor leerkrachten, leerlingen en ouders.
De kinderen die op de Maarsborg starten, komen van verschillende peuterspeelzalen en kinderopvangorganisaties. We werken hier nauw mee samen en zorgen indien gewenst maar in ieder geval bij kinderen met een VVE indicatie voor een warme overdracht.