CBS Het Mozaïek

Acaciahage 17 9501 WD Stadskanaal

  • Schoolfoto van CBS Het Mozaïek
  • Schoolfoto van CBS Het Mozaïek
  • Schoolfoto van CBS Het Mozaïek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de afgelopen drie schooljaren hebben we de volgende resultaten gehaald:
2020-2021: 366,4

2021-2022: 366,2

2022-2023: 360,5

Het landelijk gemiddelde ligt jaarlijks rond 360. Wij hebben de afgelopen jaren dus op of boven het landelijk gemiddelde gescoord.

Nog belangrijker is het percentage dat op fundamenteel (1F) of op streefniveau (1S of 2F) scoort. Over de afgelopen drie jaren behaalde bijna 100% de 1F-score en 66,7% scoorde op het streefniveau. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij hebben het schooljaar verdeeld in twee zorgrondes, met extra tussenevaluaties in november en april. Twee keer per jaar, in januari en juni, nemen we CITO toetsen af. Deze toetsen zijn methode-onafhankelijk en vergelijken uw kind met het landelijk gemiddelde. Na elke zorgronde bespreekt elke leerkracht de resultaten met de intern begeleider. Daarbij wordt, naast de resultaten van de individuele leerlingen ook gekeken naar de gemiddelde resultaten per groep. Tijdens de toets- en trendanalyse worden de opbrengsten besproken met de collega's binnen het leerteam. Ze worden vergeleken met het landelijk gemiddelde en de schoolspecifieke streefdoelen. Indien nodig zullen we op groepsniveau of op schoolniveau aanpassingen doen in het onderwijsaanbod. De aanpassingen worden beschreven in de onderwijsbehoefte van de leerlingen (met daarbij genoemd de stimulerende en belemmerende factoren) en op groepsniveau in de zorgzuil. Aan het eind van iedere zorgronde vindt een analyse en evaluatie plaats en krijgt de plan-do-check-act cyclus een vervolg.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op CBS Het Mozaïek gaan kinderen na groep 8 van het PO naar het VO. In sommige gevallen is maatwerk nodig en kan de 10-14-aanpak worden ingezet. Hoe het reguliere traject PO-VO tot stand komt, is in onderstaande transitiekalender terug te vinden.   

Ouders/verzorgers worden vanaf groep 3 meegenomen in de ontwikkeling van hun kind middels de vaardigheidsgrafieken van Parnassys. Een uitdraai hiervan zit bij het rapport in. Ter onderbouwing van het (voorlopig) schooladvies maken wij gebruik van de plaatsingswijzer. De plaatsingswijzer geeft een vervolgonderwijsadvies op basis van de leerlingvolgsysteemscores die leerlingen in de groepen 6 t/m 8 behalen. Vanaf midden groep 7 wordt de plaatsingswijzer ook met ouders en leerlingen besproken. De plaatsingswijzer wordt na de afname van de B/M-toetsen van groep 8 meegegeven naar huis.     

Groep 7  

  • mrt: Uitleg plaatsingswijzer
  • jun./jul: Eind groep 7 wordt al een eerste indicatie gegeven voor wat betreft het voorlopige advies. De wensen van ouders/verzorgers en leerlingen worden in een Excel-bestand bijgehouden.
  • jun./jul: Uitleg aan leerlingen over verschillende richtingen voortgezet onderwijs. 

