<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanuit de basis werken we op Het Mozaïek met leerstofjaarklassen. Binnen deze groepen vindt instructie op verschillende niveaus plaats: Weinig instructie, basisinstructie, verlengde instructie en in een enkel geval individuele leerlijnen.
Binnen Scholengroep Perspectief is er bovenschools een onderwijsaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, veelal uit de groepen 7 & 8. Hiervoor zijn twee Pepergroepen opgericht, één op CBS De Rank in Onstwedde en één op onze school, CBS Het Mozaïek. Op onze locatie komen leerlingen van meerdere scholen op vrijdag samen. Er wordt gewerkt aan opdrachten uit de Pittige Plustoren en andere uitdagende opdrachten. Onderzoekend leren staat centraal. Ook is er aandacht voor debatteren en executieve vaardigheden.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
De groepsleerkrachten zijn geschoold in de leer- en ontwikkelingslijnen voor het jonge kind. Deze leer- en ontwikkelingslijnen met de bijbehorende leerdoelen vormen het uitgangspunt van ons onderwijs en worden aangeboden binnen thema's die passen bij de belevingswereld van de leerlingen. We creëren een rijke leeromgeving. Onze leerlingen worden hierdoor gestimuleerd en gemotiveerd om, vaak spelenderwijs of in rollenspel, met de leerdoelen (op het gebied van taal, rekenen en motoriek) aan de slag te gaan. Dit gebeurt in gerichte (kring)activiteiten, tijdens de dagelijkse inloop of zomaar terloops. Er is aandacht voor leerlingen die gebaat zijn bij extra aandacht en voor leerlingen die meer aan kunnen. In groep 1 & 2 wordt dagelijks buiten gespeeld of bewegingsonderwijs gegeven. Er is in groep 1 & 2 aandacht voor samenwerken en tijd om (samen) te spelen, muziek te maken, te knutselen, de wereld te verkennen enzovoorts. M.b.v. de kanjertraining besteden we ook veel aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. D.m.v. observaties volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen. Na ongeveer zes weken nodigt de leerkracht van groep 1 u uit voor een aanvullend gesprek.
Wij vullen onze onderwijstijd zoveel mogelijk in zoals de methodes adviseren. Daarnaast vinden we het enorm belangrijk om aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. Ook kan er overlap plaatsvinden binnen de vakken: bij meerdere vakgebieden kan er aan hetzelfde doel worden gewerkt. Het is hierdoor lastig aan te geven hoeveel uur er aan iedere leerlijn/vak/doel wordt besteed.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Iedere morgen wordt veel tijd besteed aan de basisvaardigheden, (technisch en begrijpend) lezen, taal, rekenen en schrijven. Op de middagen wordt er gewerkt aan wereldoriëntatie en is er tijd voor de creatieve vakken. We starten de dag met een leeskwartier en daarna in sommige groepen met keuzewerk. Wij zetten ICT in waar het zinvol en ondersteunend is. ICT is geen vak-op-zich.
Vooraf: Onderwijs, passend bij iedere leerling
Alle scholen hebben afgesproken welke ondersteuning op elke school in elk geval geboden wordt, de zgn. basisondersteuning. Daarnaast bieden scholen ook extra ondersteuning. Dit kan per school echter verschillen. Elke school heeft dit vastgelegd in het zgn. Schoolondersteuningsprofiel, dat wij via POS (Perspectief Op School) hebben geformuleerd. Als wij niet (meer) weten hoe we aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind moeten voldoen, dan wordt het Ondersteuningsteam van Scholengroep Perspectief ingeschakeld. Deze deskundigen helpen ons om andere mogelijkheden voor ondersteuning in kaart te brengen en deze uit te voeren. In dit traject wordt er te allen tijde nauw samengewerkt met de ouders. Mochten deze extra interventies ook onvoldoende resultaat opleveren of mocht blijken dat wij niet in staat zijn om deze begeleiding te bieden, dan gaan we samen met u zoeken naar een andere, beter passende plek. Dat kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaal (basis) onderwijs.
Aanmelding en toelating nieuwe leerlingen
Als een kind vier jaar wordt, mag het naar school. Veel kinderen gaan al naar de peuter- of kinderopvang en zijn gewend aan het ritme waardoor de overgang naar de basisschool meestal gemakkelijk gaat. Daarnaast gebeurt het uiteraard ook regelmatig dat van basisschool gewisseld wordt, bijvoorbeeld door verhuizing of omdat een andere school meer passend onderwijs biedt. In alle gevallen vinden we het belangrijk om ouders/verzorgers informatie te geven over onze school en de dagelijkse gang van zaken. U kunt hiervoor contact opnemen met de directeur van de school. Bij de aanmelding vragen we ouders/verzorgers om informatie over hun kind. Voor de meeste kinderen kunnen we passend onderwijs bieden, maar soms is dat niet mogelijk of alleen als er specifieke ondersteuning en/of begeleiding is. Daarom is het belangrijk dat we deze informatie vooraf goed in beeld hebben. Bij de aanmelding wordt u gevraagd om deze informatie te vermelden op het aanmeldingsformulier. Ook nemen we graag contact op met de voorschool, opvang of vorige basisschool. We hebben als school tijd nodig om op basis van de informatie een zorgvuldige afweging te maken als het gaat om passend onderwijs voor uw kind. Wordt uw kind binnenkort vier jaar, meldt uw kind dan zo’n drie maand van te voren aan. In geval van verhuizing geldt deze termijn ook. Soms lukt dat niet. Meldt uw kind dan zo spoedig mogelijk aan zodra de verhuizing zeker is. Wettelijk geldt dat we als school een termijn hebben van zes weken (in bijzondere situaties nog eens met vier weken te verlengen) om een toelatingsbesluit te nemen. In de regel lukt dat prima, omdat er geen bijzonderheden zijn. Maar soms is meer tijd nodig om een besluit te nemen. Daarbij gaat het om de afweging of de school kan bieden wat uw kind aan onderwijs/begeleiding nodig heeft. Dat willen we goed en zorgvuldig doen. Als uw kind naar school gaat, verwachten wij dat uw kind zindelijk is. Als dat niet het geval is, kan de school besluiten om uw kind niet toe te laten. Wij hebben geen mogelijkheden om uw kind te verschonen, omdat daarmee onvoldoende toezicht ontstaat op de groep. In geval van een medische reden zal de school van de ouders/verzorgers vragen om zelf naar school te komen om hun kind te verschonen.
Ondersteuningsteam Scholengroep Perspectief
Binnen Scholengroep Perspectief hebben we een eigen expertisecentrum voor hulpvragen van scholen m.b.t. de ondersteuningsbehoefte van leerlingen. Als wij behoefte hebben aan advies of ondersteuning kunnen we een beroep doen op de aanwezige deskundigheid. Zij houden zich bezig met een drietal taken:
- adviseren scholen m.b.t. ondersteuningsbehoefte van een leerling (plan van aanpak, eigen leerlijn, arrangement)
- onderzoek (laten) uitvoeren (pedagogisch, didactisch, psychologisch, observatie) en ondersteuning bieden aan leerkrachten (coaching en video interactiebegeleiding)
- adviseren bestuur m.b.t. inzet en uitvoering van arrangementen en de aanvraag van toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal (basis) onderwijs.
In bijzondere situaties kan ook een beroep worden gedaan op externe specialistische deskundigheid, zoals bijv. GZ-psycholoog, logopedist, lees- en dyslexiespecialist, fysiotherapeut, ergotherapeut en schoolmaatschappelijk werk.
Speciaal (basis)onderwijs
Als plaatsing op een school voor speciaal (basis) onderwijs aan de orde is, moet de school samen met de ouders/verzorgers een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen via het Samenwerkingsverband. De school zal u in dat geval informeren over de procedure. Ook kunt u de informatie vinden op de website van het samenwerkingsverband (www.passendonderwijsgroningen.nl/SWV-PO20-01).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Verschillende leerkrachten, verspreid over verschillende bouwen, volgen de scholing 'Protocol Leesproblemen en dyslexie' of hebben deze al gevolgd.
Nieuwe leerkrachten worden geschoold in de Kanjertraining. Het merendeel van de teamleden volgt in 2023-2024 de training voor licentie C, de laatste licentie die we dienen te halen.
Onze rekencoördinator ondersteunt onze leerkrachten wanneer er stagnatie in de rekenontwikkeling optreedt. (Diagnostische) Rekengesprekken vormen de basis voor de hulp op maat die leerlingen nodig hebben.
We onderhouden nauwe contacten met de peuterspeelzaal in ons gebouw. Daarnaast hebben we een goed contact met de kinderopvang-organisaties in onze regio. Alle voorschoolse voorzieningen zorgen voor een goede en waar nodig een warme overdracht.