Groep 8  

  • sept: Ouders ontvangen een powerpoint met informatie over groep 8, waar o.a. ook de verwijzing naar het VO aan de orde komt
  • sept: Kennismakingsavond. Ouders/verzorgers kunnen hier hun vragen nog stellen n.a.v. de gestuurde powerpoint
  • sept: Ambitiegesprekken met leerlingen (Leerlingen bereiden zelf het gesprek voor middels een in te vullen formulier.)
  • okt/nov: Afname LVS M-toetsen. begin nov. Plaatsingsoverleg IB’er, leerkracht en evt. directie overleggen over de voorlopige adviezen van de leerlingen
  • begin nov: Kindgesprekken    *Voorlopig advies: Hierbij wordt gekeken naar: werkhouding (zelfstandigheid, samenwerking, huiswerk, eigenaarschap), vaardigheidsgrafieken en plaatsingswijzer.  *Individuele gesprekken met leerlingen. (Wat wil je? Wat heb je daarvoor nodig? Beroep doen op eigenaarschap leerling.)   Na dit gesprek krijgen leerling plaatsingswijzer mee naar huis, zodat ouders deze alvast kunnen bekijken ter voorbereiding op de komende oudergesprekken
  • nov: Oudergesprekken - Voorlopig advies: Hierbij wordt gekeken naar werkhouding (zelfstandigheid, samenwerking, huiswerk, eigenaarschap), vaardigheidsgrafieken en plaatsingswijzer
  • eind nov: Voorlichting voor ouders groep 8 op het VO
  • nov.-feb: Voorlichtingen en open dagen VO-scholen
  • jan: Tussenevaluatie ontwikkelingen n.a.v. resultaten en observaties
  • jan: Leerlingen ontvangen hun voorlopig schooladvies
  • feb: Leerlingen maken de doorstroomtoets
  • 15 mrt: Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets
  • 18 mrt: Uitslag van de doorstroomtoets wordt meegegeven naar huis
  • 18 mrt: Plaatsingsoverleg IB’er, leerkracht en evt. directie overleggen over de definitieve adviezen van de leerlingen
  • eind mrt: Oudergesprekken - Definitief advies: Hierbij wordt gekeken naar: werkhouding (zelfstandigheid, samenwerking, huiswerk, eigenaarschap), vaardigheidsgrafieken, plaatsingswijzer en uitslag doorstroomtoets
  • 24 mrt: Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen het definitief schooladvies
  • 25 - 31 mrt: Ouders/verzorgers melden hun kind aan bij het VO
  • eind mrt: Klaarzetten OSO voor VO door de leerkracht met bijlage:  o  Plaatsingswijzer  o  LVS toetsresultaten (minigrafieken)  o  Eventueel dyslexieverklaring (Overige documenten i.o.m. IB’er en ouders)  
  • jan.-mei: Gesprekken warme overdracht PO en VO

Bezwaarprocedure: Het basisschooladvies wordt onderbouwd binnen het OSO-dossier.

• Stap 1: Bent u het niet eens met het schooladvies, vraag de school dan om een toelichting aan de hand van deze onderbouwing.

• Stap 2: Bent u het oneens met de onderbouwing van de school? Probeer dit dan met tegenargumenten duidelijk te maken en door te vragen.

• Stap 3: Vind u het advies niet goed onderbouwd dan kunt u de groepsleerkracht of de schooldirecteur vragen het advies nog bij te stellen of verder te onderbouwen.

• Stap 4: Komt u er samen met de school niet uit, dan kunt u het schoolbestuur nog vragen het advies bij te stellen. U moet dan wel met hele goede argumenten komen. Eventueel kunt u ook een klacht indienen over de gang van zaken rond het schooladvies. (zie procedure klacht indienen) De school moet uiteindelijk een professionele inschatting geven welk vervolgonderwijs het meest geschikt is voor uw kind. Het schoolbestuur heeft hierin het laatste woord (art. 42 lid 2 WPO), u kunt als ouder niet het schooladvies bepalen. Wanneer ouders het niet eens zijn met het schooladvies kan dit worden opgenomen in het dossier.

Bezwaar heroverweging: In februari maakt uw kind de doorstroomtoets. Valt de uitslag van de toets tegen, dan blijft het basisschooladvies onveranderd. Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het basisschooladvies, dan zal de school het advies heroverwegen. De adviescommissie zal nogmaals zorgvuldig naar het gegeven advies kijken. De wet bepaalt dat de school het volgende kan besluiten:

• het advies naar boven bij te stellen

• het advies te handhaven, de school moet dan wel motiveren waarom het advies niet wordt verhoogd (art. 42 lid 2 WPO) Ouders die vermoeden dat er sprake is van een onrechtvaardige behandeling bij de heroverweging van het basisschooladvies, kunnen een klacht of bezwaar indienen bij de desbetreffende school of diens bestuur. Het gaat hierbij niet om een in de wet geregelde bezwaarmogelijkheid, maar om een verzoek om de beslissing nogmaals te overdenken of beter te onderbouwen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze missie: "Wij leren de kinderen vorm en kleur te geven aan hun toekomst, waaraan ze zelf hun unieke steentje moeten bijdragen'

Vorm en kleur geven aan je toekomst, kun je pas wanneer je jezelf en de ander respecteert. Je moet je veilig en vertrouwd voelen om je verder te kunnen ontwikkelen. In dit alles heb je zelf een grote verantwoordelijkheid, je bent eigenaar van je eigen proces. In dit proces heb je verschillende kaders en regels nodig en moet je leren omgaan met verschillende situaties. Op onze school staan de volgende regels en kaders centraal:

  • Een warm pedagogisch klimaat is de basis van onze school
  • Veiligheid is de belangrijkste pijler
  • De communicatie is open en transparant
  • Zelfstandig werken met als doel toewerken naar zelfstandigheid
  • Leren met en van elkaar is een meerwaarde
  • We hebben respect voor God, voor onszelf, voor de ander en voor de natuur

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respecteer jezelf en de ander
  • Veiligheid en vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven